دانلود پاورپوینت معماری هندبا فرمت pptودر30 اسلاید قابل ویرایش
فهرست مطالب
مقدمه:
موقعیت جغرافیایی هند
تاریخ هند باستان
فرهنگ و معماری هند
معماری هند
معماری اسلامی هند
تاثیر اسلام بر معماری هند
نمونه اسلامی
شکلهای جدید ساختمانی
خط متغیر افق شهری
معماری بومی جدید
بابر و باغهای مغولی
هدایای به یاد ماندنی اسلام
معماریگورکانیان
منابع
قسمتی از متن پاورپوینت معماری هند
مقدمه:
فضاهای معماری و شهری در گذشته، تحت تأثیر دو گروه از عوامل شکل میگرفته اند: نخست، مجموعه عوامل درونی و بومی، مانند مصالح محلی، دانش و تجربیات فنی، فرهنگ و الگوهای رفتاری، دوم، عوامل و تأثیرگذاریهای بیرونی، چه از طریق مصالح غیربومی یا نفوذ تجربیات و مهارتها، الگوها و غیره. طبعاً هر قدر روابط بیرونی منطقه ای اندک تر بود، تأثیر عوامل بیرونی نیز کمابیش به همان نسبت کمتر می شد.
موقعیت جغرافیایی هند
شبه قاره هند که در مرزهای شمالی به سرزمین اصلی قاره آسیا متصل است.سه منطقه مشخص جغرافیایی دارد:
1-شمال شرقی: که در آن کوههای عظیم هیمالیا ماوای سنتی خدایان همانند مانعی سر بر افراشته.
2-منطقه ی حاصلخیز واقع در شمال غربی وجنوب کوههای هیمالیا که در آن دره های سند وگنگ دامن گسترده اند.
3-شبه جزیره ی هند مرکب از فلاتهای گرمسیری که به وسیله ی کوهها وجنگلها از رودهای شمالی مجزا می شود.در این مناطق شدیدترین اختلاف اقلیمی از گرمای گرمسیری تا برف ویخچالهای دائمی از اقلیم بیابانیتا سنگین ترین بارانهای سالانه در جهان به چشم می خورد.
نخستین فرهنگ بزرگ هند در هزاره ی سوم پیش از میلاد در اطراف بخش علیای دره ی سند متمرکز شده است.موهنجودارو و هاراپا در پاکستان امروزی از مناطق اصلی گسترش این فرهنگ بوده است.هنر هند تا ورود آریاییها به این سرزمین به صورت ممتد ادامه داشت ودر زمینه های گوناگون پیشرفت قابل توجهی نموده بودند هجوم آریائیان را که در حدود 1800 سال پیش از میلاد آغاز شد می توان علت بروز گسست در هنر هندی دانست.
تمدن هند یکی از کهن ترین تمدنهای تاریخ جهان است و گستره اساطیر آن سراسر دوره تاریخی و پیش از آن را در بر میگیرد. اساطیر هند از اسطور ه های غالب سرزمین های دیگر به ویژه غرب متمایز و هنوز بخشی از فرهنگ زنده ای است که عده کثیری از توده مردم فرهیخته این سرزمین بدان توجه دارند.در هند آیین ها آشکار و نهان، از اساطیر چون ماخذی نمادین برای تشریح اندیشه های فلسفی بهره جسته اند . تغییرات اجتماعی و فلسفی موجب تحول این اساطیر شده است . علاوه بر آن تلاش کاهنان یا برهماییانی که در جستجوی قدرت و تأثیر نهادن بر توده ها، از اساطیر و باورهای ابتدایی و خدایان کهن همین چمردمان یاری جسته اند.
گنگا(gengoa) : نخستین دختر هیاون و منار رود مقدسی است که سه بار شهررا برهمارا تا قله دور می زند گنگا برخلاف میل خود به زمین فرو می افتد و از درون موهای شیوا به هفت شاخه تقسیم می شود و رود گنگ یکی از این هفت شاخه است . به اعتقاد هندوان گنگا مقدس ترین رود می باشد و آنجاست که همه زائران به زیارت می پردازند و در رود غسل کرده و از گناهان خود پاک بیرون می آیند و همینکه گنبدها و مناره های معابد شهر بنارس را می بینند از شدت شوق و وجد به سجده می افتند و خاک بنارس را بر فرق خود می افشانند . در ساحل شمالی رود غسلهای بزرگی به نام گات ساخته می شود که در آن زوار غسل می نمایند تا بعد از برگشت به وطن از گناهان گذشته و آینده خود طاهر شوند.
سرسوتی) (seir soutia: خدای بانوی آبهای هند رودی است که از هیمالیا و سرزمین کهن آریا به جانب غرب سرازیر می شود می گویند در روزگار کهن این رود به دلیل پاک کنندگی و باروری و قدرت حاصلخیزی و زلالی و جار بودن به دریا مورد تکریم قرار داشت . سرسوتی خدای بانوی هنرهای خلاق و شعر و موسیقی در اسطوره ها می باشد
انیدرا (Enidra): نیدراخدای طوفان و پدید آورنده رعد است آنچه غالبا در تندیس ها و تصاویر انیدرا در دست راست او دیده می شود سلاح رعدآفرین نام دارد انیدرا را به هیات شاه آریایی جنگ جو با پوستی زرین و سوار بر اسب یا ارابه طلایی که دو اسب کهربا با بال دام آویخته و افشان آن را می کشند تصویر شده است، اسطوره باران و شکست دهنده اهریمن خشکسالی نزد دهقان هند از مقامی بزرگ برخوردار می باشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید