کاراموزی حسابداری در اداره برق شهرستان بصورت word قابل ویرایش در 64 صفحه قابل استفاده دانشجویان مالی و حسابداری
ابتدا امور مالي و ذيحسابي را به دليل آنكه ارتباطات تنگاتنگ با ساختار شركت برق وجود دارد را مورد بررسي قرار ميدهيم و قسمتهاي مختلف آنرا معرفي و ارتباطات آنرا با ديگر واحدها و معاونت ها و شركت هاي وابسته توضيح خواهيم داد .
حسابداري طرح
به لحاظ اجراي عمليات در اين واحد دو قسم تشكيل شده است .
كارشناسي پيمانها ( در ارتباط با قراردادهاي طرح انتقال ، توزيع ، توليد ، بودجه جاري )
ثبت و نگهداري كل حسابهاي طرح
كارشناسي پيمانها
اجراي يك كار قبل از پيش بيني شده توسط معاونت برنامه ريزي و معاونتهاي اجرائي انجام مي گردد كه در قالب اعتبار طرح در نظر گرفته مي شود .
پس از انعقاد قرارداد يك نسخه از آن به همراه ضمانت نامه حسن اجراي تعهدات به امور مالي ارسال مي گردد و اين نسخه با توجه به دستور كار تأمين اعتبار شده از همان محل تأمين اعتبار گرديده و به قسمت حسابداري طرح – اداره كارشناسي پيمانها فرستاده مي شود .
پيمانكار جهت آن قرارداد تا سقف 20% جهت قراردادهاي اجرائي و 40% جهت قراردادهاي خريد درخواست پيش پرداخت مي نمايد كه بايستي درخواست همراه با ضمانت نامه پيش پرداخت و پس از تأئيد مجري طرح و اين قسمت در وجه پيمانكار پرداخت مي گردد . بدين صورت كه ابتدا مبلغ در خواستي با قرارداد مربوطه و بخشنامه مربوطه و تأئيد مرحله كار كه از طرف مجري طرح اعلام مي شود مطابقت داده شده و خلاصه گواهي پرداخت بابت پيش پرداخت تهيه و جهت صدور سند و از آنجا به مميزي و اداره بودجه و سپس اداره پرداخت ارسال مي گردد و از آنجا به دفترداري طرح جهت اعمال در حساب مربوطه اقدام مي گردد :
پيش پرداخت شركت .........
بانك ........
پس از پيشرفت كـار و ارائه صورت وضعيت از طرف پيمانكار و يا صورت حساب مشاوره ( در چهار نسخه ) توسط ناظر پروژه بررسي و توسط مجري طرح تأئيد و همراه با فرم حواله پرداخت و خلاصه گـواهي پرداخت و نامه پوششـي كه به تأئيد معـاونت رسانيده شـده است به اين قـسمت ارجاع داده مي شود .
صورت وضعيتها و صورتحسابها با قرارداد مربوطه و يا بخشنامه ها مطابقت و در صورت عدم ايراد كسورات مربوطه به ميزان 5 % ماليات 10% سپرده حسن اجراي كار 5% سپرده بيمه و هر گونه بدهي مانند پيش پرداخت ، علي الحساب و ... در قسمت مربوطه در فرم گواهي پرداخت نوشته و همراه با يك نسخه صورت وضعيت و فرم حواله و ... جهت صدور سند و سپس مميزي تأمين اعتبارقطعي و اداره پرداخت اقدام مي گردد .
پيمانكار كار را ادامه و همراه با پيشرفت كار صورت وضعيت ارائه مي نمايد تا اينكه كار مورد نظر به اتمام مي رسد و در خواست تحويل موقت مي گردد كه پس از بازديد از عمليات و تأئيد كار كرد توسط كارفرما صورتجلسه تحويل موقت تنظيم و در صورت مشاهده نواقص بيشتر از 3% بعد از رفع نواقص صورتجلسه رفع نواقص و تحويل موقت تهيه مي شود . پيمانكار بايستي صورت وضعيت قطعي ارائه نمايد ، صورت وضعيت قطعي از طرف مجري طرح تأئيد و همراه با مدارك مربوط از جمله 1) حواله 2) گواهي پرداخت 3) ابلاغيه افزايش از محل 25% افزايش 4) صورت افزايش و كاهش كارها ( تأمين اعتبار شده ) 5) صورت جلسه كميسيون قيمت اقلام جديد6) صورتجلسه تحويل زمين رسيد
7) صورتجلسه تحويل موقت و رفع نواقص 8) اعلام تاريخ شروع و پايان كار 9) صورتجلسه كميسيون رسيدگي به تأخيرات و تعديلات 10) تعيين ارزش و ميزان مصالح مصرفي و اينكه مصالح مصرفي بعهده كداميك از طرفين قرارداد بوده است 11) مفاصا حساب پرداخت ارزش قبل از استخراج مصالح مصرفي از اداره كل معاون استان 12) مفاصا حساب بيمه و دارائي ، ارائه و سپس بررسي و كسورات و بدهي مربوطه كسر و مابقي در وجه پيمانكار پرداخت مي شود ( با صدور سند ) و سـپس با درخـواست پيمانكار سپـرده هاي مربوطه درخواست و در وجه پيمانكار پرداخت مي گردد ، ( 5% سپرده حسن انجام كار و 5% سپرده بيمه ) و پس از دوره تضمين بايستي تحويل قطعي نمايد و در صورت عدم نواقص 5% ديگر سپرده در خواست و پرداخت مي گردد .
تمام مدارك فوق در اين قسمت در پرونده ثبت مي گردد :
ضمانت نامه سه نوع مي باشد :
1) پيش پرداخت 2) حسن اجراي تعهدات 3) شركت در مناقصه
ضمانت نامه ها بر چند طريق توسط پيمانكاران ارائه مي گردد :
1) ضمانت نامه هيئت مديره 2) ارائه سفته كه بايستي اين نوع ضمانت نامه با تأئيد مديريت عامل باشد 3) ضمانت نامه بانكي ، ضمانت نامه هاي بانكي نياز به تمديد ( شش ماه يكبار ) مي باشند و هزينه هاي مربوط به تمديد بعهده پيمانكاران مي باشد . اصل ضمانت نامه ها درمحلي نگهداري و ليست مربوطه در دفتري نوشته مي شود ، كپي ضمانت نامه ها جهت ثبت به قسمت هماهنگي و تمركز حسابها ارسال و همچنين جهت ثبت استرداد ضمانت نامه ها نيز به اين قسمت اعلام مي گردد .
دیدگاه خود را ثبت کنید