دانلود پاورپوینت روانشناسی(هیلگارد )/ اتكينسون و همكاران/ قابل ویرایش در 342 اسلاید
زنجيره كردن
يكى ديگر از راههاى تغيير و ايجاد رفتار مطلوب در شرطى شدن عامل زنجيره كردن است و آن عبارت از مربوط ساختن دو يا چند محرك و پاسخ به يكديگر است تا نتيجه رفتار دلخواه حاصل شود.
رشد قضاوت اخلاقی
پياژه فكر می كرد كه درك كودكان از قواعد اخلاقی و عرف اجتماعی با سطح كلی رشد شناختی آنان همگام است. درك كودكان از قواعد در چهار مرحله رشد می يابد.
نخستين مرحله درك قواعد در ابتدای دوره پيش عملياتی ظاهرمی شود. كودكان در اين مرحله دست به بازی موازی می زنند يعنی هركودك ازمجموعه قواعد خاص خودش پيروی می كند.
از حدود پنج سالگی احساس وظيفه برای مراعات قواعد وتلقی قواعد به عنوان الزامات اخلاقی مطلقی كه يك مرجع قدرت تعيين كرده، رشد می يابد. دراين مرحله قضاوت كودك درباره هر عمل بيشتر براساس پيامدهای آن است و نه برمبنای قصد و نيت فاعل آن عمل.
در سومين مرحله، كودك رفته رفته درمی يابد كه برخی قواعد، قراردادهای اجتماعی هستند. واقع گرايی اخلاقی كودكان كاهش می يابد و كودكان درقضاوتهای خود وزن واعتباربيشتری برای ملاحظات غيرعينی ازقبيل قصدونيت شخص قائل می شوند.
درمرحله چهارم(عمليات صوری)نوجوان علاقه دارد در مورد موقعيتهايی كه روبرونشده، قواعدی ارائه دهد. استدلال اخلاقی مبتنی برنوعی جهان بينی است كه درآن به جای موقعيتهای شخصی و بين فردی، مسائل اجتماعی گسترده تری مورد توجه است.
دیدگاه خود را ثبت کنید