دانلود مقاله تشخيص خطاي سيم بندي استاتور با آناليز موجک و شبکه عصبي با فرمت ورد و در113 صفحه قابل ویرایش
فهرست
چکيده..........................................................1
مقدمه............................................................2
فصل اول: بررسي انواع خطا در ماشينهاي القايي و علل بروز و روشهاي تشخيص آنها
1-1-مقدمه..................................................3
1-2-بررسي انواع تنشهاي وارد شونده بر ماشين القايي..4
1-2-1-تنشهاي موثر در خرابي استاتور.......4
1-2-2- تنشهاي موثر در خرابي روتور.......5
1-3- بررسي عيوب اوليه در ماشينهاي القايي.................8
1-3-1- عيوب الکتريکي اوليه در ماشينهاي القايي........10
1-3-2- عيوب مکانيکي اوليه در ماشينهاي القايي..........17
فصل دوم: مدلسازي ماشين القايي با استفاده از تئوري تابع سيم پيچ
2-1-تئوري تابع سيم پيچ............................21
2-1-1-تعريف تابع سيم پيچ.......................21
2-1-2-محاسبه اندوکتانسهاي ماشين با استفاده از توابع سيم پيچ26
2-2-شبيه سازي ماشين القايي....................29
2-2-1- معادلات يک ماشين الکتريکي باm سيم پيچ استاتور و n سيم پيچ روتور...................................32
2-2-1-1-معادلات ولتاژ استاتور...............32
2-2-1-2- معادلات ولتاژ روتور................33
2-2-1-3- محاسبه گشتاور الکترومغناطيسي.................35
2-2-1-4- معادلات موتور القاي سه فاز قفس سنجابي در فضاي حالت...................................................36
2-3- مدلسازي خطاي حلقه به حلقه و خطاي کلاف به کلاف....44
فصل سوم: آناليز موجک و تئوري شبکه هاي عصبي
3-1-تاريخچه موجک ها.............................54
3-2-مقدمه اي بر خانواده موجک ها...........54
3-2-1-موجک هار.....................................55
3-2-2- موجک دابيشز................................55
3-2-3- موجک کوايفلت............................56
3-2-4- موجک سيملت..............................56
3-2-5- موجک مورلت...............................56
3-2-6- موجک مير.....................................57
3-3- کاربردهاي موجک...........................57
3-4- آناليز فوريه.......................................58
3-4-1- آناليز فوريه زمان-کوتاه................58
3-5-آناليز موجک......................................59
3-6- تئوري شبکه هاي عصبي...................69
3-6-1- مقدمه............................................69
3-6-2- مزاياي شبکه عصبي......................69
3-6-3-اساس شبکه عصبي.........................69
3-6-4- انواع شبکه هاي عصبي..................72
3-6-5-آموزش پرسپترونهاي چند لايه........76
فصل چهارم:روش تشخيص خطاي سيم بندي استاتور در ماشين القايي(خطاي حلقه به حلقه)
4-1- اعمال تبديل موجک...........................79
4-2- نتايج تحليل موجک............................81
4-3- ساختار شبکه عصبي...........................94
فصل پنجم: نتيجه گيري و پيشنهادات..
نتيجه گيري...........................................................97
پيشنهادات....................................................98
پيوست ها....................................................99
منابع و ماخذ
فارسي......................................................100
منابع لاتين.................................................101
چكيده لاتين..............................................105
قسمتی از متن مقاله تشخيص خطاي سيم بندي استاتور با آناليز موجک و شبکه عصبي
مقدمه:
موتورهاي الکتريکي نقش مهمي را در راه اندازي موثر ماشينها و پروسه هاي صنعتي ايفا مي کنند. بخصوص موتورهاي القايي قفس سنجابي را که بعنوان اسب کاري صنعت مي شناسند. بنابراين تشخيص خطاهاي اين موتورها مي تواند فوايد اقتصادي فراواني در پي داشته باشد. از جمله مديريت کارخانه هاي صنعتي را آسان مي کند، سطح اطمينان سيستم را بالا مي برد، هزينه تعمير و نگهداري پايين مي آيد و نسبت هزينه به سود بطور قابل توجهي کاهش مي يابد.
