دانلود پاورپوینت کارگاه مطالعه کاربردی (با رویکرد پژوهشی) با فرمت ppt ودر 51 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت کارگاه مطالعه کاربردی (با رویکرد پژوهشی)
آسیبهای پژوهشی ناظر به شیوه های مطالعه
1- کافی نبودن مطالعه به تناسب با موضوع
2- سرعت و کیفیت پایین است.
3- عدم تناسب شیوه مطالعه با نوع متن
4- ضعف در یادآوری و استفاده از آموخته ها
5- مجبور به تکرار کردن مطالعه
6- کلمهخوانی به جای عبارت خوانی
7- پراکندگی و بدون سازماندهی بودن آموخته ها
* لطفا چند آسیب دیگر را شما بیان کنید.
برخی راهبردها برای تقویت پژوهش
.1اگر قرار است تحول و تکاملی رخ دهد، باید در فرایند مطالعه و پای کتاب برای ما اتفاق بیفتد.
.2درمطالعه مهندسی وارونه(معکوس) داشته باشیم. قرار است هر چه را نویسنده رشته کرد، پنبه کنیم و دوباره رشته کنیم.
.3تسلط درسی داشته باشیم و روش تدریس پژوهشمحور را به ویژه روش سقراطی و روش کارگاهی را اجرا کنیم.
.4معرفی کتاب، گزارش کتاب، مقایسه منابع را تمرین عملی بدهیم.
آموزش را دریابیم. پژوهش از آموزش ناشی می شود.
2- ورودی ذهن طلاب را بهبود ببخشیم (طلاب به شیوههای مطالعه مجهز شوند)
3- بر شیوههای دقیقخوانی، تجسسی و انتقادی تأکید کنیم.
4- به سازماندهی مطالب فکر کنیم، نه فقط پر کردن حافظه.
* لطفا راهبردهای دیگری نیز بیان کنید.
اطلاعاتی که ما دریافت می کنیم به کجا می روند؟
1- بخشی از اطلاعات که به صورت الگوهای تصویر ذهنی، صدا و معانی رمزگردانی می شوند و وارد حافظه کوتاه مدت می گردند.
2- بخشی دیگر از اطلاعات با اطلاعات یاد گرفته شده قبلی ارتباط پیدا می کنند و به حافظه بلندمدت منتقل می شوند.
3- بقیه اطلاعات با اطلاعات جدید جانشین می شوند.
اقسام حافظه (مراحل نظامیاد):
- حافظه حسی
2- حافظه کوتاه مدت
3- حافظه درازمدت
پاورپوینت کارگاه مطالعه کاربردی (با رویکرد پژوهشی)
فرآیندهای شناختی حافظه (راهبردهای شناختی)
- تکرار یا مرورZ تکرار تراکمی
2- ایجاد نوعی تداعی یا بسط یا گسترش معنایی. از طریق: افزودن جزئیات بیشتر به مطالب؛ خلق مثالهایی برای آن؛ ایجاد تداعی بین آن و اندیشههای دیگر؛ استنباط کردن دو باره آن.
3- سازماندهی. این کار بهترین روش برای یادگیری مطالب پیچیده و مفصل است. تقطیع نیز نمونهای از سازماندهی است.
مخفف این سه مرحله «بسم» است.
تمرین عملی:نداشتن مهارتهای فراشناختی چه عوارضی دارد؟
راهبردهای به یادسپاری
1- حفظ طوطیوار مطالب غیرمعنیدار
2- معنادار کردن مطالب
3- روشهای یادیار
راهبرد اول: حفظ طوطیوار مطالب غیرمعنیدار
مطالب غیرمعنیدار به مطالبی گفته میشود که ذاتا غیرمعنیدار هستند، اما برای مطالب معنیدار پایه و چهارچوب به حساب میآیند.
راههای حفظ این نوع مطالب: 1- حفظ کردن بخش به بخش، مانند جدول ضرب و جدول علائم عناصر شیمیایی. 2- تمرین پراکنده (مطالعه با فاصله).
آسیبهای این نوع حفظ کردن: 1- تداخل به صورت بازداری پسگستر یا بازداری پیشگستر.
راهکار این آسیب: 1- رعایت توالی مناسب. 2- پرآموزی ( یادگیری تا حد اشباع).
دیدگاه خود را ثبت کنید