دانلود پاورپوینت انواع استراتژی ها با فرمت ppt ودر 64 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت انواع استراتژی ها
تعریف استراتژی :
استراتژی یعنی راه وروش رسیدن به هدف
به اموری استراتژیک گفته میشود که حداقل سه شرط را دارا باشند :
§بلند مدت باشند
§درمحیط رقابتی باشند
§جنبه حیاتی داشته باشند
دررابطه با انواع استراتژی ها دیدگاههای متفاوتی وجود دارد ، که دراین تقسیم بندی سعی شده است کاربردی ترین روش اعمال شود.
استراتژیهای بزرگ
الف) استراتژی ثبات
استراتژی ثبات به مفهوم حفظ موقعيت موجود است واين درحالی است که:
اولاً: شرکت وضعيت مناسبی داشته و تهديد خاصی در آينده متوجه آن نمی باشد.
ثانياً: امکانات و منابع لازم جهت توسعه سازمان موجود نيستند يا زمان و شرايط محيطی اجازه آن را نمی دهد.
ب)استراتژی کاهش
در حالتی که بنا به هر دليلی شرکت درصدد کاهش حجم فعاليتهای موجود باشد، از اين استراتژی استفاده می شود.
ج )استراتژی توسعه
برخلاف استراتژی کاهش بوده و در شرايطی است که شرکت به دنبال افزايش و گسترش فعاليتهای موجود باشد. دلایل تمایل به این استراتژی متفاوت میباشد برای مثال شرایط محیطی مناسب برای افزایش تولیدات یا مطرح شدن در بازارهای جدید.
استراتژي هاي سه گانه پرتر(استراتژیهای ژنریک،عمومی)
(1 استراتژی رهبری هزینه (Cost Leadership )
(2 استراتژی متمایز سازی (Differentiation )
(3 استراتژی تمرکز (Focus )
استراتژي هاي سه گانه پرتر
الف) استراتژی رهبری هزینه (Cost Leadership )
هدف از اين استراتژی برتری در رقابت از طريق توليد محصول با کمترين هزينه ممکن نسبت به رقبا می باشد. بدين منظور روش پيشنهادی پرتر توليد در حجم زياد و با قيمت کم که اصطلاحاً آنرا اقتصاد مقياس )مینامند ، میباشد .
Economy of Scale
عوامل مؤثر در استراتژی کمترين هزينه :
(1محصول غير تجملاتی و ساده
(2سادگی طراحی محصول
(3کنترل مواد خام
(4هزينه کم نيروی کار
(5کمک های دولت
(6مزيت محل جغرافيايي
(7نوآوری در توليد
(8اتوماسيون
(9خريد دارائيهای ارزان قيمت
(10کاهش هزينه سربار
(11صرفه جويي ناشی از منحنی تجربه
(12صرفه جويي ناشی از توليد در مقياس
ب ) استراتژی متمایز سازی (Differentiation )
دومین استراتژی پیشنهادی ارایه محصول ویژه است .بدین معنی که کسب برتری رقابتی از طريق توليد محصولی که از ديدگاه مشتريان درمقايسه با محصولات مشابه منحصر بفرد و دارای خصوصيات ويژه باشد. بهعنوان مثال ارایه خدمات ویژه ای از قبیل : کیفیت برتر ، خدمات پساز فروش برجسته.
عوامل مؤثر در استراتژی متمايز سازی:
(1کيفيت محصول
(2قابليت اعتماد محصول (Reliability )
(3حفظ حق الامتياز(Patent Rights )
(4نوآوری محصول
(5خدمات جنبی
(6خصوصيات ويژه محصول
(7خدمات
(8نام و علامت تجاری
(9کانالهای توزيع ويژه
ج ) استراتژی تمرکز (Focus)
آخرین استراتژی پیشنهادی ، تمرکز در بخش معينی از بازار برای محدود کردن دامنه فعاليت میباشد. با محدود شدن دامنه فعاليت، امکان متمرکز کردن منابع ميسر شده و يک برتری رقابتی نسبت به رقبا بدست می آِيد. بدین طریق در محدوده بازار معین شده ،فعالیت نسبت به رقبا بهتر شده وشرکت از موقعیت بهتری برخوردار خواهد شد.
دیدگاه خود را ثبت کنید