Bonnett و Soukup براي خرابيهاي استاتور موتورهاي القايي سه فاز قفس سنجابي، پنج حالت خرابي مطرح کرده اند که عبارت اند از: حلقه به حلقه، کلاف به کلاف، قطع فاز، فاز به فاز و کلاف به زمين[1]. براي موتورهاي قفس سنجابي، خرابيهاي سيم پيچي استاتور و ياتاقانها کل خرابيها به حساب مي آيند و همچنين اکثر خرابيهاي سيم پيچي استاتور موتور القايي از فروپاشي عايقي حلقه به حلقه ناشي مي شود]2[. برخي از محققين خرابيهاي موتور را چنين تقسيم بندي کرده اند: خرابي ساچمه ها ( ياتاقانها) %40-50، خرابي عايق استاتور %30-40 و خرابي قفسه روتور %5- 10 [3] که اگر خرابي حلقه به حلقه جلوگيري نشود، منجر به خطاي فاز به زمين يا فاز به فاز مي گردد، که خطاي فاز به زمين شديد تر است. در مقالات[4] [5] نظريه تابع سيم پيچي و کاربرد آن در آناليز گذرای موتورهاي القايي تحت خطا شرح داده شده است. از اين نظريه در مدلسازي خطاي حلقه به حلقه استاتور استفاده شده است. علاوه بر روشهاي فوق خطاي استاتور موتور القايي را مي توان به کمک بردارهاي فضايي مورد مطالعه قرار داد[6].
مقاله تشخيص خطاي سيم بندي استاتور با آناليز موجک و شبکه عصبي
فصل اول :
بررسي انواع خطا در ماشينهاي القايي و علل بروز و روشهاي تشخيص آنها
1-1- مقدمه:
خرابيهاي يك موتور قفس سنجابي را مي توان به دو دسته الكتريكي و مكانيكي تقسيم كرد.هر كدام از اين خرابيها در اثر عوامل و تنش هاي متعددي ايجاد مي گردند . اين تنشها در حالت كلي بصورت حرارتي ، مغناطيسي ، ديناميكي ، مكانيكي و يا محيطي مي باشند كه در قسمت هاي مختلف ماشين مانند محور ، بلبرينگ ، سيم پيچي استاتور ، ورقه هاي هسته روتور واستاتور و قفسه روتور خرابي ايجاد مي كنند. اكثر اين خرابيها در اثر عدم بكارگيري ماشين مناسب در شرايط كاري مورد نظر ، عدم هماهنگي بين طراح و كاربر و استفاده نامناسب از ماشين پديد مي آيد . در اين قسمت سعي گرديده است ابتدا انواع تنشهاي وارده بر ماشين ، عوامل پديد آمدن و اثرات آنها بررسي گردد .
قبل از بررسي انواع تنشهاي وارده بر ماشين القايي بايستي موارد زير در نظر گرفته شود :
1- با مشخص كردن شرايط كار ماشين مي توان تنشهاي حرارتي، مكانيكي وديناميكي را پيش بيني نمود و ماشين مناسب با آن شرايط را انتخاب كرد . به عنوان مثال ، سيكل كاري ماشين و نوع بار آن ، تعداد دفعات خاموش و روشن كردن و فاصله زماني بين آنها ، از عواملي هستند كه تاثير مستقيم در پديد آمدن تنشهاي وارده بر ماشين خواهند داشت .
2- وضعيت شبكه تغذيه ماشين از لحاظ افت ولتاژ در حالت دائمي و شرايط راه اندازي و ميزان هارمونيكهاي شبكه هم در پديد آمدن نوع تنش و در نتيجه پديد آمدن خرابي در ماشين موثر خواهند بود .
دیدگاه خود را ثبت کنید