دانلود مقاله پیستون با فرمت ورد ودر 14 صفحه قابل ویرایش
قسمتی از متن مقاله پیستون
دماي پيستون نقش مهمي در پارامترهاي موثر در موتور دارد. براي طراحي بهينه پيستون، انجام تحليل خستگي، مطالعه نحوه رشد و انتشار ترك در پيستون و بررسي خوردگي آن نيز داشتن توزيع دمايي دقيق لازم است لذا هدف از اين پژوهش اندازه گيري دماي پيستون به صورت تابعي از زمان به منظور مقايسه نتايج مدلهاي تئوري و شبيه سازي مي باشد. براي اندازه گيري، از ترموكوپل نوع مس- كنستانتان استفاده شد. پس از محاسبه سرعت و شتاب پيستون و محاسبه نيروهايي كه با داشتن انعطاف پذيري و استحكام لازم در ضمن كاركرد موتور به راحتي بتواند با پيستون حركت كند. براي جلوگيري از پيچيدن سيم به دور ميل لنگ و پاره شدن آن نيز مسير مناسبي طراحي گرديد. با نصب ترموكوپل در ده نقطه مختلف پيستون و طراحي فيلتر الكتريكي (از نوع فعال پايين گذر مرتبه دوم) براي كاهش اثر جرقه بر روي داده هاي آزمايش، نمودار تغييرات دماي مختلف پيستون و دماي روغن در چند دور كاري موتور و از زمان روشن كردن موتور تا رسيدن به حالت پايدار دمايي بدست آمد.
مقاله پیستون
پیستون، (به انگلیسی: Piston)، جزئی از موتورهای رفت و برگشتی، پمپها و کمپرسورهای رفت و برگشتی و استوانههای نیوماتیکی و مکانیزمهای مشابهاست. پیستون، در این مکانیزمها، بخش متحرکی است که در داخل یک سیلندر قرار میگیرد. نقش پیستون در موتورها، انتقال نیرو از گازهای در حال انبساط در داخل سیلندر به میللنگ با استفاده از یک میلهٔ رابط (شاتون) است. در پمپها و کمپرسورها، نقش پیستون برعکس شده و نیرو از میللنگ به پیستون منتقل میشود تا سیال داخل سیلندر را فشرده و یا تخلیه نماید.
جنس پیستون
پیستون های چدنی سنگین بوده و توان وزنی موتور را کاهش میدهند همین طور چدن داری ضریب انبساط حجمی پائین بوده و در عین حال دارای ضریب انتقال حرارت پائینی دارد. پیستون های آلومینیومی سبک بوده و ضمن افزایش شتاب موتور و توان وزنی از ضریب انتقال حرارت خوبی نیز برخوردار است. تنها ضعف پیستون های آلومینیومی بالا بودن ضریب انبساط حجمی آنهاست.
برای ساخت پیستونها، معمولاً از چدن خاکستری، فولاد ریختهگری و یا آلیاژهای آلومینیوم استفاده میشود.
دیدگاه خود را ثبت کنید