یکی از اجزای اصلی موتور، مکانیزم لنگ-لغزنده آن میباشد که در آن حرکت رفت و برگشتی پیستون به حرکت دورانی میللنگ تبدیل میگردد. به منظور بررسی وضعیت دینامیکی موتور و تعیین نیروهای اعمال شده بر قسمتهای مختلف مکانیزم، نیاز به برنامهای میباشد که از طریق آن بتوان پارامترهای دینامیکی مربوط به مکانیزم را در سرعت و شتاب لحظهای و در زوایای مختلف میللنگ محاسبه نمود. به همين منظور در اين تحقيق تحليل سينتيكي سينماتيكي مكانيزم لنگ لغزنده انجام شد و برنامه آن توسط نرمافزار Matlab توسعه داده شد. به منظور صحهگذاري نتايج اين تحليل شبيهسازي موتور در نرمافزار تخصصي AVL EXCITE انجام گرفت
. در جهت استفاده از موتورهای جدید، نیازهایی همچون توان خروجی بالا، وزن کم، مصرف سوخت پایین، کنترل و کم کردن سایش، خردگی و شکستگی باید توسط سازندگان برآورده شود. لذا شناسایی، بررسی و بهینهسازی قسمتهای مختلف که عموماً تحت خطر خردگی، سایش و شکست هستند، اهمیت بسزایی دارد. به همین علت تحلیل دقیق قطعات موتور برای طراحیهای جدید یا بهینه سازی ضروری است. طراحي و تحليل قطعات موتور در گذشته با روشهاي دستي انجام ميشد.
يكی از مجموعههای مهم در هر موتور احتراق داخلی، مکانیزم لنگ آن میباشد، که در آن حرکت رفت و برگشتی پیستون از طریق شاتون و قطعات واسط، به حرکت دورانی میللنگ تبدیل میگردد. در اثر پدیده احتراق و بوجود آمدن نیروهای فشاری حاصل از انبساط گاز، پیستون به سمت پایین حرکت
کرده و در نهایت یک کار خروجی از موتور بدست میآید. قطعات این مکانیزم شامل پیستون، رینگها، گژنپین، شاتون، میللنگ و یاتاقآنهاي مربوطه به آنها میباشند
در اثر پدیده احتراق و بوجود آمدن نیروهای فشاری حاصل از انساط گاز، پیستون به سمت پایین حرکت کرده و در نهایت یک کار خروجی از موتور بدست میآید. در ضمن این فرایند، سرعت و شتاب زاویهای میل لنگ در طول سیکل حرکتی آن (منظور از سیکل مجموعه کورسهایی آن که در سیلندر موتور اتفاق افتاده و بطور متوالی و پیوسته تکرار میشود) تغییر کرده و نیروهایی بر قسمتهای مختلف مکانیزم وارد میشوند
دیدگاه خود را ثبت کنید