مقاله اقدام پژوهی عربی (مناسب برای پودمان آموزش و پرورش)
دانلود مقاله اقدام پژوهی عربی (مناسب برای پودمان آموزش و پرورش) تولید شده در سال 1400
شامل: چکیده، کلمات کلیدی، فهرست، مقدمه و …
بخشی از متن:
چکیده
همانطور که بسیاری از ما می دانیم زبان عربی به لطف همسایگی ما کشورهای عرب در برقراری ارتباط میان ما و کشورهای همسایه از اهمیت بسزایی برخوردار است. اما چیزی که نگران کننده است، ضعف یادگیری دانش آموزان کلاس و افت محسوس آن ها در امر فراگیری مکالمات است. اکنون گزارشی تهیه شده که در آن، نقاط ضعف دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفته، راه حل هایی مبتنی بر دانش پشتیبان ارائه شده است و طرحی نیز در پنج گام موثر اجرا شده است تا دانش آموزان با داشتن علاقه و انگیزه ی مضاعف به سراغ مکالمات عربی بروند. در ابتدا، کار با توصیف شرایط آغاز می شود. اینکه کلاس ها چگونه گروه بندی می شوند و چیدمان به چه صورت است. سپس وارد مرحله پیشنهاد و استنباط نظرات می شود که در آن بهترین راه های ارتقای سطح ورودی دانش آموزان، ایجاد انگیزه و راه حل ورود به چالش های جدید در آن ذکر می شود. دانش آموزان در سه گام اولیه ی فراگیری مکالمه، ارائه مکالمه در محیط آزاد و نمایش آن در کلاس قرار می گیرند و سپس برای مرحله بازنگری و احتمال تغییرات در گام چهارم، این مکالمات را در کلاس اجرا می کنند تا نشان داده شود که آیا این روش ها موثر بوده است یا خیر و نهایتاً در گام پنجم و افزایش مشارکت گروهی در قالب داوری و قضاوت قرار می گیرند. امیدوارم که راه حل های پیشنهادی به همراه نحوه ی اجرای آن در مسیر مکالمات زبان عربی و فراگیری بهتر این زبان، گام بلندی بردارد.
کلمات کلیدی: انگیزه، چالش، چیدمان U شکل، گفت و گو، مکالمه
مقدمه
در این روزها، بسیاری از دانش آموزان در سراسر کشورمان از یادگیری درس عربی گریزانند و این درس را چالشی برای زندگی خود نمی بینند. همه ما می دانیم که زبان عربی تا چه اندازه در برقراری ارتباط میان ما و کشورهای همسایه اهمیت دارد. به لطف همسایگی ما کشورهای عرب، این موضوع، برای ما به عنوان یک وظیفه محول شده به نظر می رسد تا علی رغم یادگیری زبان قرآن، بنا بر توانمندی در برقراری ارتباط جمعی با کشورهای همسایه، نگرش جدیدی نیز در قبال زبان عربی داشته باشیم. نبود انگیزه در کنار عدم وجود چالش ها باعث شده دانش آموزان بیش از پیش از فقر یادگیری زبان عربی رنج ببرند. کتاب عربی نیز یکی از کتاب هایی است که متاسفانه دانش آموزان نمی توانند نمرات رضایت بخشی را به دست آورند و این مورد را رفته رفته و پس از گذشت چند هفته ی تحصیلی متوجه آن شدم و دانستم که آن ها بیشتر وقت خود را صرف مطالب دروس دیگر می کنند و از کتاب عربی به کلی غافلند. این عدمِ انگیزه و نبودِ چالش، موجب شده تا دانش آموزان حتی در امر مکالمه و گفت و گوی زبان عربی نیز دچار افت محسوسی شوند. از آنجایی که زبان عربی یکی از زبان های زنده و پویای دنیا است و در کشور ما نیز از اهمیت بالایی برخوردار است آسیب پذیری دانش آموزان در این زبان و کتاب، موضوع بسیار مهمی بود که مرا به سمت خودش جلب کرد و اکنون تصمیم گرفته ام علت ضعف دانش آموزانم را جویا شوم، موانع جذابیت درس عربی را پیدا کنم و با ارائه راه حل های حساب شده، غربال بی انگیزه ای را از دوش دانش آموزان خودم بردارم.
دیدگاه خود را ثبت کنید