دانلود پاورپوینت کارگاه آشنایی با مبانی خلاقیت و کاربرد آن در نظام پیشنهادی با فرمت ppt ودر 59 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت
داستانی از یک فیزیکدان
داستانی واقعی به نقل از
سر ارنست راترفورد
فیزیکدان، رییس وقت آکادمی
سلطنتی انگلیس و
برنده جایزه نوبل شیمی
در سال 1908
چگونه ارتفاع یک ساختمان را با یک فشار سنج اندازه بگیریم؟
¢یک نخ به انتهای فشارسنج می بندیم، از بالای ساختمان، فشارسنج را آرام آرام پایین می دهیم تا به خیابان برسد، طول نخ مساوی ارتفاع ساختمان است!
¢راه حل با استفاده از دانش فیزیک: فشارسنج را از بالای ساختمان به پایین می اندازیم و زمان افتادن آن را اندازه می گیریم، با استفاده از فرمول h=½at² و قرار دادن g به جای a، ارتفاع ساختمان بدست می آید!
چگونه ارتفاع یک ساختمان را با یک فشار سنج اندازه بگیریم؟ (راه حل های دیگر)
¢فشارسنج را در یک روز آفتابی بیرون می بریم، با اندازه گیری طول فشارسنج، طول سایه فشارسنج و طول سایه ساختمان، ارتفاع ساختمان با استفاده از یک تناسب ساده بدست می آید!
¢یک روش ساده و مستقیم: فشارسنج را در دست بگیرید، از خیابان شروع کنید و از پله ها بالا بروید. هنگام بالارفتن، در هر طبقه فشارسنج را کنار دیوار گذاشته و روی دیوار تا سقف نشانه هایی به ارتفاع طول فشارسنج بگذارید. وقتی به پشت بام رسیدید، ارتفاع ساختمان برابر است با تعداد نشانه های گذاشته شده ضربدر طول فشارسنج!
¢یک روش پیچیده تر: فشارسنج را به یک نخ ببندید و آنرا مانند پاندول نوسان بدهید، با استفاده از دوره نوسانات پاندول، شتاب جاذبه را در خیابان و در بالای ساختمان اندازه بگیرید. با استفاده از اختلاف این دو شتاب قاعدتاً باید بتوان ارتفاع ساختمان را محاسبه کرد.
¢روش جایگزین: فشارسنج را به یک نخ بلند ببندید. به بالای ساختمان بروید و فشارسنج را آنقدر پایین بفرستید تا درست بالای خیابان آویزان بماند. آن را مانند پاندول به نوسان درآورید و با اندازه گیری دوره نوسان آن می توانید ارتفاع ساختمان را محاسبه کنید.
¢روشی از جنس دیگر: به طبقه همکف بروید و نگهبان ساختمان را پیدا کنید. فشارسنج را به او نشان بدهید و بگویید: «هی آقا! این یک فشارسنج نو و سالم است و چیز ارزان قیمتی هم نیست! اگر ارتفاع ساختمان را به من بگویی، آن را به تو می دهم!» و او ارتفاع ساختمان را به شما خواهد گفت!
او که بود؟
نیلز بور، فیزیکدان و همکار ارنست راترفورد
مبدع مدل اتمی بور
از پایه گذاران نظریه کوانتوم
رییس انستیتو فیزیک تئوری کپنهاگ
برنده جایزه نوبل فیزیک در سال 1922
بخش اول - خلاقیت
تعاریف، موانع، منابع و راهکارها
تعریف خلاقیت (؟)
بارون: خلاقيت را ميتوان به شكل بسيار ساده بعنوان توانایی ايجاد چيزي نو و بديع تعريف كرد .
پارنز: خلاقيت عبارت است از كنش دانش، تخيل و ارزيابي
تورنس: تفكرِ خلاق مختصراً عبارتست از فرآيند حس كردن مسائل يا كاستيهاي موجود در اطلاعات، فرضيه سازي درباره حل مسائل و رفع كاستيها، ارزيابي و آزمودن فرضيهها، بازنگري و بازآزمايي آنها و سرانجام انتقال نتايج به ديگران
تاد پری: خلاقيت، شکستن کلیشه ها، توانائي تغيير در چارچوب طرح و يك راه جديد براي رسيدن به ايدهها است.
ویسبرگ: خلاقیت توانایی حل مسایلی است که فرد قبلا حل آنها را نیاموخته است.
اشتاین: خلاقیت فرآیندی است که نتیجه آن کار تازه ای باشد که توسط گروهی در یک زمان مفید و ارزشمند تلقی شود.
واین من: توانائی خارج شدن از جهان مرسوم و رد شدن از تله تکرار و دوباره طبقه بندی کردن راه حلها
هربرت فوکس: خلاقیت عبارت است از هر نوع روند تفکری که مسئله ای را بطور مفید و بدیع حل کند.
اریک فروم: خلاقیت توانایی دیدن و آگاه شدن و پاسخ دادن است.
تعریف خلاقیت از دیدگاه سازمان های امروزی
توانايي ايجاد ايده هاي جديد
داراي ارزش براي مشتري
تغییرات محیط و بروز چالش های سازمانی
تغییرات محیط می تواند باعث تغییر در کیفیت محصولات و خدمات، فن آوری، ساختار، فرایندها، سهم بازار، روابط کارگری یا هرقسمت دیگر از سازمان شود.
به مرور زمان، سازمانهای غیر خلاق از دور خارج میشوند یا مجبور می شوند سیستم خود را اصلاح کنند.
سازمان در مسیر تطبیق خود با تغییرات محیط، ناگزیراز تقویت فرایندهای نوآوری و خلاقیت است.
ضرورت خلاقیت در سازمان
دنیای امروز به قدری پیچیده، پویا و نامطمئن است که ما مجبوریم برای رشد، پیشرفت و حتّی بقا هر لحظه مشکل جدیدی را حل کنیم.
خلاقیت و ارائه پیشنهاد در سازمان
خلاقیت با تفکر و یافتن نظرها، راهها و روشهای جدید و نوآوری در کاربرد آنها سرو کار دارد.
در برنامه ریزی گاهی از صدها فکر جدید در تنظیم برنامه های مدیریتی استفاده می شود.
ترویج خلاقیت یکی از بهترین راه های برون رفت از مشکلات و مواجه شدن با شرایط جدید در سازمان است.
دیدگاه خود را ثبت کنید