دانلود مقاله حسابرسي (تفتيش) با فرمت ورد ودر 49 صفحه قابل ویرایش
قسمتی از متن مقاله حسابرسي (تفتيش)
فصل اول
مفاهيم اساسي تفتيش
نقش تفتيش در اقتصاد کشور
در جهان امروز تمامی مصارف از طریق پول انجام می شود باید بدانیم که این پول از کجا آمده و در کجا به مصرف می رسد مالکان شرکتها با توجه به این که سرمایه شان در حال مصرف می باشد نیاز دارد تا بداند که سرمایه شان چگونه به مصرف می رسد آنها میتواند از طریق شخصی بنام حسابرس این کار را انجام دهد به این دلیل که وقت یا دانش کافی نسبت به حسابداری ندارد
هدف از تفتيش
از تعریف حسابرسی میتوانیم بگویم که هدف اصلی از حسابرسی اظهار نظر و یا بیان نمودن نظر در مورد حساب های مالی یک موسسه میباشد تصور عمده مردم این است که هدف حسابرسی شناسایی تقلب و پیداکردن اشتباهات میباشد در حالیکه این گونه نمی باشد
تفاوت تفتيش و حسابداری
در واقع تفتيش بعد از حسابداری انجام می شود
1- حسابداری کار اش ثبت رویدادهای مالی است درحالیکه حسابرسی نظر دادن در مورد رویدادهای مالی میباشد
2- معمولا در حسابداری نوشتن ریپورت کمتر میباشد درحالیکه اساس حسابرسی نوشتن گزارش ها میباشد
3- تفاوت در مسولیت های کاری میباشد
تعریف تفتيش
ما میتوانیم حسابرسی را این گونه تعریف کنیم رسیدگی به اسناد و مدارک یک موسسه در یک واحد تجاری و یا خدماتی میباشد که در آن حسابرس باید نظریات خود را اعلان کند
شخصیت مفتش
نظر به پیشرفت صنعت و تجارت نقش های تفتيش مختلف شده است ما میتوانیم شخصیت حسابرس را به دو دسته تقسیم کنیم
1- شخصیت حقیقی
2- شخصیت حقوقی
مقاله حسابرسي (تفتيش)
استقلال مفتش
برای اینکه یک حسابرس بتواند کار خود را به درستی انجام دهد باید از شرکت مربوطه مستقل باشد یعنی دارای استقلال کاری و عملی باشد یکی از شرایط حسابرسی داشتن استقلال میباشد تا صاحبان شرکت و یا سایر افراد نتواند در کار آن دخالت کند شرکهتا میتواند بصورت اختیاری یک حسابرس از بیرون بیاورد و یا اینکه بصورت اجباری از طرف دولت به اداره فرستاده می شود
انواع تفتيش مستقل: ما میتوانیم حسابرسی از نظر استقلال کاری به سه دسته تقسیم کنیم
1- از نظر دلیل ارجاع کار: دراین حالت حسابرسی دوحالت دارد
a- اختیاری:صاحب شرکت هیچگونه اجبار برای حسابرس ندارد اما با نظر شخصی اش تصمیم به کار گرفتن یک حسابرس می کند تا بصورت مالی اش رسیدگی کند
b- الزامی: نظر به قوانین و مقرارت که وجود دارد یک حسابرس از مرجع رسمی به شرکت فرستاده می شود
2- از نظر زمان انجام کار
کار حسابرس نظر به نیاز و زمانیکه یک شرکت در اختیار دارد به سه دسته تقسیم می شود
a- ضمنی: گاهی اوقات ممکن است بعد از پایان سال مالی کار حسابرسی دچار محدود شوید به این دلیل که وقت کافی ندارد یعنی اینکه یک حسابرس می تواند قبل از اینکه سال مالی به پایان می رسد کارخود را درعین انجام کار حسابداری انجام می دهد تا محدود نسبت به زمان نداشته باشد
b- مداوم: نظر به نیاز شرکت ممکن است به دلیل زیاد بودن کار و عملیات حسابرسی کار حسابرسی بطور مداوم و در طول یک سال انجام می شود بطور مثال میتوانیم بعد از پایان هر ماه گزارش هر ماه بنوسیم و سپس در پایان سال مالی یک جمع بندی داشته باشیم
c- حسابرسی نهای: بعد ار پایان سال مالی و با تمام شدن ثبت رویدادهای مالی بکار حسابرسی آغاز نمائیم
3- از نظر شیوه انجام کار: حسابرسی در قدیم از شیوه سندرسی استفاده می کرد اما در حال حاضر ازشیوه ترازنامه ای استفاده می کند
a- سندرسی: در این سیستم ابتداد صورت های مالی بررسی می شود و سپس در مورد آن نظر داده می شود اما اشکال اساس ایت است رسیدگی به تمامی اسناد کاری سختی میباشد زیرا به این دلیل که رسیدگی به تمامی اسناد بسیار زمانگیر می باشد
b- ترازنامه ای : روش جدیدی میباشد که بسیار رواج یافته استکه دران باید حسابرس با بررسی های صورت های مالی تجزیه و تحلیل ان با توجه نظر به تصمیم شخصی خود بکار حسابرسی میپردازد
تفاوت سندرسی و ترازنامه ای این است که در سندرسی کارحسابرس از بررسی اسناد اولیه آغاز می شود اما در ترازنامه ای با استفاده از روش نمونه گیری فقط به تعداد از اسنادهای مالی رسیدگی می شود
دیدگاه خود را ثبت کنید