فایل تحقیقی چیدمان فروشگاهی و نقش ان در جذب مشتری در 56 صفحه بصورت word قابل استفاده دانشجویان مدیریت ،کسب و کار و .... تهیه شده است
مقدمه
فصل اول
چيدمان چيست
مزاياي چيدمان :
چيدمان موفق :
فصل دوم
اصول استراتژِی فروشگاهی و خرده فروشی استراتژي فروشگاهي
فصل سوم
استراتژی ارتباطات مشتری در بخش فروشگاهی
فصل چهارم
اصول مکان یابی فروشگاهی
فصل پنجم
کسری و مغایرت کالاها در فروشگاه ها ( دزدبری فروشگاه )
مقدمه
با توجه به پيدايش و ايجاد ساختار جديد و فن اوري نوين در بخش خرده فروشي و فروشگاههي شدت رقابت در بين انها در حال افزايش اشت . علاوه بر ان ، وجود تغييرات وسيع در نيازها و خواسته هاي مشتريان ، فروشگاهها و برنامه ريزان را مجبور به توجه بيشتر به برنامه هاي بلندمدت و تفكر در خصوص برنامه استراتژيك نموده است .
چيدمان چيست ؟
انجام كليه فعاليت هاي مرتبط با افزايش فروش و سود ، در داخل و خارج مغازه ، با كمك بهبود محل نمايش كالا ، كيفيت كالا ، اقلام تبليغاتي ودر معرض ديد بودن قيمت گذاري كالا
به زبان ساده تر : چيدمان يعني گذاشتن كالاي مناسب در محل مناسب در زمان مناسب به ميزان مناسب
مزاياي چيدمان :
براي خريدار : سهولت به دست اوردن کالا ، جلب توجه خریدار به محصول ، کاهش زمان یافتن کالای مورد نظر ودر نتیجه کوتاه شدن كل زمان صرف شده براي خريد
براي فروشگاه :
-افزايش گردش مالي ، افزایش سود ، افزایش خرید های مکرر ، بهبود ظاهر فروشگاه
- ايجاد تصميم ناگهاني خريد كالا و بدون برنامه قبلي در خريدار
براي شركت :
-افزايش ازمايش شدن برند جديد توسط مصرف كنندگان و متعاقب ان افزايش وفاداري انها به ان برند -- افزايش حجم فروش
- اجراي ستون سوم براي شركت : هر زمان و هر كجا و هر شكل - اقزايش سهم بازار
براي فروشنده :
-بالا رفتن اعتبار فروشنده در ذهن مسئول يا مالك فروشگاه - اصلاح خدمات مشتري
- فرصتي براي افزايش حجم فروش
ضرورت چيدمان :
چرا مي بايست چيدمان كنيم ؟
1به دليل متمايز نمودن محصولات خود از ديگر محصولات 2- به منظور تحريك مشتريان جهت خريد
3مبارزه اي جهت كسب فضاي بيشتر 4- محافظت از نام هاي تجاري خود
فصل چهارم
اصول مکان یابی فروشگاهی
اصول مكان يابي فروشگاهي store location
مقدمه :
برنامه ريزي مكاني ، به سازماندهي نقاط توزيع فروشگاهها و ترتيب قرارگرفتن و مراكز توزيع به منظور رفاه و اسايش مصرف كنندگان مي پردازد .
يكي از معيارهاي اساسي و مهم در موفقيت يك فروشگاه ، موقعيت ان است . زيرا يك موقعيت مناسب ، علاوه بر اينكه خدمات رفاهي قابل توجهي را براي مشتري ايجاد مي نمايد . اهميت ويژه نيز از لحاظ ميزان فروش ، براي فروشگاه دارد .
اتخاذ تصميم در خصوص موقعيت فروشگاه بسيار مهم است ، زيرا تغيير دادن محل فروشگاه ، يا بسيار مشكل است و يا زيان بالايي به همراه دارد اگر فروشگاه در خصوص قيمت گذ هاي كلاهبردار ، اشتباهات اجرايي ) بوده است .
معیارهای انتخاب محل فروشگاه
تصمیم گیری در مورد محل و موقعیت فروشگاه به سه عامل اصلی و اساسی زیر بستگی دارد :
مشتریان (customers )
محیط عمومی شهر (General area )
محل اختصاصی فروشگاه ( specific site )
موقعیت فروشگاه و مشتری :
بزرگترین عامل تعیین کننده در موقعیت ایده ال یک فروشگاه هدف بازار ان فروشگاه است . بطور مثال ، اگر هدف بازار اسایش و رفاه مشتری باشد ؛ بنابراین ، در انتخاب محل فروشگاه باید به رفاه و اسایش مشتری ، توجه ویژه ای نمود . در واقع انچه اسایش مشتری محسوب می شود ، بستگی به نیاز و توقع مشتری از فروشگاه دارد که این اسایش از دیدگاه مشتریان متفاوت است ، که البته می توان با تحقیق بر روی خواسته های مشتریان ، به یک نیاز سنجی واقعی رسید و سپس با تحلیل شاخص های مورد نظر ، به یک جمع بندی مناسب و واقعی برای احداث فروشگاه دست یافت ؛ به طور مثال ، عوامل ( کیفیت ، خدمات ، سرویس های رفاهی ، پارکینگ و ..... ) می تواند تامین کننده خواسته مشتری باشد .
