دانلود تحقیق بررسی عوامل مهم و تاثیرگذار بر دقت پیش بینی سود در بورس و اوراق بهادار تهران با فرمت ورد ودر 115 صفحه قابل ویرایش
قسمتی از متن تحقیق
چكيده:1
فصل اول: كليات تحقیق
1-1 مقدمه3
2-1تاریخچه مطالعاتی3
1-2-1تحقيقات تجربي خارجي در ارتباط با پيش بيني سود3
2-2-1تحقيقات انجام شده داخلی در ارتباط با دقت پیش بینی سود5
3-1 بیان مساله6
4-1 سوال تحقيق8
5-1 فرضيه هاي تحقيق8
6-1 اهميت تحقيق8
7-1 حدود مطالعاتی9
8-1 واژههای کلیدی یا اصطلاحات9
9-1تعریف عملياتي9
فصل دوم: مروری بر ادبيات تحقيق
1-2 مقدمه12
2-2 کلیات پیش بینی12
1-2-2 اهداف پیش بینی13
2-2-2 موارد ضروری قابل تأمل در پیش بینی مالی13
3-2-2 عوامل مؤثر در انتخاب مدل مناسب پیش بینی13
3-2 انواع شیوه های پیش بینی14
1-3-2 پیش بینی های قضاوتی14
2-3-2 پیش بینی بر مبنای گذشته15
3-3-2 پیش بینی علت معلولی16
4-2 پیش بینی های یک متغیره16
1-4-2 روش تقاضای آخرین دوران16
2-4-2 روش میانگین ریاضی17
3-4-2 روش میانگین متحرک17
4-4-2 روش میانگین متحرک وزنی18
5-4-2 روش هموارسازی نمایی18
6-4-2 روش باکس- جنکینز18
7-4-2 روش کمترین مجذورات20
5-2 روش های پیش بینی چند متغیره(پیش بینی علت معلولی)21
1-5-2 روش رگرسیون خطی و غیر خطی21
2-5-2 ضریب همبستگی22
3-5-2 مدل اقتصاد سنجی (پیش بینی علت و معلولی)23
4-5-2 مدل داده- ستانده23
5-5-2 مدل شاخص راهنما23
6-2 پیش بینی به وسیله تجزیه و تحلیل سری های زمانی23
1-6-2 تغییرات فصلی – روش تعیین شاخص فصلی24
2-6-2 برآورد تابع تقاضا- مدلهای سری زمانی24
7-2مروري بر پيشينه تحقيق26
1-7-2تحقيقات تجربي خارجي در ارتباط با پيش بيني سود26
2-7-2تحقيقات انجام شده داخلی در ارتباط با دقت پیش بینی سود43
8-2 خلاصه فصل50
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
1-3 مقدمه53
2-3 سوال و فرضيههاي تحقیق53
3-3 روش تحقيق54
4-3 جامعه آماری55
1-4-3نمونه آماری55
1-1-4-3 روش جمعآوري اطلاعات56
5-3 مدل تحليلي تحقيق57
6- 3 روش آزمون فرضيه ها58
1-6-3 مدل آماری58
2-6- 3 آزمون ضرايب رگرسيون(آزمون t)59
3-6-3 آزمون معني دار بودن رگرسيون(آزمونF)60
4-6-3 ضريب تعيين60
1-4-6- 3 ضريب تعيين تعديل شده61
5-6-3 آزمون دوربین- واتسن براي بررسي وجود خود همبستگی61
7-3 طبقه بندي، تشخيص و نحوي محاسبه متغيرهاي عملياتي تحقيق63
1-7-3 متغیرهای مستقل63
2-7-3 متغير وابسته64
3-7-3 متغير كنترلی64
8-3 خلاصه فصل سوم65
فصل چهارم: تجزيه و تحليل دادهها
1-4 مقدمه67
2-4 يافته هاي تحقيق67
1-2-4 آمارتوصيفي67
2-2-4 آمار استنباطی68
3-2-4 نتيجه آزمون فرضيه اول فرعی68
4-2-4 نتيجه آزمون فرضيه دوم فرعی69
5-2-4 نتيجه آزمون فرضيه اول در حضور هردو متغیر70
6-2-4 نتيجه آزمون فرضيه سوم فرعی71
7-2-4 نتيجه آزمون فرضيه چهارم فرعی72
8-2-4 نتيجه آزمون فرضيه پنجم فرعی73
9-2-4 نتيجه آزمون فرضيه دوم در حضور هر سه متغیر74
3-4 خلاصه76
فصل پنجم: نتيجهگيري و پيشنهادات
1-5 مقدمه78
2-5 خلاصه موضوع و روش تحقيق78
3-5 خلاصه يافته هاي تحقيق79
1-3-5 نتيجه آزمون فرضيات80
4-5 بررسي تطبيقي يافتهها81
5-5 نتيجه گيري84
6-5 محدوديتها86
7-5 پيشنهادها86
1-7-5 پيشنهادهاي برخاسته از تحقيق بر اساس فرضيات86
2-7-5 پيشنهادها براي تحقيقات آتي86
8-5 خلاصه فصل87
پیوست ها
منابع و ماخذ
منابع فارسي:104
منابع لاتین:107
چکیده لاتین111
جدول1-2: مراحل حل پیش بینی به روش تقاضای آخرین دوره ای را نشان می دهد17
جدول2-2: روش رگرسیون خطی و غیر خطی21
جدول 3-2:خلاصه تحقیقات انجام گرفته خارجی مرتبط با موضوع42
جدول 4-2:خلاصه تحقیقات انجام گرفته داخلی مرتبط با موضوع50
جدول1-3: شركت هاي نمونه از بانك اطلاعاتي57
جدول 2-3: متغير هاي هر مدل59
جدول1- 4 :آمار توصیفی کل نمونه67
جدول2-4 : نتيجه آزمون فرضيه اول فرعی68
جدول3-4 : نتيجه آزمون فرضيه دوم69
جدول4-4 : نتيجه آزمون فرضيه اول اصلی70
جدول5-4: نتيجه آزمون فرضيه سوم فرعی71
جدول6-4 نتيجه آزمون فرضيه سوم فرعی72
جدول7-4: نتيجه آزمون فرضيه سوم فرعی74
جدول8-4: نتيجه آزمون فرضيه اول اصلی75
جدول1-5:خلاصه آزمون فرضیه های تحقیق81
نمودار1-2:روش پیش بینی مدل باکس- جنکینز19
نمودار1-3: مدل تحليلي تحقيق58
قسمتی از متن تحقیق
چكيده:
چکيده هدف اصلي اين تحقيق بررسي فاکتورهاي مؤثر بر دقت پيش بيني سود شرکت ها مي باشد. با توجه به اهميت و نقش پيش بيني سود هر سهم در تصميمات سرمايه گذاران،تحقيقات بسياري درباره پيش بيني سود انجام پذيرفته و هدف همه آنها افزايش صحت و دقت سود پيش بيني شده بوده است. پيش بيني از اين نظر كه عنصر بنيادين و كليدي در تصميم گيري استفاده كنندگان درون سازماني و همچنين برون سازماني محسوب مي شود، مهم است. بر اين اساس، كارايي و اثربخشي نهايي هر تصميم، به نتايج رويدادهايي بستگي دارد كه به دنبال هر تصميم روي ميدهد. بدين ترتيب تصميمي كارا و اثربخش خواهد بود كه براساس پيش بيني هايي انجام گيرد كه مبناي آن صحيح بوده باشد. يكي از اين پيش بيني ها، پيش بيني سود بوده كه بايد اطلاعاتي منطقي، قابل اتكا و به موقع را فراهم آورد و نيز قابل فهم و مربوط باشد . پيش بيني هاي دقيق و به موقع، موجب بهبود تصميم گيري استفاده كنندگان از گزارش هاي حسابداري مي شود. لذا در اين پژوهش با توجه به پيشينه تحقيق، پنج فاکتور مؤثر بر خطاي پيش بيني سود هر سهم را در دو بخش