دانلود مقاله موتورهای احتراق داخلی با فرمت ورد ودر 24 صفحه قابل ویرایش
قسمتی از متن مقاله موتورهای احتراق داخلی
چکیده:
با توجه به اهمیت روز افزون موتور های احتراق داخلی به عنوان یکی از پربازده ترین و پرکاربرد ترین سیستم های تولید نیرو ، سعی شده است در گزارش پیش رو انواع و اجزای مختلف موتور های احتراق داخلی مورد بررسی قرار گیرد و کاربرد ها و مکانیزم های مختلفی از آن ها شرح داده شود.
در ابتدا به معرفی انواع روش های احتراق در موتور ها پرداخته و سپس مکانیزم ها و چرخه های مختلف ترمودینامیکی که اساس تشکیل دهنده این نوع از موتور ها هستند، به تفصیل بررسی شده اند.
مقاله موتورهای احتراق داخلی
فهرست:
مقدمه2
احتراق جرقهای3
احتراق فشاری4
چرخه اتو6
چرخه اتکینسون9
ونکل13
VVT16
توربو شارژ17
GDI18
جمع بندی20
مقدمه:
از دیرباز بشر همواره به دنبال تولید انرژی و کار از راه های مختلف به منظور برطرف کردن نیاز های خود بوده است. تا کنون روش ها و مکانیزم های بسیاری برای این منظور طراحی شده است که هر کدام معایب و مزایای خود را دارند. در مقایسه انواع موتور های احتراق داخلی ، پارامتر مهمی که نقش تعیین کننده در کارامدی آن دارد ، بازده آن موتور می باشد . بطور کلی بازده یک سیستم به صورت نسبت کار دریافتی به انرژی مصرفی می باشد . در این نوع از موتور ها کار ، به صورت تبدیل انرژی شیمیایی حاصل از احتراق سوخت به انرژی مکانیکی تولید می شود . این تبدیل انرژی از طریق سیستم های مکانیکی به کار قابل استفاده مورد نیاز انسان تبدیل می شود . از این رو همواره سعی برآن بوده است تا در کنار طراحی چرخه های ترمودینامیکی پر بازده ، سیستم های مکانیکی نیز اصلاح شده تا هدر رفت انرژی به حداقل برسد .
تا کنون سیستم های مکانیکی متفاوتی ارائه شده است اما از میان آن ها فقط مدل سیلندر و پیستونی بیشتر از دیگر مکانیزم ها مورد استفاده قرار گرفت.
مقاله موتورهای احتراق داخلی
احتراق جرقه ای:
)به انگلیسی: Spark-ignition engine) به موتورهای درونسوزی (معمولاً موتور بنزینی) که در آن فرایند احتراق مخلوط سوخت هوا با جرقه شمع انجام میشود.
موتورهای اشتعال جرقهای یا Spark Ignition که در این موتورها یک سیستم تغذیه و تنظیم سوخت مخلوط هوا و ماده سوختنی را فراهم میکند و به داخل محفظه سیلندر می فرستد. (اینکار بر اثر ایجاد خلا در سیلندر بواسطه پایین رفتن پیستون انجام می شود)، پس از ورود مخلوط مذکور ، پیستون آن را فشرده میکند و در یک لحظه مناسب این مخلوط به وسیله یک جرقه الکتریکی مشتعل میگردد. که باعث آزاد شدن انرژی و راندن پیستون به سمت پایین میشود.
در اين مطالعه، يک موتور اشتعال جرقه اي که با سوخت LPGDME کار مي کند به طور تجربي مورد بررسي قرار گرفت. به طور خاص، عملکرد، مشخصه هاي انتشار آلاينده (شامل انتشار هيدروکربن، CO، و NOx)، و پايداري احتراق يک موتور SI با سوخت LPG مخلوط با DME در 1800 و 3600 rpm مورد آزمايش قرار گرفت. نتايج نشان داد که عمليات موتور پايا براي دامنه گسترده اي از بارهاي موتور تا حداکثر 20% جرمي سوخت DME ميسر است. به علاوه، نشان داده شد که، تا حداکثر 10% DME، توان خروجي موتور با توان مربوط به سوخت LPG خالص قابل قياس مي باشد. اندازه گيري آلاينده هاي اگزوز نشان داد که انتشار هيدروکربن و NOx در سرعتهاي موتور کم در هنگام استفاده از سوخت مخلوط اندکي افزايش يافته است. هر چند، توان خروجي موتور با سوخت مخلوط کاهش يافته و مصرف سوخت مخصوص دنده (BSFC) به ميزان قابل توجهي آسيب ديد زيرا محتواي انرژي DME بسيار کمتر از محتواي انرژي LPG است. علاوه بر اين، بدليل عدد ستان بالاي سوخت DME، ضربه زدن با DME به طور قابل توجهي افزايش پيدا کرد. با در نظر گرفتن نتايج توان خروجي موتور و انتشار آلاينده اگزوز، سوخت مخلوط تا حداکثر 10% جرمي DME را يم توان به عنوان جايگزيني براي LPG بکار برد، و انتظار مي رود سوخت LPG مخلوط با DME توانايي گسترش بازار DME را داشته باشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید