دانلود مقاله اينترنت اشياء در حمل و نقل عمومي با فرمت ورد ودر 17 صفحه قابل ویرایش
قسمتی از متن مقاله
مقدمه
با تغيير عادات و به دليل مشغله كاري و روش زندگي، افراد سريعتر جابجا مي شوند. به این ترتیب ما نيازمند راه کارهاي هوشمندانه مديريت زندگي و حداكثر استفاده از زمان هستیم. پيش بيني ها نشان ميدهند كه تا سال 2025 بيش از 75 ميليارد دستگاه به اينترنت وصل خواهند بود. مسلماً در اين رابطه مفهوم "اتصال به ديگران و نياز به اطلاعات سريع"، افزايش خواهد يافت.
اين موضوع چگونه دنياي حمل و نقل را تحت تأثير قرار خواهد داد؟ انتظار مي رود كه حمل و نقل عمومي از این موضوع به جهت بهبود كيفيت سرويس دهي و كاهش انتظار مسافران استفاده نماید.
اينترنت اشياء (IoT) نوآوري در صنعت حمل و نقل منطقه ای را تسریع و راه حل هاي واقعي ارائه كرده است. مقاله پيش رو مفهوم اين سيستم را تشریح کرده و مثالهای جالبي را به همراه چشم انداز آينده ارائه مي دهد.
مفهوم اينترنت اشياء
در سال 1999، كوين اشتون (Kewin Ashton)، يك فرد خلاق و متخصص سنسورهای مصرفی، مفهوم "اينترنت اشياء" را به جهت تشريح اتصال اشياء به اينترنت ابداع كرد. از آن تاريخ تاكنون، اشياء متصل شده هوشمند جزعي از زندگي روزمره افراد شده اند. به عنوان مثال میتوان از استفاده گسترده از تلفن هاي هوشمند نام برد. هر تلفن داراي تعداد زيادي حسگر شامل شتاب سنج وGPS ميباشد كه موجب تبديل شدن انسانها به اشياء هوشمند و تبادل مکان افراد و عادات آنها از طريق اينترنت شده است.
موضوع مرتبط ديگر مسئله قابليت محاسبه است كه اجازه پردازش سریع اطلاعات را از طريق اينترنت و در مبدا داده ها ميدهد. به این ترتیب اتومبيلهاي متصل به سیستم مي توانند از طريق داده هاي بلادرنگ که توسط سنسورهاي آن لاین و بطور مستقل تولید میشوند، از گرفتاری در ترافیک و موانع پيش رو رهایی یابند.
زماني كه داده ها ايجاد شدند، تبديل به يك بستر (پايه) اطلاعاتي از طريق اينترنت مي گردند. اين بسترهای اطلاعاتي موجب ارتباط افراد، دستگاهها، فرآيندها و داده ها به جهت دستيابي حداكثری به تمام ظرفيت هاي اينترنت اشياء مي گردند.
ارزيابي بسترهاي اطلاعاتي
روشهاي جمع آوري و تركيب داده ها در حال تغيير مي باشند و ما در حال حرکت از تعداد زيادي سرويسهاي غير مرتبط (عمودی)، به سمت بسترهاي اطلاعتي به عنوان يك سرويس (Platform as a Service-PaaS) هستيم. اين موضوع يك راه حل (افقي) بر مبناي ابرهاي اطلاعاتي با توانايي پردازش احجام زیاد داده برای توليد و انباشت اطلاعات متراكم و قابل دسترسي برای استفاده كننده هاي مختلف ارایه میدهد.
بعلاوه PaaS يك بستر حساس تجاري و هدفمند مي باشد. اين موضوع نشان دهنده ضرورت آن برای بهره برداري در کوتاه مدت و اولويت آن براي بقاي دراز مدت يك تشكيلات مي باشد. براساس نيازهاي بازار، PaaSبايد مستقل از تجهيزات و دستگاهها بوده و قابلیت اتصال به دستگاههاي و برنامه های جديد را بدون از دست دادن وقت داشته باشد.
در يك اينترنت اشياء مدرن، هدف يك سيستم PaaSدستیابی به حداکثر موارد زیر برای ارتباط با سيستم هاي چند گانه موجود میباشد.
- يك سيستم مديريت شناسايي و دسترسي براي تأييد و شناسايي استفاده كنندگان و دستگاههای متصل به جهت تضمين سطح بالاي امنيت.
- يك كانال ارتباطي به جهت مديريت يكپارچه دستگاه ها و سرويس هاي دسترسي به برنامه هاي كاربردي.
- يك موتور محاسباتي بر خط با قابلیت ارتباط اتوماتيك ماشين به ماشين (M2M) و تجزيه و تحليل داده هاي دريافتي و ارسالي به دستگاهها و برنامه هاي كاربردي حتي خارج از بسترهاي اطلاعاتي.
- يك ابزار مديريت دستگاه براي تهیه ليست دستگاهها و مديريت آنها و پيكر بندي مستقيم آنها از طريق بسترهاي اطلاعاتي حتي از راه دور.
- ابزار داده هاي بزرگ (Big data) به جهت دسته بندي و ذخيره مقادير زياد داده هاي اينترنت اشياء.
- يك بازار مناسب براي اقتصاد برنامه های کاربردی فصل مشترک (API)که بتواند API را به عنوان يكی از عناصر تجارت براي درخواست هاي اختصاصي و شخص ثالث مطرح نماید.
با معرفی اينترنت اشياء، خودروهاي حمل و نقل تبديل به كامپيوترهاي واقعي متحرك شده اند كه داراي هزاران سنسور مي باشند. اين سنسورها امكان ثبت اطلاعات جابجايي، وضعیت خودرو، مصرف سوخت، خرابی های بوجود آمده و تعداد مسافران را فراهم كرده اند. زماني كه خودروهای هوشمند در خیابانهای شهرهاي هوشمند (كه سنسورهاي خود را در زيرساخت دارند) حركت كنند، امكان كنترل خودروها و وضعيت ترافيك بوجود مي آيد. این اطلاعات مي تواند توسط بستر اينترنت اشياء پردازش، بررسي و تجزيه و تحليل شود.
خودروها تبديل به كامپيوترهاي واقعي متحرك شده اند.
يك سيستم PaaS موارد زير را براي حمل و نقل محلي ارائه مي دهد.
- مديريت ناوگان جهت آگاهي از موقعيت جغرافيايي خودروها، اطمينان از اجرای مسیرها و برنامه های تعيين شده، صرفه جويي در مصرف سوخت توسط كنترل مسير و مراحل كاري و كاهش تولید گاز CO2 با مديريت رانندگي افراد.
- مديريت کنترل بلیط توسط كنترل تعداد مسافران خودرو و كنترل درآمد.
- تجارت هوشمند پيشرفته به جهت ايجاد يك داشبورد، گزارش دهي و هشدار متقابل با استفاده از روشهای پیشرفته مشاهده و کنترل. اين روشها براي بهبود تجارت از طريق مديريت جابجايي شخص ثالث (TPL) مفید مي باشند.
هر يك از اجزاي اين سيستم
يك سيستم مديريت ناوگان براي حمل و نقل عمومي، يك سيستم ITگسترده مي باشد.
قلب این سيستم براي مديريت عمليات شامل ناوگان، مركز كنترل، مديريت دپو و اجزاي زير ساخت هاي جاده/ خط از قبيل چراغهاي ترافيك، سوئيچ ها و غيره مي باشد. در مقياس وسيع تر، مديريت ناوگان شامل اجزاي سيستم براي راهنمايي مسافران، اطلاعات و ارتباطات شامل نمايش اطلاعات، بلندگوهاي اعلام عمومي (وسايل اطلاع رساني)، تجهيزات شمارش مسافران، دروازه هاي عبور مسافري و غيره میباشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید