دانلود پاورپوینت روانشناسی تحولی 1 با فرمتpptودر 69 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت روانشناسی تحولی 1
تعریف رشد
تغییرات فیزیکی، شناختی، هیجانی، اجتماعی و معنوی از لحظه لقاح تا مرگ در انسان
رشد یا تحول؟
دلیل آن این است که رشد به زیادتی، نمو و افزایش و تکامل تاکید دارد ، درصورتی که در روان شناسی تحولی، تغییرات چه افزایش وچه کاهش درفرایندهای روانی مطرح است.
تحول اعم از رشد.
تعریف روان شناسی تحولی
روانشناسی تحولی مطالعه پدیدآیی فرایندهای روانی درطول حیات است.
اهداف مطالعه روان شناسی تحولی
هدف مطالعه در روان شناسی تحولی این است که: ساخت های روانی ازکجا سرچشمه می گیرند؟ چه موقعی پدید می آیند؟ ساخت های پدیدآمده، چه تحولی پیدا می کنند؟ واین ساخت ها به کجا منتهی می شوند؟
توصیف/تبیین/پیش بینی/تاثیرگذاری
اجزای فلسفه رشد در گستره عمر
رشد چند بعدی و بین رشته ای
رشد به صورت مادام العمر
پیوستگی یا ناپیوستگی
ارث یا محیط(طبیعت یا تربیت)
اجزای فلسفه رشد در گستره عمر
جنبه انباشتی رشد
ثبات و دگرگونی رشد
رشد سلطه پذیر و فراسوی سلطه
رشد چرخه ای و تکراری
تفاوت های فردی در رشد
تغییر پذیری رشد
اجزای فلسفه رشد در گستره عمر
تفاوت های جنسی در رشد
تفاوت های فرهنگی و طبقاتی در رشد
دوسویه بودن عوامل نافذ رشدی
اهمیت تجارب کودکی اولیه و انگیزه های ناهوشیار
عوامل اصلی تعیین کننده رفتار: امیال جنسی و غرایز
سائق های پرخاشگرانه
مکانیزم های دفاعی فروید
واپس رانی
پسرفت
تصعید
جابه جایی
وانمودسازی
انکار
دلیل تراشی
نظریه اریکسون
انتقادات به فروید:اهمیت بسیار به اساس جنسی رفتار و
عدم توجه به ابعاد دیگر روانی – اجتماعی
عدم توجه به دوره بزرگسالی
نگرش بدبینانه به ماهیت انسان
تشابهات با فروید: اهمیت تجارب دوره کودکی
اهمیت انگیزش های ناهوشیار
نظریه روانی- اجتماعی اریکسون
اعتماد در برابر بی اعتمادی 0-1
خودمختاری در برابر شرم و شک 1-2
ابتکار در برابر احساس گناه 3-5
سخت کوشی در برابر حقارت 6-11
رفتارگرایی
تاکید بر عوامل محیطی در شکل دهی رفتار
رفتار = پاسخ های یادگرفته شده یا شرطی شده به محرکات
نگرشی جبرگرایانه
فرایند پیوسته رشد
در مقابله با روانکاوی
فرایند یادگیری = شرطی سازی : کلاسیک
عامل
پاورپوینت روانشناسی تحولی 1
نظریه اجتماعی شناختی و یادگیری بندورا
تاکید بر نقش شناخت و عوامل محیطی
یادگیری مشاهده ای
افراد پذیرنده غیرفعال آنچه محیط فراهم می کند نیستند بلکه با نحوه واکنش خود کنترل محدودی بر آن دارند.
نظریه های بشردوستانه
نیروی سوم روانشناسی
رد جبرگرایی غریزه ای فروید و رد جبرگرایی محیطی رفتارگرایی
نگرشی خوش بینانه و مثبت به سرشت انسان
نگرشی کل نگر
انسان ها توان انتخاب هوشمندانه، پذیرش مسئولیت اعمال خود و بازشناسی توان کامل بالقوه به مثابه افراد خودشکوفا
دیدگاه خود را ثبت کنید