نظام آموزشی ایران
بررسی ساختار تعلیم و تربیت کشور:
در همان اوایل شروع انقلاب تمامی نهادهای موجود در کشور شروع به تغییر کردند. تغییرات عمده آموزش و پرورش کشور نیز از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۴ بیشتر در سطح وزارتخانه بود و توجه جدی به تغییرات کیفی و برنامه درسی دیده نشد. برای مثال در سال ۱۳۵۸، وزارت آموزش و پرورش دارای ۸ معاونت، ۲۵ اداره کل و ۳ سازمان بود که به مرور زمان این معاونتها و ادارات و سازمانها در سال ۱۳۸۴ به ۶ معاونت «آموزش ابتدایی»، «آموزش متوسطه»، «پرورشی و فرهنگی»، «تربیتبدنی و تندرستی»، «حقوقی و امور مجلس» و «برنامهریزی و توسعه منابع»، ۳۷ اداره کل و ۹ سازمان تغییر یافت.
البته ناگفته نماند در سال ۱۳۶۷، اولین لایحه تغییرات آموزشی وزارت آموزش و پرورش از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد. در این لایحه، نظام آموزشی دارای ۲ بخش کلی میشد. اولین بخش این لایحه «بخش عمومی واجب التعلیم» بود که در ۲ دوره ابتدایی ۶ ساله (دوره آمادگی یک سال و دوره ابتدایی ۵ سال) و راهنمایی ۳ ساله خلاصه شد. دومین بخش این لایحه «بخش نیمهخصوصی» بود که به یک دوره متوسطه سه ساله «نظری»، «فنی و حرفهای» و «کار و دانش» تقسیم شد.
از آغازین روزهای انقلاب اسلامی، ایجاد تحول در آموزش و پرورش به منظور تعمیق و استمرار انقلاب فرهنگی، دغدغه رهبران و مسئولان ارشد نظام نوپای اسلامی بوده است و بر ضرورت آن پای فشردهاند. مدیران و متصدیان آموزش و پرورش نیز در پاسخ به این مطالبه بهحق، اقدامات متعدد و متنوعی را در سطح خرد و کلان انجام دادهاند تا شاید بتوانند این مجموعه تأثیرگذار در فرایند رشد و تعالی فرد و جامعه را، بیش از پیش با اهداف و آرمانهای بلند انقلاب اسلامی هماهنگ و همسو نمایند.
2-نظام آموزشی امارات
سياستهاي آموزشي
از زمان پذيرش اعلاميه جهاني آموزش همگاني 900 سال ميگذرد. كشور امارات متحده عربي اقدامي اساسي درحوزه آموزش ابتدايي صورت داده و به هدف نهايي خود (دسترسي كليه شهروندان اماراتي به آموزش همگاني) نزديكتر ميشود. طي دهه 90 شاهد اعمال تغييرات عمده در بسياري از مناطق جهان به ويژه با توجه به گسترش سريع فنآوري اطلاعاتي و ابزار ارتباطي و نياز نسلهاي آتي به كسب دانش، مهارت و جهتگيريهاي جديد بودهايم. از اين روي، سياست اصلي رهبران امارات متحده عربي، لزوم انجام كليه تلاشهاي ممكن در جهت نيل به پيشرفتهاي انساني لازم، همگامي با دنياي درحال تغيير و به روز بودن به منظور بهرهگيري از بيشترين سياستهاي توسعهاي مناسب و نيل به اهداف آن بوده است.
در اين راستا، از منظر نيل به كيفيت و توسعه آموزشي، دولت امارات متحده عربي به طراحي و تنظيم برنامههاي متعددي در جهت توسعه سيستم آموزشي طي دو دهه اخير مبادرت نموده است. اين برنامهها دربرگيرنده طرح عمل جامعي است كه به آمادهسازي نيروهاي ملي متخصص جهت پاسخگويي به نيازهاي توسعه جهاني منتهي ميگردد. طرح توسعه و پيشرفت آموزشي بر پايه سري اهداف استراتژيك كه نمايانگر انگيزههاي ملي جهت ارتقاء سيستم آموزشي كشور ميباشند، قراردارد. ديگر سياست اصلي دولت امارات، اجراي پروژههايي جهت توسعه اطلاعاتي و سيستمهاي ارتباطي به منظور ايجاد جهش اساسي در بخشهاي متعددي از فرايند آموزشي است.علاوه بر اين دولت امارات متحده عربي معتقد است كه آموزش وسيله پيشرفت انسان است. هيچ پيشرفتي بدون وجود انسان ممكن نميشود و هيچ انساني نميتواند بدون بهرهمندي از آموزشهاي لازم به پيشرفت نائل آيد. از اين روي، به منظور نيل به آموزش همگاني، خواست كليه افراد جامعه در جهت برخورداري از برنامههاي آموزشي الزامي است.در اين زمينه، وزارت آموزش و جوانان طي سال تحصيلي 2000ـ1999 طرحها و برنامههاي اجرايي در جهت كمك به اجراي برنامه (ديدگاه آموزش 2020) طراحي نمود
دیدگاه خود را ثبت کنید