دانلود پاورپوینت سبکهای ارتباطی درسازمان با فرمت ppt ودر 23 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت سبکهای ارتباطی درسازمان
دراین بخش بر آن هستیم تا سبکها و شیوه های خاص ارتباطی در سازمان را مورد بررسی قرار دهیم.
بطور کلی یک سبک خاص ارتباطی که یک فرد مورد استفاده قرار می دهد، در هر موقعیتی دو دسته عامل را درون خود دارد:
1- عوامل سیستیم درونی:اشاره به طبیعت،خوی و سرشت شخصی خود افراد در فرایند ارتباطات دارند.
2- عوامل سیستم بيرونی:مشخصا به آن موقعیت خاص سازمانی برمی گردد که در آن ارتباطات شکل می گیردو مسلما برسبک ارتباطی اثر ویژه ای خواهد گذاشت.
این دو دسته عامل نسبت به یکدیگر ارجحیت خاصی نداشته و هریک به یک اندازه قابل توجه هستند.
سبک وشیوه ارتباطی
عبارتست از مجموعه ویژه ای از رفتارهای متقابل شخصی که در یک موقعیت خاص مورد استفاده قرار می گیرد.
وقتی از سبک وشیوه ارتباطی سخن می گوییم باید بدانیم که هر سبک ارتباطی مجموعه و طبقه ای از رفتارهای ارتباطی که به یکدیگر مربوط هستند را دربر می گیرد ضمن اینکه یک سبک ارتباطی خاص توسط یک شخص خاص در موقعیتهای مشابه با یک روند ثابت مورد استفاده قرار می گیرد.
تشریح وتوصیف سبکهای ارتباطی
ووفورد و همکارانش(1988) معتقدند که بطورکلی شش سبک و شیوه ارتباطی در چارچوب سازمان قابل بررسی است:
الف- سبک کنترلی
ب- سبک برابری(تساوی)
ج- سبک ساختاری
د- سبک پویا
ه- سبک تفویضی
و- سبک اجتناب
پاورپوینت سبکهای ارتباطی درسازمان
سبک کنترلی
درسبک کنترلی،فردی که عامل ارتباطی است و ارتباط برقرار می کند.مثلا رئیس به اقدامات و تفکرات خاص افراد دیگر در رابطه با خودش جهت خاصی می دهدوآنها را محدود می کند،این سبک بطور کلی یک طرفه است و بازخوردآن هم در این رابطه بیشتر به منظور شرح وتفصیل(پایینی به بالایی)بکار می رود.
یکی از اهدافی که از اتخاذ این سبک دنبال می شود، این است که فرد ارتباط برقرارکننده به دنبال تدوین نظریات خاصی درباره کاراست.مثلا بدنبال اطاعت و پیروی محض است نه بحث و تبادل نظر در کار برای رسیدن به توافق.
رتلیز برگر(1953)درطی تحقیقی به این نتیجه رسید که اتخاذ سبک کنترلی درسازمانهای مورد تحقیق وی و در میان
سرپرستان ومدیران و کارکنان موجب بروز تعارض و تضادهای شدید خواهد شد.
سبک برابر(تساوی)
یک سبک ارتباطی دوطرفه که در آن فرستنده و گیرنده پیام هردو(رئیس و مرئوس)از یکدیگر تاثیر و تاثر می پذیرند و رئیس(در مقابل مرئوس)سعی در ترغیب و برانگیختن زیر دست خود دارد.مثلا در مواردی نظیر برنامه ریزی،هدفگذاری،انجام وظیفه و یا تفکر و تعمق پیرامون وظایف،فضای بحث بین طرفین درون سازمان باز است و هر دوطرف درمحیطی که پذیرای عقاید گوناگون و مختلف است با یکدیگر تصمیم گیری می کنند.
در این حالت ارشدیت و تخصص و دیگر عوامل منزلت سازمانی در میان دو طرف رابطه،کمرنگ می شود و تبادل اطلاعات میان آنها به همین دلیل تسهیل شده و بصورت دوجانبه صورت می گیرد..
صداقت،اتقاق نظر،تشریک مساعی،آرامش،تشکیل گروههای غیر رسمی از مشخصه های این سبک می باشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید