تعداد اسلاید : 422 اسلاید
نگاهی به مبانی معرفت شناسی تحقیق در علوم رفتاری فصل اول پارادایم های تحقیق
اصالت تحصلی
تفسیر گرایی
نظریه انتقادی
پسا ساخت گرایی پارادایم های تحقیق
اصالت تحصلی اثبات گرایی پسا اثبات گرایی پارادایم اثبات گرایی مفروضه اصلی آن است که واقعیت را می توان از طریق عملیاتی کردن فرایند عینی تحقیق، بدون آلوده شدن با ارزش های محیطی کشف کرد پارادایم پسا اثبات گرایی ضمن اینکه مستقل بودن واقعیت از ارزش های پژوهشگر را مفروض می دارد به این امر اذعان می کند که نمی توان فرایند پی بردن به واقعیت راکاملا“ به طور عملیاتی کرد و واقعیت را شناخت.
روش های تحقیق مورد استفاده شامل روش های آزمایشی، شبه آزمایشی و سایرروش های کمی است که در ان متغیرهای ناخواسته را می توان کنترل یا حذف کرد.
دیدگاه تفسیری واقعیت مشروط به تجربه انسان و تفسیر اوست.انسان از طریق تجربه می تواند دانش مربوط به واقعیت را در ذهن خود بسازد. پژوهشگر از طریق تعامل با موضوع مورد پژوهش، به شناخت آن نایل می شود.
روش های تحقیق در این دیدگاه شامل مطالعه موردی، قوم نگاری، پدیدارشناختی و تحقیق تاریخی است. دیدگاه انتقادی مفروضه اصلی آن است که واقعیت مادی و مستقل از ذهن انسان است اما اذعان می کند که هرگز نمی توان آن را به طور عینی و کامل شناخت.
روش تحقیق مورد استفاده شامل شیوه هایی مانند اقدام پژوهی و قوم نگاری انتقادی است که از طریق مشارکتی انجام می شود.
دیدگاه پساساخت گرایی پژوهشگر به بازنمایی های چندگانه ای از واقعیت های اجتماعی از طریق زبان و گفتمان در بافت های گوناگون محیطی می پردازد.
روش پژوهش در این دیدگاه، تحلیل گفتمان است. جنبه های هستی شناسی،معرفت شناسی،روش شناسی و روش تحقیق بر اساس چهار پارادایم تاثیر دیدگاه های معرفت شناسی بر روش تحقیق درعلوم رفتاری با تاکید بر علوم تربیتی علم: (منابع شناخت) (Mouly,1970) 1. شیوة استناد به مقام صلاحیت دار؛ (Authorization)
2. شیوة شهود (سیر و سلوک)؛ (Mystical Mode)
3. شیوة خرد گرایانه (تجربه شخصی)؛ (Rationalistic)
4. روش علمی؛ (Scientific Method) پی بردن به مسئله
جستجوی پیشینه
تدوین فرضیه
مشاهده و آزمون فرضیه
پذیرش، رد و یا تعدیل کردن فرضیه علم: (مراحل روش علمی) (Dewey) نظریهها تصمیم گیری برای
قبول یا رد فرضیه ها مشاهده فرضیه ها تعمیم تجربی
یافته ها مفهوم پردازی
و پردازش گزاره استدلال قیاسی استدلال استقرایی آزمون فرضیه ها اندازه گیری و
برآورد پارامترها تفسیر فرضیه ها
تدوین ابزار و ... اقتباس از wallace, 1971 عناصر اصلی فرایند پژوهش علمی 1- انتخاب موضوع تحقیق 4- بیان گزاره های مسئله (هدف / فرضیه / سوال ها) 5- مشخص کردن متغیرها و مقیاس سنجش آنها 6- تعیین ابزار اندازه گیری 7- مشخص کردن جامعة کورد بررسی، نمونه و حجم نمونه 8- انتخاب روش تحقیق 10- تنظیم و تلخیص داده ها 9- گردآوری داده ها 11- تحلیل داده ها و نتیجه گیری 12- تدوین گزارش و اشاعة یافته ها 2- بیان مسئله 3- پیشینة تحقیق مراحل تفضیلی اجرای طرح تحقیق علمی منابع مختلف شناخت 1. استناد به مقام صلاحیت دار 2. شیوههای مبتنی بر سیر و سلوک و رمز و راز 3. شیوه خرد
پيوست (2)
سايتهاي مفيد براي جستجوي مقالات و اطلاعات
پيوست (3)
منابع روش تحقيق به
زبان فارسي
كتابنامة روش تحقيق
منابع براي مطالعه و آشنايي بيشتر
فهرست ذيل شامل كتابهايي درباره تحقيق، تهيه و تنظيم رساله، گزارش يا مطالبي مربوط به آنها است. اين كتابها توسط صاحبنظران ايراني در زمينههاي فوق به زبان فارسي نوشته يا ترجمه شدهاند. هدف از جمعآوري و درج آنها در اين قسمت از اين كتاب، آشنا نمودن شما محققان عزيز با منابع موجود فارسي است.
.1آبرامسون، جوزف هربرت. روشهاي تحقيق در پزشكي اجتماعي. ترجمه علي صادقي حسن آبادي. شيراز: دانشگاه شيراز، 1363: 326 ص، جدول، واژهنامه، كتابنامه[1]..2آذر، عادل. تحقيق در عمليات. تهران: موسسه نشر علوم نوين، 1379: 750 ص، مصور، جدول، نمودار..3آريانپور، اميرحسين، آيين پژوهش: پژوهش و پژوهشنامه. ويرايش2. تهران: اميركبير چاپ اوّل 1324، نشر گسترده، چاپ چهارم 1378. 109 ص..4آريانپور، اميرحسين. پژوهش. چاپ چهارم. تهران: اميركبير، 1362: 87 ص..5آريانپور، اميرحسين. پژوهش (كار پژوهش و پژوهشنامه نويسي)، نقل از آيين تحقيق. تهران: دانشگاه تهران، انجمن كتاب دانشجويان دانشكده هنرهاي زيبا، 1354: 74 ص..6 آريانپور، اميرحسين. تدارك پژوهشنامه. تهران: ميسسه تحقيقات و برنامهريزي علمي و آموزشي، مركز اسناد و مدارك علمي ايران، 1349: 32 ص..7آريانپور، اميرحسين. متدلوژي تحقيق و مأخذشناسي. تهران: دانشگاه تهران، موسسه علوم اداري، 1332: 44 ص
ـ
[1] . تعداد صفحات كتاب، ذكر داشتن جدول و مصور بودن از كتب در انتهاي مأخذ (فهرست منابع- پانويس- مياننويس و پينويس) بعد از سال چاپ آورده نميشود، در اينجا فقط جهت آگاهي از تعداد صفحات كتاب، داشتن جدول، نمودار، مصوربودن و... آورده شده است. م
دیدگاه خود را ثبت کنید