پاورپوینت کتاب افكار عمومي و شيوه هاي سنجش آن در جنگ رواني در 293 اسلاید قابل ویرایش
افكار عمومي
1-1- كليات افكار عمومي
2-1- افكار عمومي و حوزه هاي مختلف
2- افكار عمومي و جنگ رواني
1-2- آشنايي با مفاهيم ارتباطات و رسانه هاي گروهي
2-2- جنگ رواني
3-2- تبليغات و جنگ رواني
4-2- شيوه ها و تكنيك هاي مورد استفاده در جنگ رواني
3- روش هاي سنجش افكار عمومي
1-3- بررسي روند تاريخي و روش هاي افكار سنجي
2-3- فرآيند انجام يك طرح افكار سنجي
منابع
اسلایدهای نمونه
اشاعه فرهنگی :
معمولا به تاثیر فرهنگ ها بر یکدیگر اگر در زمان های گذشته باشد ، اشاعه فرهنگی می گویند . بنا بر اظهار نظر اندیشمندانه انسان شناسانه فرهنگ واگیر دار است . از آن جا که فرهنگ ها همیشه با یکدیگر در ارتباط بوده اند ، اشاعه فرهنگی نیز به طور مداوم در طول تاریخ رخ داده است و این پدیده تا کنون ادامه دارد . بدین معنا که سنت ها ، اعتقادات ، روش ها ، قصه های عامیانه ، ابزار و امور زینتی و غیر ممکن است از جامعه یا فرهنگی به سایر جوامع اشاعه یابد و در آن رواج پیدا کند.
ویژگیهایی برای شناخت رفتار
¢رفتار ، یک اقدام و عمل (کردار و گفتار ) است مانند: دیر آمد و فریاد کشید؛ نه یک صفت یا ویژگی مانند عصبانیت و مهارت
¢
¢ عملی است قابل مشاهده و فیزیکی است که دست کم از یکی از سه جهت: فراوانی، تداوم و شدت“ قابل تشخیص، و اندازه گیری و نمایش در قالب یک کمیت عددی باشد
¢ از آنجا که رفتار ، جنبهٔ فیزیکی دارد پس قابل حس و مشاهده است و چیزی که مشاهده شود قابل توصیف و ثبت وقایع نیز هست
¢ رفتار به صورت قانونمند از محیط (فیزیکی و اجتماعی) تاثیر می پذیرد و بر آن تأثیر می گذارد؛ این قاعده را « قانونمندی رفتار » می گویند.
افکار عمومی وتقسیم بندی آن
.1افکارعمومی وعقایدی که سریع ابراز می شود.
.2شایعه یا افکاروعقایدی که شفاهی وبه صورت نجوا هستند.
.3آرای عمومی یااندیشه کاوی عمومی.
.4رفراندم یا آرای اجباری.
شیوه های نمونه گیری در پژوهشهای پیمایشی
اساس پژوهشهای پیمایشی یا نظر سنجی بر نمونه گیری ها استوار است . از طریق نمونه گیری می توان به نتایج دقیق تری دست یافت و این نتایج را با بهره گیری از روشهای آماری با دقت کامل به کل جمعیت یک جامعه تعمیم داد. بدیهی است که برای این منظور باید واحدهای آن را بشناسیم تا بتوانیم از بین آنها افراد نمونه خود را انتخاب کنیم .
- نکات مثبت نمونه گیری : 1- صرفه جویی در هزینه
2- اجرای سریع طرحها
- مسئله اساسی در تصمیم گیری در مورد تعداد افراد نمونه ، عبارت از درجه دقت پژوهشگر در برآورد مقادیر جامعه آماری است .
نظریات انتقادی و سنجش افکار
در سال های اخیر، گروهی از منتقدان به نارسائی های نظرسنجی توجه کرده اند که می توان آنها را به سه دسته تقسیم کرد:
1- انتقاد فلسفی،
2- انتقاد فنی،
3- انتقاد سیاسی
1- انتقادهای فلسفی:
نظرسنجی این حقیقت را پیوسته نادیده می گیرد که مردم از افشای عقاید و احساسات قلبی خود به افراد ناشناسی که طرف اعتمادشان نیستند، اکراه دارند. در این مورد «راجرز» به بررسی این نکته می پردازد که «آنچه مردم با غریبه ها و آشنایان، دوستان، همسرانشان، با خودشان یا درخوابشان می گویند، می تواند بسیار متفاوت و گوناگون باشد و افزون بر این نظرسنجان نمی توانند از بلندی صدای آری و نه هایی که می شنوند، چیزی به ما بگویند.
2- انتقادهای فنی:
شماری از منتقدان نظرخواهی معتقدند شیوۀ این نوع بررسی نمی تواند در قلمرو گسترده ای از جامعه انسانی انجام گیرد، به ناچار مطالعه خود را در قالب توصیف پدیده های جزئی محدود می سازد و در این راه اگر په از ارقام و آمار کمک می گیرد، ولی چون مسائل بنیادی را با مسائل جزئی در هم می آمیزد، درک و ارزشیبابی که از نمونه های اجتماعی به عمل می آورد، یکسویه، غرض آلود و فاقد بنیاد علمی است. از این رو، نتایج این نوع تحقیقات آشکارا نامنظم، غیر قابل اطمینان و ناسازگار با کردار و حقایق علمی است.
انواع عملكرد هاي رسانه اي در راه اندازي جنگ رواني
1جنگ داخلي نژادي و قومي و قرار دادن ما در برابر آنها
2 ترويج خشونت سكونت و يا تاكيد در مقابل اخبار خشونت
3ايجاد اختلاف از سوي كشور ثالث
4ترغيب و تشويق ايده هاي تغيير رفتار با تشويق سياستمداران
5عدم تلاش درجهت صلح در زمان جنگ و تداوم آن
دیدگاه خود را ثبت کنید