فاکتور های مالی (دفعات تجدید نظر و پیچیدگی شرکت) و غیر مالی( اعتبار حسابرس، تغییرات هیات مدیره و قدمت فعالیت شرکت) مورد آزمون قرار داده است. جامعه آماري، شامل کليه شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و نمونه آماری متشکل از 73 شرکت براي سال هاي89 - 86 مي باشد. تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از نرم افزار Eviews و آزمون فرضيه ها براساس رگرسيون چند متغيره صورت گرفت. نتايج حاصل از آزمون فرضيه ها بيانگر اين است، که بين فاکتور های مالی در نظر گرفته شده تنها متغیر دفعات تجدید نظر و از بین متغیر های غیر مالی تنها متغیر تغییرات هیات مدیره بر دقت پیش بینی سود موثر می باشند و تاثیر سایر متغیر های در نظر گرفته شده در این تحقیق مورد تایید قرار نگرفت.
واژه هاي کليدي: دقت پيش بيني سود هر سهم، سود هر سهم، اندازه و ریسک شرکت، دفعات تجدید نظر و پیچیدگی شرکت اعتبار حسابرس، تغییرات هیات مدیره و قدمت فعالیت شرکت
فصل اول
كليات تحقیق
1-1 مقدمه
تحقيق حاضر به بررسی فاکتور های عمده تاثیرگذار بر دقت پیش بینی سود شرکت ها مي پردازد. سرمايه گذاري يكي از عوامل مهم توسعه در قرن حاضر و نيازمند برنامه ريزي می باشد. برنامه ريزي، امكان بهره برداري مناسب از فرصت هاي موجود را جهت رشد سازمان فراهم مي آورد. براي افزايش اثربخشي برنامه ريزي بايد توانايي پيش بيني صحيح و مستمر را بهبود بخشيد.(میرکف ،2110). پيش بيني عنصر كليدي در تصميم گيري هاي اقتصادي است. سرمايه گذاران، اعتباردهندگان، مديريت و ساير اشخاص در تصميم گيري هاي اقتصادي متكي به پيش بيني و انتظارات هستند. همچنين توجه به بودجه سالانه شركت، پيش بيني توليد، فروش و سود هر سهم آن و كنترل بودجه در گزارش هاي ميان دورهاي و ميزان تحقق پيش بيني ها، در تغييرات قيمت سهام تأثير بسزايي دارد. شايد بتوان مهمترين عامل تأثيرگذار بر قيمت سهام را در پیش بینی سود هر سهم جستجو كرد. مهم ترين منبع اطلاعاتي سرمايه گذاران، اعتباردهندگان و ساير استفاده کنندگان از اطلاعات شركتها پیش بینی هاي سود ارايه شده توسط آن ها در فواصل زماني معين است(پورحيدري،1389).
2-1تاریخچه مطالعاتی
1-2-1تحقيقات تجربي خارجي در ارتباط با پيش بيني سود
بال و براون (1968) با بررسي ارتباط بين سود سالانه و نرخ بازده غيرعادي سالانه دريافتند؛ سود داراي محتواي اطلاعاتي است يعني تغييرات قيمت سهام براي دوره خاص به ميزان سود غيرمنتظره آن دوره بستگي دارد. البته تغيير قيمت سهام در روز اعلان سود سه ماهه مورد انتظار كمتر است. اين قضيه بيانگر وجود منابع مختلف اطلاعاتي است كه به بازار براي پيش بيني كردن سود كمك مي كند.
بيور (1968) نيز در تحقيقي جداگانه محتواي اطلاعاتي سود را تأييد كرد. نتايج تحقيق بيور نشان داد كه اعلان سود، تغييرات غيرعادي در بازه ايجاد مي كند. تحقيقات بيانگر محتواي اطلاعاتي سود حسابداري مي باشند يعني سود به عنوان يكي از اطلاعاتي است كه تغييرات قيمت سهام را موجب مي شود. به عبارت ديگر، سود بر مبناي اطلاعات گذشته، توجه سرمايه گذاران را به خود معطوف كرده و نقش بسيار مهمي در تعيين قيمت دارد. مسلماً پيش بيني سود داراي اهميت بسياري مي باشد.
اين دو تحقيق بيانگر محتواي اطلاعاتي سود حسابداري مي باشد يعني سود به عنوان يكي از اطلاعاتي است كه تغييرات قيمت سهام را موجب مي شود.بازده سهام شامل سود تقسيمي و قيمت سهام است در نتيجه هر عاملي ثروت سهامداران را افزايش خواهد داد كه سبب افزايش قيمت سهام واحد تجاري شود، از اين رو، سود همواره مورد توجه سرمايه گذاران است. سود برآوردي نيز چون سود اثر اطلاعاتي بالايي دارد و نقش بسيار مهمي در انتخاب سرمايه گذاران دارد. تحقيقات بعدي به محتواي اطلاعاتي سودبرآوردي پرداخته است.
لونكاني و فريت (2005) در مطالعه اي ديگر به بررسي دقت پيش بيني سود در عرضه اوليه سهام در بورس تايلند و رابطه آن با ارزيابي سهام طي سال هاي 1997-1991 پرداختند.
در تايلند بخش عمده سرمايه گذاران را سرمايه گذاران جزء تشكيل مي دهند. با توجه به اينكه آنها توانايي نسبتاً كمي براي ارزيابي اطلاعات در مورد عرضه اوليه سهام دارند، اتكاي اصلي انها براي تصميم گيري بر اطلاعات عمومي بازار مي باشد.
معيار اندازه گيري اشتباهات پيش بيني به صورت زير مي باشد:
FE =(AP – FP)/FP
كه عوامل تشكيل دهنده فرمول عبارتند از:
FE = اشتباه پيش بيني
AP = سود واقعي
FP = سود پيش بيني شده
نتايج نشان داد پيش بيني ها به صورت خوش بينانه هستند يعني سود پيش بيني شده بيشتر از سود واقعي مي باشد. البته سود پيش بيني شده توسط مديران به طور معني داري از پيش بيني سود با استفاده از مدل سري زماني دقيق تر است. بنابراين پيش بيني سود در اولين عرضه سهام داراي محتواي اطلاعاتي است.
در دنيا تحقيقات زيادي درباره پيش بيني تحليل گران به طور خاص انجام شده است زيرا اعتقاد آنها بر اين است كه تحليل گران يكي از گروههاي مهم ارائه كننده اطلاعات مالي حتي قبل از ارائه صورت هاي مالي هستند.
2-2-1تحقيقات انجام شده داخلی در ارتباط با دقت پیش بینی سود
سرمايه گذاران، نيازمند اطلاعاتي در مورد وضعيت آتي شركت مي باشند و سرمايه گذلري آنها منوط به انتظارات از رشد آتي شركت مي باشد. در ايران تحقيقات محدودي در مورد پيش بيني و جوانب مختلف آن صورت گرفته است.
در سال هاي قبل، اطلاعات پيش بيني سود بطور منظم در دسترس نبود. لذا محققان به بررسي محتواي اطلاعاتي سود با استفاده از بازه هاي غير عادي مي پرداختند.
حميد ماكوئي(1374) براي بررسي رابطه سود با قيمت از معادله رگرسيون ضريب همبستگي بين سود مورد انتظار و بازده غير عادي تجمعي كمك گرفت. او با بررسي 30 شركت از شركت هاي پذيرفته شده بورس و معادله رگرسيون نتيجه گرفت كه سود با قيمت رابطه مستقيم دارد. او همچنين بازده غير عادي تجمعي را در دوره 12 ماهه قبل از اعلان سود بررسي كرد و نتيجه گرفت سود حسابداري داراي محتواي اطلاعاتي است.
رضوان حجازي(1375) در تحقيق خود براي بررسي محتواي اطلاعاتي سود از آزمون شاخص مجذور بازده هاي غيرعادي و آزمون بازده غير عادي تجمعي استفاده كرد.
شاخص مجذور بازده هاي غير عادي بر اساس فرمول زير محاسبه مي گردد:
Uq.t = (e2q.t/d2eq)
كه عوامل تشكيل دهنده فرمول عبارتند از:
Uq.t = شاخص نسبت مربع بازده غير عادي به مربع واريانس بازده هاي غير عادي
e2q.t = مربع بازده هاي غير عادي هر شركت در هفته t
d2eq = واريانس بازده هاي غير عادي شركت q
سپس ميانگين اين شاخص را كه براي 21 هفته (هفته مجمع و ده هفته قبل و بعد از آن) و براي50 شركت انتخاب شده در نمونه به مدت 5 سال محاسبه كرد و نتيجه گرفت سود داراي محتواي اطلاعاتي است. همچنين بازده غير عادي تجمعي شركت هاي نمونه در دوره مورد بررسي را اندازه گيري كرد و چون نتيجه مخالف صفر بود، وجود محتواي اطلاعاتي سود تأييد شد.
با انتشار اعلاميه هاي سود توسط شركت ها، تحقيقات به سمت بررسي پيش بيني هاي سود شركت ها سوق داده شد.
علي عمارلو(1377) به بررسي اين موضوع پرداخت كه آيا انتشار اعلاميه هاي سود پيش بيني شده در بردارنده محتواي اطلاعاتي مفيدي مي باشد و در تصميم گيري استفاده كنندگان مؤثر است. به منظور تحليل اين فرضيه، هفته انتشار اعلاميه به عنوان هفته صفر تلقي و تغييرات قيمت طي 10 هفته پيرامون آن مورد مطالعه قرار گرفت. براي آزمون فرضيه تحقيق از روش نرخ بازده غير تجمعي و آزمون هاي علامت و رتبه استفاده كرد. به منظور اجتناب از خطاي نمونه گيري و افزايش ضريب اطمينان نسبت به نتايج، از كل جامعه آماري استفاده شد. جامعه شامل كليه شركت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار بود كه اعلاميه هاي تعديل در سود پيش بيني را در مقطع سال هاي 1370 تا30/05/77 ارائه مي كردند.
نتايج تجزيه و تحليل هاي انجام شده نشانگر اين بود كه گزارش هاي پيش بيني سود اطلاعاتي را به بازار سرمايه انتقال نمي دهد. كند بودن سرعت انتقال و انتشار اطلاعات به طور عام سبب مي شود تا اطلاعات و وقايع آتي از جمله سود پيش بيني شده از طريق منابع اطلاعاتي غير رسمي به بازار منتقل گردد و در نتيجه بازار از انتشار اطلاعات عمومي تأثير نمي پذيرد.
3-1 بیان مساله
مربوط بودن سود پیش بینی شده و تأثير آن بر تصميم گيري استفاده كنندگان صورت هاي مالي بسیار پر اهمیت می باشد. اطلاعات ارائه شده توسط شرکت و در نتيجه سود، مبتني بر رويدادهاي گذشته شرکت است اما سرمايه گذاران، نيازمند اطلاعاتي راجع به آينده شرکت مي باشند. يکي از ديدگاه هاي موجود دراين مورد، ارائه صرفاً اطلاعات تاريخي و جاري توسط واحد تجاري است. البته به نحوي که سرمايه گذاران بتوانند خود پيش بيني هاي مربوط به آينده را انجام دهند. ديدگاه ديگر اين است که مديريت با در دست داشتن منابع و امکانات به انجام پيش بيني هاي قابل اعتماد بپردازد و با انتشار عمومي اين پيش بيني ها، کارايي بازارهاي مالي را افزايش دهد (لونکانی و فیرث ، 2005).
