دانلود مقاله توانمندسازی سازمانی و روانی (روان شناختی) در ارتباط بین مدیریت منابع انسانی و عملکرد با فرمت ورد ودر 31صفحه قابل ویرایش
قسمتی از متن مقاله توانمندسازی سازمانی و روانی (روان شناختی) در ارتباط بین مدیریت منابع انسانی و عملکرد
هدف- این مقاله با هدف شفافسازی مفهوم توانمندسازی و تعیین نقش آن در ارتباط بین مدیریت منابع انسانی و عملکرد نوشته شده است.
طرح /روششناسی/رویکرد- بررسیای از 211 تن از کارمندان 30 هتل مجلل و گران در لیتوانی که به طور مستقیم با مشتریان در ارتباط بودند، بهمنظور مطالعهی توانمندسازی سازمانی، به عنوان مجموعهای از فعالیتهای مدیریت منابع انسانی (HRM)، و ارتباط آن با نگرشها و رفتار کارمند انجام شد.
نتایج- بین توانمندسازی سازمانی به عنوان مجموعهای از فعالیتهای HRM و توانمندسازی روانی(روانشناختی) به عنوان یک نگرش کاری، تمایزاتی قائل شده و نقش هر دو در ارتباط بین HRM و عملکرد تعریف شده است. توانمندسازی سازمانی بهطور مثبت با توانمندسازی روانی، رضایت شغلی و تعهد مؤثر مرتبط شده است. همچنین به این نتیجه رسیدیم که توانمندسازی روانی و تعهد مؤثر، تأثیر توانمندسازی سازمانی بر رفتار مشتریگرا را تعدیل میکند.
محدودیتها/ کاربردهای تحقیق-دادهها از یک صنعت واحد در لیتوانی جمعآوری شدند بنابراین، تحقیقات بیشتری در دیگر صنایع خدماتی نیاز است تا بتوان کاربرد مدل پیشنهاد شدهی توانمندسازی - عملکرد را در صنایع دیگر تعمیم بخشید.
کاربردهای عملی- در بافتهای هتلهای مجلل، که کاهش جابجایی [1] کارمند و بهبود کیفیت خدمت، امری حیاتی است، توانمندسازی سازمانی قادر به بهبود رضایت شغلی کارمند، تعهد، توانمندسازی روانی و رفتار مشتریگرا است.
اصالت/ارزش- این مقاله، شواهد تجربهای از تأثیر مثبت راهکارهای مفروض HRM کارمند (توانمندسازی سازمانی) بر نتایج عملکرد منابع انسانی- نگرشهای کارمند (توانمندسازی روانی، رضایت شغلی، تعهد مؤثر) و رفتار مشتریگرا ارائه میدهد. علاوهبراین، نقش توانمندسازی در ارتباط بین مدیریت منابع انسانی و عملکرد، تعریف و بهطور تجربی آزمون شده است.
واژگان کلیدی- راهکارهای HRM، نتایج عملکرد توانمندسازی، نگرشهای کارمندان، رفتارمشتریگرا، هتلهای مجلل، لیتوانی، هتلها،
مقاله توانمندسازی سازمانی و روانی (روان شناختی) در ارتباط بین مدیریت منابع انسانی و عملکرد
مقدمه
ارتباط بین HRM و عملکرد، یکی از موضوعات مهم در تحقیقات HRM، طی دهه گذشته بوده است که تعدادی از مدلهای HRM– عملکرد و شواهد تجربی را ارائه کردهاست. با این وجود، علیرغم علاقهی فزاینده به تحقیق در این زمینه ، هنوز مباحثی دربارهی تعدادی از روابط وجود دارد که در این مقاله به آنها اشاره خواهد شد.
اول اینکه هیچ اتفاق نظری بر این موضوع که کدامیک از راهکارهای HRM در تعیین ارتباط بین HRM و عملکرد بهتر است مطالعه شود، وجود ندارد. محققان دربارهی تعداد و جامعیت کاربرد این راهکارها با هم مخالف هستند. علاوهبراین، راهکارهای HRM نظر محققان مختلفی را به خود جلب کرده است. راهکارهای HRM که بهطور گسترده در مورد آنها مطالعه انجام شده عبارتند از آموزش و توسعه، پرداخت و پاداش و مدیریت عملکرد.
هدف این مقاله بررسی توانمندسازی به عنوان یک راهکار HRM می باشد که بهطور گسترده مطالعه شده امّا نظرات کمی را در بررسی ارتباط بین HRM- عملکرد، به خود جلب کرده است. دلیل دیگری که توانمندسازی را یک موضوع تحقیقی جالبی جلوه میدهد این است که این مفهوم با ابهامات و اختلاف نظر ها بر معنیاش ملازم شده است. اصطلاح « توانمندسازی» اغلب به ساختارهای مختلف نسبت داده شده است.
برخی محققان این اصطلاح را به عنوان «راهکار HRM» میپندارند. برخی دیگر آنرا « درک کارمند» یا «حالتشناختی» درنظر میگیرند. این اختلاف عقاید، نیاز به تحقیقات بیشتر در رابطه با تعریف توانمندسازی و نقش آن در ارتباط بین HRM و عملکرد را برجسته میسازد. این مقاله تحقیقات پیشین را تکمیل میکند چرا که در جستجوی تعریف این مفهوم (توانمندسازی) است و بین دو نوع توانمندسازی سازمانی و روانی- تمایز قائل میشود و نقششان را در ارتباط بین HRM و عملکرد تعریف میکند.
دیدگاه خود را ثبت کنید