تحلیل محتوای کتب دوره ابتدایی
آموزش و پرورش ابتدایی و آموزش دبستانی در واقع نقطهء ورود یک حرکت طولانی و مهم در زندگی کودکان ماست.اگر برای این دوره برنامهریزی بشود و برنامههای این دوره به خوبی به اجرا در آید قطعا، ضمانت کافی برای کسب موفقیتهای آتی در زندگی شخصی و اجتماعیشان فراهم خواهد شد. نکته مهم این است که بچهها بعد از شش سال تجربیات مختلف و فراز و نشیبهای گوناگون که در زندگی خانوارگی طی میکنند وارد دبستان میشوند و اولین تجربه رسمی را در نظام آموزش و پرورش کشور پیدا میکنند. این برخوردهای اولیه در تنظیم شخصیت بچه و شکلگیری خصوصیات رفتاری و اعتقادی او و خصلتها و منشهای او بسیار تعیینکننده است؛و بنابراین از نظر کیفی،آموزش و پرورش دوره ابتدایی از اهمیت بسسیار بالایی برخوردار است و به همین دلیل است که نه تنها در کشور ما بلکه در همه کشورهای جهان، فسمت عمدهای از امکانات و نیروی انسانی، برنامههای تحقیقاتی و پژوهشهای علمی در این دوره متمرکز است. از نظر کمی هم به خاطر شمول تعداد زیادی از دانش آموزان، و عمومیت یافتن دروه ابتدایی، این دوره چه در کشور ما وچه در کشودهای دیگر نسبت به سطوح دیگر تحصیلی اهمیت به زایی دارد، و هر ساله جمع کثیری از کودکان بعد از گذراندن سالهایی از زندگی خود در آغوش خانواده، وارد این دوره می شوند. و در واقع اولین بنای سازندگی شخصیت کودکان و نهایتا سازندگی اجتماع، در همین سالهای اولیه دوران ابتدایی گذاشته میشود. و لذا هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی این دوره از اهمیت خاصی برخوردار است.
فارغ از مباحث کلی درخصوص اهمیت این دوره، برای پی بردن به اهمیت دوره ابتدایی لازم است عوامل اهمیت بخش آن را بشناسیم.
الف- اهداف دوره: یکی از عواملی که سبب اهمیت دوره ابتدایی می شود اهداف این دوره می باشد. این اهداف عبارتند از:
1-مهمترين هدف در دوره ابتدايي، پرورش استعدادهاي کودکان مي باشد. منظور از استعداد، توانايي و قابليتهاي بالقوه دانش آموزان است. استعدادها دو دسته عمومي و خاص مي باشند. استعدادهاي عمومي، بايد در همه افراد جامعه شکوفا شوند وگرنه، افراد قادر به مشارکت در فعاليتهاي گروهي و اجتماعي نيستند. براي مثال، در اين زمينه مي توان به پرورش قواي تفهيم در کودکان اشاره کرد.
دیدگاه خود را ثبت کنید