موقعیت فروشگاه و محیط عمومی شهر
عوامل تعیین کننده محیط عمومی شهر در جهت تصمیم گیری موقعیت فروشگاه ، عبارت از :
الف) تجزیه و تحلیل ناحیه تحت پوشش
تجزیه و تحلیل ناحیه تحت پوشش ، با مسایل جغرافیایی بسیاری در ارتباط است . عوامل موثر و اساسی بر اندازه و شکل ناحیه تحت پوشش عبارت اند از :
الف) جاذبه های تجاری مرکز خرید که شامل : اشکال فروشگاه های بزرگ ، تنوع و جداسازی کالاهای پیشنهادی ، سرویس های اعتباری ، نحوه تحویل کالا و سایر خدمات خرده فروشی ، اعتبار و شهرت خرده فروشی های بزرگ و عمده ، تسهیلات بانکی ، تسهیلات پارک اتومبیل و محدودیت های ترافیکی است .
ب) جذابیت های اجتماعی و تفریحی : شامل : توزیع و پراگندگی جمعیت ، میزان رشد و تراکم جمعیت ، الگوی مصرف منطقه و شهر ، بعد مسافت برای دسترسی به فروشگاه ، خطوط حمل و نقل ( جاده ، سیستم ریلی ، اتوبوس و ... ) ، میزان دسترسی به وسایل ارتباط جمعی ( روزنامه ، کتاب ، مجلات ، رادیو و تلویزیون و ..... ) ، میزان استفاده از وسایل نقلیه شخصی ، سایر مراکز خرید رقیب در نزدیکی بازار هدف و مکان شناسی طبیعی از سطح بازار
ب)تعیین پنانسیل فروش در سطوح مختلف شهر
سطوح تجاری ، سطوحی هستند که به وسیله مغازه های کوچک ، مغازه های شخصی و سوپر مارکت ها بازار را تشکیل می دهند که بیشترین و عمده ترین تاثیر بر روی اندازه ناحیه تحت پوشش توسط سطوح تجاری شخصی معین می گردد .
عوامل محلی ، تاثیر قابل ملاحظه ای بر موقعیت فروشگاه می گذارد که این عوامل ، عبارتنداز :
1: ارتباط محل سایت با مرکز خرید اصلی و همچنین ناحیه تحت پوشش
2: میزان دسترسی به موقعیت فروشگاه
3: توانایی و قدرت رهگیری تجاری ، مانند قرارگرفتن فروشگاه در مسیر عبور عابرین
4: جذابیت های محیطی
5: هماهنگی و متناسب بودن با سایر فعالیت های تجاری محل ، ( بورس )
6: شناسایی و ارزیابی فروشگاه های رقیب از لحاظ موقعیت اندازه و شکل و ویژگی ها و توانمندی ها
منابع اطلاعات :
ارزیابی و تحلیل موقعیت فروشگاه هنگامی کامل و علمی صورت می گیرد که منابع جمع اوری اطلاعات معتبر و دقیق باشد . بدین لحاظ ، برای دریافت اطلاعات بیشتر و مفیدتر ، باید از سازمان ها و موسسات دولتی و غیر دولتی محلی استفاده نمود . این سازمان های محلی در هر سطحی قادرند اطلاعات با ارزشی در خصوص دپارتمان های مختلف منطقه ارائه نمایند که در این خصوص می توان از سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، اداره اموراقتصادی و دارایی ، اداره امار ، اتاق اصناف و ..... نام برد .
دومین منبع تامین اطلاعات ، بنگاه ها و اژانس های املاک هستند که این مراکز نه فقط با فروشندها و خریداران در تماس هستند ، بلکه می توانند یک طرح کلیدی و همچنین اطلاعات مفید و موثری در خصوص فعالیت فروشگاه ها ، میزان فروش ، خبرهایی در راستای توسعه مجدد فروشگاه ها ، مسایل تبلیغاتی ان ها و مراکز خرید از ان ها ارائه نمایند .
شاخص ها و اطلاعت ضروری
پنج عامل و شاخص اصلی در زمینه فروشگاه ضروری می باشد که عبارت است از :
الف: براورد و پیش بینی فروشگاه های موجود :
گردش مالی ، موقعیت مالی و علاوه بر ان ، طبقه و کلاس تجاری فروشگاه هایی که با فروشگاه در حال احداث و یا در طرح توسعه به شکل مستقیم در حال رقابت می باشد ، باید مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرد . فروشگاه های خرده فروشی و زنجیره ای بزرگ همگی به قدرت جذابیت های سطوح تجاری می افزایند و همچنین به مسایل رفاهی محیط پیرامون مرکز خرید و ناحیه تحت پوشش نیز توجه ویژه ای دارند .
ب: جغرافیای محل و موقعیت :
توپوگرافی محل و موقعیت فروشگاه که شامل عوامل طبیعی مانند تپه ها ، رودخانه ها و .... است موقعیت بزرگراه ها ، جاده های اصلی و حیاتی ، کارخانجات ، ادارات ، خانه های مسکونی ، موقعیت گذرگاه عابرین پیاده ، چراغ های راهنمایی و رانندگی ، موانع فیزیکی و محافظتی که در طراحی شهری دیده می شوند و بر جریان خرید و فروش مراکز فروشگاهی موثرند ، بر روی نقشه ، به همراه سایر مراکز خرید مشخص و ترسیم می شوند .
ج: ترکیب و ساختار جمعیت محل و منطقه
دیدگاه خود را ثبت کنید