دانلود پاورپوینت نيازها و نمودار مورد کاربری کاری با فرمت ppt ودر 27 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت نيازها و نمودار مورد کاربری کاری
نيازمنديها
انواع نيازها
• وظيفه مندی Functionality
• غيروظيفه مندی يا کيفی Non Functionality
برای هر نيازمندی يک کد مشخص می نماييم :
Essential
Optional
Hidden
روشهای استخراج نيازمنديها
ü جهت استخراج نيازمنديها رويکردهای زير مطرح می گردد :
• مبتنی بر هدف
• مبتنی بر فرايند
• مبتنی بر وظيفه
• مبتنی بر سرويس
استخراج نيازمندی مبتنی بر هدف
• هدف رابطه ای منطقی بين وضعيت موجود سيستم و آنچه که در آينده بدست می آيد ، می باشد ( در راستای رفع مشکلات ، اهداف و برنامه ريزيهای استراتژيک که بصورت بلند مدت و کوتاه مدت در سازمانها مطرح است )
• برخی نيازمنديها را بر اساس هدف می توان مشخص نمود.
استخراج نيازمندی مبتنی بر فرايند
• در استخراج نيازمندی بر اساس فرايندها ،سيستمها را بر اساس عملکردشان بررسی می نماييم . به بيان ديگر بر اساس عملياتی که بايد در سيستم کامپيوتری انجام شود نيازها را مشخص خواهيم نمود (روش تجزيه عمليات) .
استخراج نيازمندي مبتنی بر وظيفه
• در اين روش به کل سيستم به عنوان يک وظيفه نگاه نموده و سپس آن را به وظايف کوچکتری تقسيم خواهيم نمود تا نهايتا در برگها به وظايف افراد برسيم .
تفاوت استخراج نيازمندي مبتنی بر فرايند و وظيفه
• در اين روش برگهای درخت وظايف مجزا برای نقشهای مجزا مشخص می نمايد . ليکن در استخراج نيازمندی مبتنی بر فرايند ، برگها توابع عملياتی ساده ای می باشند که ممکن است هر کدام آنها تنها بخشی از وظيفه يک نقش را مد نظر قرار دهد.
•رويکرد مبتنی بر وظيفه را رويکردی مبتنی بر خواسته های کاربر می نامند چرا که بر اساس وظايف افراد نيازهای آنها را مشخص می نمايد و نه مطابق با نيازهای سيستم . ليکن در روش تجزيه عمليات متمرکز بر خواسته های سيستم می باشيم ، زيرا در اين روش بر اساس عملکردهای سيستم تقسيم بندی می نماييم.
پاورپوینت نيازها و نمودار مورد کاربری کاری
استخراج نيازمندي مبتنی بر سرويس
• در ديدگاه شی گرا سرويسها برای ما حائز اهميت می باشند و نه اطلاعاتی که مبادله می گردند .هر سرويس را در اصطلاح يک مورد کاربری می گوييم. جهت شناسائی سيستم می بايست مشخص نمود سيستم چه سرويسهايي را ارائه / دريافت می نمايد. بدين ترتيب نيازها شفافتر می گردند.
• چنانچه يک سيستم را در نظر بگيريم در داخل خود اجزائی خواهد داشت که با يکديگر همکاری نموده تا نهايتا سرويس به خارج از سيسنم داده شود .
• با اندکی تامل ملاحظه می نماييم هر واحد بعنوان يک عامل (Actor) از عمليات واحد ديگر استفاده می نمايد تا سرويس مورد نظر را ارائه دهد.
• سرويسها را به دو دسته تقسيم می نماييم : داخلی و خارجی. سرويسهای داخلی غالبا فعاليتهايي جهت ارائه سرويسهای خارجی خواهند داشت.
دیدگاه خود را ثبت کنید