ارزيابي فرصت ها و مخاطرات فعاليت هاي تجاري و وظيفه مباشرت مديريت، مستلزم درك ماهيت فعاليت تجاري از جمله پتانسيل سودآوري واحد انتفاعي است. بهطور كلي ميزان جذابيت تحصيل يك شركت علاوه بر وضعيت فعلي شركت، به توان بالقوه آن در ايجاد درآمدهاي آتي بستگي دارد. شركتي كه در حال حاضر سودآور است و سودآوري شركت در آينده استمرار خواهد داشت، نسبت به شركتي كه سودهاي بالقوه آن به زودي تقليل مي يابد، جذاب تر است . به طور كلي مي توان ادعا نمود كه مهم ترين ملاك تصميم گيري سرمايه گذاران جهت انتخاب شركت ها براي سرمايه گذاري، سطح سودآوري فعلي و آتي شركت ها است؛ به طوري كه سرمايه گذاران در استراتژ ي هاي مختلف سرمايه گذاري، بهطور عمده با توجه به سود شركت ها تصميم گيري مي نمايند سود پیش بینی شده می تواند در تبیین بازده اولیه در اولین روز معامله ی سهام شرکت های جدیدالورود به بورس مفید باشد. زیرا سرمایه گذاران برای قیمت گذاری سهام جدید، سود پیش بینی شده را در نسبت مناسبی از قیمت بر سود هرسهم ضرب می کنند. برای ارزشیابی سهام شرکت های جدیدالورد، که این ضریب را می توان هم به عنوان علامت و هم به عنوان تبیینی بر پدیده¬ی ارزان فروشی سهام شرکت های جدیدالورود، معرفی کرد. ارزان فروشی سهام به وضعیتی اطلاق می شود که در آن بانک سرمایه گذار یا به عبارت بهتر ، بنگاه انتشار دهنده ی سهام ، قیمت عرضه ی سهام را به طور تعجب آوری بسیار پایین تر از قیمت بازار آن تعیین می کند؛ طوری که اولین خریداران این گونه سهام، تنها از مبادله ی سهام در روز اول، بازده قابل ملاحظه ای به دست می آورند(رضا زاده و آشتاب،1389). تئوري نمايندگي به تبيين چگونگي ايجاد مشكلات نمايندگي بين كارفرما(سهامدار) و كارگزار( مدير) در اثر عدم تقارن اطلاعاتي مي پردازد. در اين راستا، ساختارهاي نظارتي مؤثر با ايجاد توازن اطلاعاتي به جلوگيري از ايجاد تضاد منافع بين مديران و سهامداران كمك مي كنند. به عبارتي اين ساختارها به مديريت انگيزه هاي لازم را براي اقدامات مكفي جهت افزايش ارزش شركت مي دهد. بنابراين، بازده بالاتر شركت در گرو بهبود ساختارهاي كنترلي و به تبع آن پيش بيني دقيق تر قيمت سهام است. زيرا اين امر به كاهش هزينه هاي نمايندگي، ارزشيابي بالاتر سهام و درنتيجه عملكرد بهتر در درازمدت منجر مي شود(یاتان ،2005). در نهایت این تحقیق به دنبال این موضوع است که عوامل و فاکتورهای اصلی تاثیر گذار بر دقت پیش بینی سود را شناسایی نماید. چارچوب نظری و پیشینه تحقیق به تفضیل در فصل دوم ارائه گردیده است.
4-1 سوال تحقيق
با توجه به اهمیت دقت پیش بینی سود که يکي از اقلام مهم و اصلي صورتهاي مالي است و توجه استفاده کنندگان صورتهاي مالي را به خود جلب و به عنوان مبنايي جهت اتخاذ تصميمات سرمايه گذاري، اعطاي وام، سياست پرداخت سود، ارزيابي شرکتها، محاسبه ماليات و ساير تصميمات مربوط به شرکت مورد استفاده قرار این تحقیق به دنبال یافتن پاسخی برای سوال زیر است:
عوامل موثر بر دقت پیش بینی سود کدامند؟
5-1 فرضيه هاي تحقيق
براي پاسخ به سوال تحقيق چهار فرضيه به شرح زير تدوين شده است:
1-فرضيه اصلی اول: عوامل مالی بر دقت بیش بینی سود موثر می باشند.
فرضیه فرعی اول: بین دفعات تجديدنظر در سال گذشته و دقت پيش بيني سود رابطه وجود دارد.
فرضيه فرعی دوم: بین پیچیدگی شرکت ها و دقت پيش بيني سود رابطه وجود دارد.
2-فرضيه اصلی دوم: عوامل غیر مالی بر دقت بیش بینی سود موثر می باشند.
فرضيه فرعی اول: ¬بین قدمت فعالیت شركت و دقت پيش بيني سود توسط شركت ها رابطه وجود دارد.
فرضيه فرعی دوم: بین کیفیت حسابرس و دقت پيش بيني سود رابطه وجود دارد.
فرضيه فرعی سوم: بین تغییرات هیات مدیره شرکت ها و دقت پيش بيني سود رابطه وجود دارد.
6-1 اهميت تحقيق
سود يکي از اقلام مهم و اصلي صورتهاي مالي است که توجه استفاده کنندگان صورتهاي مالي را به خود جلب مي نماید. سرمايه گذاران، اعتباردهندگان، مديران، کارکنان شرکت، تحليلگران، دولت و ديگر استفاده کنندگان صورتهاي مالي از سود به عنوان مبنايي جهت اتخاذ تصميمات سرمايه گذاري، اعطاي وام، سياست پرداخت سود، ارزيابي شرکتها، محاسبه ماليات و ساير تصميمات مربوط به شرکت استفاده مي کنند (ملکیان و همکاران، 1389) . برای کاهش ریسک اطلاعاتی سرمایه گذاران ، شرکت ها ملزم به پیش بینی و گزارش سود سال مالی آتی هستند. این گونه گزارشگری مستقیم در اقتصاد در حال توسعه ی ما اهمیت ویژه ای دارد؛ زیرا در محیط اقتصادی ما از یک سو تحلیل گران مالی حضوری فعال ندارند و از سوی دیگر سرمایه گذاران به ندرت به صورت حرفه ای عمل می کنند عدم تقارن اطلاعاتی میان مدیران و سرمایه گذاران بالقوه، مهم ترین مسأله ای است که سرمایه گذاران در مورد شرکت ها با آن مواجه اند. در چنین شرایطی شرکت ها ناگزیر به ارائه ی اطلاعاتی هستند که به سرمایه گذاران در تعیین قیمت سهام کمک کند(رضا زاده و آشتاب،1389). شواهد تجربی نشان می دهد سرمایه گذاران برای قیمت گذاری سهام به اطلاعاتی نظیر پیش بینی سود هر سهم که توسط مدیران گزارش می شود، توجه زیادی نشان می دهند. این پیش بینی ها بیان کننده ی انتظارات مدیر ان در مورد رویدادهای احتمالی آتی است. بنابراین، دقت این پیش بینی ها برای سرمایه گذاران اهمیت زیادی دارد. گزارش سود پیش بینی شده از سوی این دسته از شرکت ها، یکی از روش های شفاف سازی و کاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیران دولتی این شرکت ها و سرمایه گذاران بالقوه است(راجر و همکاران ، 2009).
بنابراين مسئله اصلی تحقیق حاضر بصورت ذیل می باشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید