دانلود مقاله مدیریت استراتژیک وانواع استراتزی ها با فرمت ورد ودر 36 صفحه قابل ویرایش
قسمتی از متن مقاله مدیریت استراتژیک وانواع استراتزی ها
فهرست مطالب
عنوان صفحه
پيشگفتار 4
1-1- فصل 1 – مباني مديريت استراتژيك 5
1-2- مفهوم مديريت استراتژيك 5
1-3- سطوح مديريت استراتژيك 6
1-2-1- سطح كل سازمان 6
1-2-2- سطح بخشي / كسب و كار 6
1-2-3- سطح وظيفه اي 6
1-3- چارچوب جامع تدوين استراتژي 7
1-3-1- مرحله شروع 7
1-3-2- مرحله ورودي 7
1-3-3- مرحله تطبيق يا مقايسه 7
1-3-4- مرحله تصميم گيري 8
1-4- فرآيند انتخاب استراتژي 8
فصل 2- تشريح مرحله شروع 10
2-1- تعيين ماموريت و پارامترهاي آن 10
2-2- نمونه كار برگ هاي تهيه بيانه ماموريت 12
فصل 3- تشريح مرحله ورودي 15
3-1- بررسي عوامل خارجي (مفهوم محيط عمومي و تخصصي) 15
3-2- نحوه استفاده از ماتريس ارزيابي عوامل خارجي 16
3-3- بررسي عوامل داخلي 18
3-4- رويكرد وظيفه اي در بررسي عوامل داخلي 19
3-5- نحوه استفاده از ماتريس ارزيابي عوامل داخلي 19
فصل 4- انواع استراتژيها 21
4-1- استراتژيهاي سطح كل سازمان 21
4-1-1- استراتژي هدايتي 22
4-1-1-1- استراتژي هاي رشد و دسته هاي آن 23
- استراتژي تمركز 23
- استراتژي تنوع 23
4-1-1-2- استراتژيهاي ثبات و دسته هاي آن 24
4-1-1-3- استراتژيهاي كاهش و دسته هاي آن 25
4-1-2- استراتژيهاي پرتفوليو 26
4-1-3- استراتژيهاي سرپرستي 27
4-2- استراتژيهاي سطح كسب و كار 28
4-2-1- استراتژيهاي توسعه 28
4-2-2- استراتژي هاي رقابتي 29
4-2-3- استراتژي هاي مشاركتي 30
4-3- استراتژيهاي سطح وظيفه اي 31
4-3-1- استراتژيهاي بازاريابي 31
4-3-2- استراتژيهاي مالي 32
4-3-3- استراتژيهاي تحقيق و توسعه 32
4-3-4- استراتژيهاي توليد و عمليات 33
4-3-5- استراتژيهاي مديريت منابع انساني 33
4-3-6- استراتژيهاي سيستم اطلاعاتي 34
4-4- مختصري درخصوص تجزيه و تحليل سوات(SWOT) 34
4-4-1- استراتژيهاي SO 35
4-4-2- استراتژيهاي WO 35
4-4-3- استراتژيهاي ST 36
4-4-4- استراتژيهاي WT 37
مقاله مدیریت استراتژیک وانواع استراتزی ها
فصل 1
مباني مديريت استراتژيك
1-1- مفهوم مديريت استراتژيك
مديريت استراتژيك هنر و علم تدوين، اجرا و ارزيابي تصميمات وظيفه اي چندگانه اي است كه سازمان را قادر
مي سازد به مقاصد خود دست يابد . مديريت استراتژيك شامل سه بخش اصلي تدوين، اجرا و ارزيابي استراتژي
مي باشد. اين سه بخش كه در نمودار 1-1 نشان داده شده اند، ارتباطي تنگاتنگ و متقابل دارند. بايد توجه داشت كه هر بخش داراي اجزا و مراحل خاص خود است كه در نمودار 2-1 نشان داده شده اند.
نمودار 1-1 تعامل بخش هاي سه گانه مديريت استراتژيك
تدوين استراتژي: در اين مرحله ماموريت سازمان / شركت تعيين شده، عوامل خارجي و داخلي بررسي مي شوند تا فرصت ها، تهديدها، قوت ها و ضعف ها مشخص شوند و براساس آنها اهداف و استراتژي هاي سازمان در سطوح مختلف تعيين شوند.
اجراي استراتژي: در اين مرحله استراتژي هاي تعيين شده در مرحله تدوين بايستي به اجرا درآيند. براي اجراي استراتژي ها ابتدا اهداف و سياست ها در راستاي ماموريت و استراتژي ها تعيين شده و براساس آنها منابع سازمان تخصيص داده مي شوند و سپس در ساختار مناسبي و با فرهنگ سازنده هدايت مي شوند تا استراتژي ها به اجرا درآيند.
ارزيابي استراتژي: در اين مرحله تعييرات احتمالي عوامل اثرگذار داخلي و خارجي و اثرات احتمالي آنها بر ماموريت، اهداف و استراتژي ها و راه كارهاي اجرايي بررسي مي شود، همچنين نحوه انجام هركدام از مراحل تدوين و اجراي استراتژي از ابعاد مختلف مورد مداقه قرار مي گيرند و در نهايت نتايج به دست آمده و نحوه دستيابي به آنها (عملكرد) مورد ارزيابي قرار مي گيرند تا انحرافات احتمالي شناسايي شده و در جهت رفع آنها اقدام شود.
مقاله مدیریت استراتژیک وانواع استراتزی ها
نمودار 2-1 الگوي مديريت استراتژيك
بخش تدوين استراتژي | بخش اجراي استراتژي | بخش ارزيابي استراتژي | ||||||
بررسي عوامل خارجي | محاسبه و ارزيابي عملكرد | |||||||
بيانيه ماموريت | تدوين، ارزيابي و انتخاب استراتژي ها | تعيين اهداف | تعيين سياست ها | تخصيص منابع | ||||
بررسي عوامل داخلي |
1-2- سطوح مديريت استراتژيك
فرايند مديريت استراتژيك داراي سه سطح است بدين معني كه در سازمان هاي مادر تخصصي يا شركتهايي كه داراي چند كسب و كار هستند، استراتژي ها در سه سطح از سازمان تعيين مي شوند، در سازمان هايي كه كوچك بوده و از ساختارتخت تري برخوردارند، ممكن است در دو سطح تعيين شوند (معمولا" سطح كل سازمان و سطح واحدهاي كسب و كار يكي است) سطوح سه گانه مديريت استراتژيك عبارتند از:
1-2-1- سطح كل سازمان: هدف از تدوين استراتژي در اين سطح، هدايت كل مجموعه تخصيص بهينه منابع در آن است. در واقع جهت حركت كل گروه سازماني در اين سطح مشخص مي شود و اهداف و مقاصد عمومي به منظور نيل به آنها تعيين مي شوند. استراتژي هاي اين سطح را استراتژي هاي كل شركت مي نامند.
1-2-1- سطح بخشي/ واحد تجاري استراتژيك/ كسب و كار: در سازمانهاي بزرگ كه داراي واحدهاي مستقل مختلفي هستند، در راستاي ماموريت و استراتژي هاي سطح كل سازمان، براي هركدام از كسب و كارها/واحدهاي تجاري استراتژيك سازمان نيز ماموريت و استراتژي هايي تعيين مي شود . به استراتژي هاي اين سطح استراتژي هاي كسب و كار اطلاق مي شود.
1-2-3- سطح وظيفه اي: در اين سطح نيز براساس اهداف و استراتژي هاي سطوح بالاتر براي هركدام از وظايف واحدهاي تجاري استراتژيك، استراتژي وظيفه اي تعيين مي شود. مسئوليت بزرگتر و اصلي مديران اين سطح، اجرا يا پياده كردن استراتژي ها و برنامه هاي استراتژيك سازمان است. براي سطح وظيفه اي ممكن است مجموعه اي از استراتژي ها وجود داشته باشد كه هركدام در جهت استفاده بهينه از منابع دردسترس بمنظور كمك به استراتژي هاي واحد بازرگاني تدوين مي شوند. استراتژي هاي اين سطح را استراتژي هاي وظيفه اي مي گويند.
مقاله مدیریت استراتژیک وانواع استراتزی ها
فصل 1
مباني مديريت استراتژيك
1-1- مفهوم مديريت استراتژيك
مديريت استراتژيك هنر و علم تدوين، اجرا و ارزيابي تصميمات وظيفه اي چندگانه اي است كه سازمان را قادر
مي سازد به مقاصد خود دست يابد . مديريت استراتژيك شامل سه بخش اصلي تدوين، اجرا و ارزيابي استراتژي
مي باشد. اين سه بخش كه در نمودار 1-1 نشان داده شده اند، ارتباطي تنگاتنگ و متقابل دارند. بايد توجه داشت كه هر بخش داراي اجزا و مراحل خاص خود است كه در نمودار 2-1 نشان داده شده اند.
دیدگاه خود را ثبت کنید