فهرست مطالب
مقدمه
تعریف کیفیت حسابرسی
برداشت از کیفیت حسابرسی
مفهوم کیفیت حسابرسی
تفاوت بین کیفیت حسابرسی و برداشت از کیفیت حسابرسی
انگیزه عرضه حسابرسی با کیفیت بالا
راه پیش روی کیفیت حسابرسی
نتیجهگیری
بخشی از متن
مقدمه
نتیجه رویدادهای ناشی از بحران مالی جهانی و سایر رویدادهای آشفتهساز در اقتصاد بینالمللی که در طول یک دهه گذشته رخ داده است منجر به بروز انتقاداتی از طرف انجمنهای برجسته حرفه حسابرسی درخصوص موضوع اهمیت گزارشگری مالی معتبر و با کیفیت بالا شده است.
.آنها همچنین توجه به نقش و اهمیت کیفیت خدمات حسابرسی را با نگاهی جدید و نو گرایانه باردیگر مطرح کردهاند و در زمینه گزارشگری مالی کیفیت آن را منوط به دستیابی به کیفیت گزارشگری مالی و فرآیند حسابرسی میدانند و به طور کلی درستی و صحت هر یک از چرخههای یاد شده به عنوان یکی از عوامل زنجیره تامین گزارشگری مالی را مطرح کردند.
.به عنوان یکی از گروهها و عواملی که در زنجیره تامین گزارشگری مالی نقش اساسی دارد میتوان به حسابرس مستقل (خارجی) اشاره داشت که نقش عمدهای در حمایت از کیفیت گزارشگری مالی در سراسر جهان چه در زمینه بازار سرمایه، بخش دولتی و چه بخش خصوصی به عهده دارد. بهطوری که توجه به وجود زیرساختهای قانونی و نظارتی برای این بخش بسیار مهم است، زیرا نتیجه مجموع این اقدامات و فعالیتها در دستیابی به اهداف تدوین شده برای حفظ منافع عمومی تنها از طریق افزایش کیفیت خدمات حسابرسی صورت میپذیرد بر همین اساس است که توجه به ماهیت کیفیت حسابرسی برای انجمن استانداردهای بینالمللی حسابرسی (IAASB) از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و انجمن استانداردهای بینالمللی (IAASB) بهطور مستقیم در حمایت از کیفیت خدمات حسابرسی از طریق تدوین استانداردهای بینالمللی حسابرسی (ISAها) و استانداردهای بینالمللی کنترل کیفیت (ISQC) اقدام به بهینهسازی کیفیت خدمات حسابرسی میکند. به طوری که این استانداردها همواره به عنوان یک بنیاد حمایتی برای انجام حسابرسی با کیفیت بالا به شمار میروند.
.با این حال مهم این مساله است که استانداردهای حسابرسی به عنوان یکی از اجزای موثر بر کیفیت حسابرسی و به عنوان تنها عاملی است که توسط انجمنها و مراجع حرفهای به رسمیت شناخته شده است، مورد توجه ویژه قرار گیرد. اگر چه عوامل دیگری نیز شامل درک، شناخت و برداشت کاربران، مهارتها و شایستگی حسابرسان، اقدامات و ضوابط نظارتی و محیطی به عنوان سایر عوامل و به عنوان سایر بازیگران موثر در کیفیت خدمات حسابرسی شناخته شدهاند. از آنجا که متون حسابرسی بهطور مستمر و مداوم در حال تکامل است نیاز به نگهداشتن متناسب خود با تغییرات موجود در محیط کسبو کار، استانداردهای گزارشگری مالی و مقررات و فنآوری که خود ذاتا یکی از عناصر فرآیند حسابرسی است و همواره در حال تکامل و تغییر است و در طول زمان تکامل مییابد امری ضروری است زیرا در غیر این صورت و در صورت عدم تطابقپذیری و همگنسازی خود با تغییرات، امکان دستیابی به کیفیت حسابرسی وجود ندارد و این به این مفهوم است که بهبود در هر عنصر از عناصر کیفیت حسابرسی نباید مانع از تلاش بیشتر برای پیشرفت سایر عناصر دیگر در زمینه کیفیت شود.
از طرفی دیگر ذینفعان مختلف به احتمال زیاد دارای دیدگاههای مختلف درخصوص کیفیت حسابرسی و چگونگی تلاش آنها برای رسیدن به کیفیت متفاوت هستند.
انجمن استانداردهای بینالمللی حسابرسی (IAASB) بر این باور است که آنچه مهم است این است که سعی شود برای رسیدن به چشمانداز مشترک، از طریق گروه ذینفعان شامل تهیهکنندگان، سرمایهگذاران، تنظیمکنندگان، حسابرسان و دیگر گروههای مخالف سیاستگذاران دولت و دیگر بنگاههای استاندارد از طریق به اشتراک گذاری دیدگاههای خود اقدام به جمعآوری دیدگاههای آنها و درک و اظهار نظر نسبت به دیدگاههای دیگران شود.
تعریف کیفیت حسابرسی
یکی از متداولترین تعریفها درباره حسابرسی، تعریفی است که توسط دی آنجلو (DeAngelo 1981) ارائه شده است. او کیفیت حسابرسی را این گونه تعریف کرده است: «ارزیابی (استنباط) بازار» از احتمال این که حسابرس، نخست موارد تحریفات با اهمیت در صورتهای مالی یا سیستم حسابداری صاحب کار را کشف کند و دیگر اینکه تحریف با اهمیت کشف شده را گزارش دهد.
.احتمال اینکه حسابرس موارد تحریفات با اهمیت کشف کند به شایستگی حسابرس و احتمال اینکه حسابرس موارد تحریفات با اهمیت کشف شده را گزارش کند، به استقلال حسابرس بستگی دارد. در تعریفی دیگر از این مفهوم دی آنجلو کیفیت واقعی حسابرسی مبتنی بر برداشت استفادهکنندگان یا به اصطلاح استنباط بازار از کیفیت حسابرسی را عنوان میدارد. استفاده از این تعریف در بیان کیفیت واقعی حسابرسی با این فرض اساسی صورت میگیرد که برداشت از کیفیت حسابرسی، منعکسکننده کیفیت واقعی حسابرسی است.
پالمروس (Palmrose 1988) کیفیت حسابرسی را بر حسب میزان اعتباردهی حسابرس تعریف میکند از آنجا که هدف حسابرس، ایجاد اطمینان نسبت به صورتهای مالی است، بنابراین، کیفیت حسابرسی به معنی عاری بودن صورتهای مالی حسابرسی شده از تحریفات با اهمیت است. در واقع این تعریف، بر نتایج حسابرسی تاکید میورزد، یعنی قابل اعتماد بودن صورتهای مالی حسابرسی شده، کیفیت بالای حسابرسی را منعکس میکند. این تعریف به طرح پرسش زیر منتهی میشود: «چگونه استفادهکنندگان میزان قابل اعتماد بودن صورتهای مالی حسابرسی شده را ارزیابی میکنند؟» این تعریف از کیفیت حسابرسی مبتنی بر حسابرسیهای انجام شده است؛ زیرا سطح اطمینان صورتهای مالی حسابرسی شده را نمیتوان قبل از انجام حسابرسی تعیین کرد. در نتیجه، تعریف پالمروس بر کیفیت واقعی حسابرسی تاکید دارد.
و ...
دیدگاه خود را ثبت کنید