پاورپوینت حسابداری مسئولیت های اجتماعی / درس بررسی موارد خاص در حسابداری 35 اسلاید قابل ویرایش رشته ارشد حسابداری
بررسی اجرای حسابداری اجتماعی
محيط پيرامونی
اقدام بانك در افتتاح شعبه ای در منطقه ای كم رونق و فقيرنشين، ممكن است باعث بهبود رفاه اقتصادی جامعه پيرامون آن شود. اقدام بانك باعث كاهش بزهكاری، افزايش سطح تحصيلات و همچنين به حل مسأله ترافيك، تراكم جمعيت و آلودگی محيط زيست، كمك كند. مساله كمی كردن و اندازه گيری اثر هر يك از اين مشاركتهای بانك با جامعه، خود میتواند موضوع تحقيقی جداگانه باشد.
گروه های اقليت
تلاشهای كاهش تبعيضات درآمدی و كسب امتيازات شغلی از جمله برخوردهايی است كه كاركنان يا مشتريان يا ديگر اقشار اجتماعی با واحد تجاری میتوانند داشته باشند.
حسابداری اجتماعی
تعاریف متعددی از حسابداري اجتماعي با توجه به گذر زمان و تکامل آن ارائه شده است که به شرح زیر می باشد:
- شناسايي و اندازه گيري ارتباطات بين اقدامات متقابل واحد هاي مستقل و اجتماع و محيط فيزيكي اطرافشان ارائه نمود. (انجمن حسابداران آمريكا،1966)
- اندازه گيري و گزارشگري، تاثيرات مربوط به اطلاعات داخلي يا خارجي يك شركت و فعاليتهاي آن بر اجتماع. (رالف استس،1976)
- تمركز اصلي حسابداري اجتماعي بر اندازه گيري و گزارشگري تاثيرات تجارت شركت بر اجتماع و محيط فيزيكي است. حسابداري اجتماعي به اندازه گيري (واحد هاي پولي و غير پولي) تاثيرات مطلوب و نامطلوب فعاليتها اشاره دارد. حسابداري اجتماعي به نظر مي رسد كه شامل اندازه گيري منفعت – هزينه و گزارشگري برنامه هاي اجتماعي و فعاليتهاي عمومي شركت باشد. (انجمن حسابداران آمريكا، 1977)
مفهوم حسابداري مسئوليتهاي اجتماعي
•گروهي آن را بخشي از حسابداري مالي ميدانند و اجراي آن را با گسترش دامنه حسابداري مالي امكانپذير مي دانند و يا به عبارتي از نظر اين گروه حسابداري مسئوليتهاي اجتماعي تنها گسترش ساده اي از نقش حسابداري سنتي است.•گروه غالب عقيده دارند كه سيستم حسابداري مسئوليتهاي اجتماعي، اصول، قواعد و مفاهيم خاص خود را دارد، به گونه اي كه مي توان آن را يك موضوع كاملا جداگانه مانند حسابداري مديريت، حسابداري بهاي تمام شده ، حسابداري دولتي و غيره دانست كه هدف آن مواجهه با مسائل اجتماعي زير است :
1- ارزيابي تاثير اجتماعي فعاليتهاي واحد تجاري؛
2-اندازه گيري هزينه ها و تعهدات اجتماعي واحد تجاري؛
3-اندازه گيري منافع اجتماعي واحد تجاري؛
4- فراهم آوردن يك سيستم اطلاعاتي درون و برون سازماني كه در امر ارزيابي تاثيرات اجتماعي واحد تجاری کمک کند.
دیدگاه خود را ثبت کنید