طرح درس روزانه عربی (نمونه کار 1400-1401)
طرح درس روزانه عربی (نمونه کار 1400-1401)
این طرح درس مربوط به درس مَطَرُ السَّمَک (عربی 10 تمامی رشته ها از صفحه 24 تا 33 می باشد)
نمونه کار:
فعالیت های حین تدریس | ||||||
فعالیت های یادگیری | فعالیت دبیر (ایجاد موقعیت یادگیری ) | فعالیت دانش آموزان (اندیشه ورزی، دست ورزی، خلاقیت توام با خوباوری، خودپایایی و خود ارزیابی ) | روش تدریس | وسایل آموزشی | زمان | |
فعالیت های مقدماتی | ( سلام و احوال پرسی با دانش آموزان، حضور و غیاب، بررسی تحقیقات انجام شده و تکالیف خواسته شده پس از ایجاد موقعیت یادگیری ) | ( فراهم کردن تکالیف انجام شده و احترام گذاشتن به معلم در هنگام احوال پرسی) |
| دفتر حضور و غیاب – دفتر برنامه ریزی های تکالیف | 3 دقیقه | |
پیش بینی رفتار ورودی | تمرکز بر روی یادگیری های پیشین دانش آموزان و طراحی ریزسوالات مربوط به فعل های سه حرفی (سوم شخص مفرد) در فارسی و عربی | الف) توانایی پاسخ به سوالات مربوط به فعل های سه حرفی ب) توانایی قرائت متن کتاب | پرسش و پاسخ | خودکار، دفتر، کتاب و تابلو (یا تابلو هوشمند) – دبیر و دانش آموز – چارت های مربوط به افعال سه حرفی | 5 دقیقه
| |
ارزشیابی تشخیصی یا سنجش آغازین | چند فعل سه حرفی به دانش آموزان داده و میخواهیم مشخص نمایند که از چند حرف تشکیل شده و ریشه ی آن ها چیست. در صورت پاسخ، دانش آموزان آماده فراگیری خواهند بود. | توانایی پاسخ به سوالات مربوط به فعل های سه حرفی که معلم در اختیار آن ها می گذارد.
| پرسش و پاسخ | خودکار، دفتر، کتاب و تابلو (یا تابلو هوشمند) – دبیر و دانش آموز – چارت های مربوط به افعال سه حرفی |
5 دقیقه
| |
آماده سازی ( ایجاد انگیزه و معرفی درس جدید) | نشان دادن فیلم بارانِ ماهی از آسمان برای درک بهتر متن درس و استفاده از یک جدول و چارت مناسب برای افعال | اکتشافی | دبیر و دانش آموز – چارت های مربوط به افعال – ویدئو تهیه شده توسط دبیر – فیلم بارش باران و پروژکتور مخصوص |
5 دقیقه | ||
ارائه درس جدید لحاظ کردن ارزشیابی فرآیندی | درس در دو جلسه تدریس می شود؛
جلسه اول: توسط معلم، متن درس خوانده می شود و دانش آموزان با کلمات جدید آشنا می شوند. برخی از دانش آموزان در حیطه ی روخوانی بر روی متن قرار می گیند و می بایست که به خوبی متن را بخوانند. متن توسط معلم ترجمه می شود و دانش آموزان با واژه های جدید آشنا می شوند. جلسه دوم: بخش إعملوا (قواعد) توسط معلم تدریس می شود و دانش آموزان پس از فراگیری در حین تدریس در مقوله ی ارزشیابی تشخیصی قرار می گیرند. |
30 دقیقه | ||||
فعالیت های بعد از تدریس | ||||||
| فعالیت دبیر | فعالیت دانش آموزان | زمان | |||
فعالیت تکمیلی و جمع بندی | ارائه ی چارت فعل ها به زبان فارسی و عربی؛ (افعلا برای مثال: رفت، برگشت، نوشت، خوابید) معلم: این فعل ها بر چه زمانی دلالت دارند؟ دانش آموز: گذشته معلم: برای چه شخصی به کار می روند؟ دانش آموز: برای سوم شخص مفرد معلم: تفاوت ظاهری آن ها چیست؟ دانش آموز: در تعداد حروف آن ها و... . در عربی نیز چنین فعل هایی وجود دارد که برای اول شخص مفرد به کار می روند و بیش از سه حرف دارند که نمونه هایی از آن ها را سال های پیش خوانده اید. مانند (خَرَجَ، أخرَجَ، إخراج)
سپس جدولی که توسط معلم طراحی شده به ادنش آموزان نشان داده می شود (در پروژکتور) یا در تابلو نوشته می شود. «جدول حاوی افعال ماضی، مضارع، امر و مصدر + مثال و ترجمه آن ها)
+ سپس چند فعل را مثال می زنیم و از دانش آموزان می خواهیم که فعل ها را ترجمه کنند.
|
15 دقیقه | ||||
ارزشیابی پایانی | + از دانش آموز خواسته می شود دو نمونه از سوالات «اختبر نفسک» را پاسخ دهند. + کلمات متضاد و مترادف تمرینات را بیابند. + تعدادی سوال پیرامون قواعد و محتوای متن درس داده می شود و دانش آموزان باید به آن ها پاسخ دهند. + دانش آموزان موظف هستند تفاوت فعل های ماضی و مضارع را در افعالی که برای آن ها مثال زده ایم بشناسند.
| 10 دقیقه | ||||
تعیین تکلیف و فعالیت های خارج از کلاس | + دقت بر روی متن کتاب، قواعد و حل تمرین های خواسته شده توسط معلم + تهیه چارت افعال مطابق با قواعد درس 3 (به صورت گروهی) + امادگی دانش آموزان برای آزمون هفته بعد
|
4 دقیقه |
دیدگاه خود را ثبت کنید