دانلود مقاله HIS در ایران با فرمت ورد ودر 14 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت
مقدمه:
HIS كه ازسه كلمه Hospital Information System مشتق شده به يك سيستم اطلاعات بيمارستاني كه تمام مراحل كاري وپروسه اجرايي درمان ، پي گيري ، پيشگيري وآموزش بيماريها را در بردارد اطلاق مي شود.كه اين ممكن است به روال دستي ويا به طرق كامپيوتري وبهره گيري از نرم افزار مختلف تامين شود.
ازآنجايي كه روال دستي از قديم الايام در بيمارستانها انجام مي شده ودوام داشته است عادت به انجام آن اذهان مردم را كه اين مدارك واسناد تهيه شده ودست نويس خود نوعي HIS يا اطلاعات بهداشتي ودرماني بيمار بوده كمي دور نگاه داشته وبا رواج كامپيوتر ودانش برنامه نويسي ونفوذ آن به مراكز بهداشتيـ درماني ،كم كم ايده اتوماسيون كردن ،يا به عبارتي گردآوري اطلاعات با ارزش بهداشتي ـ درماني در حجم هاي كم وكيفيت بالا باعث رونق HIS گرديد.
اما به دليل نا آشنايي مديران وتنوع اين سيستمها وكارهاي به اصطلاح خارق العاده اي كه اين سيستمها مي توانستند انجام دهند ودر مواردي هم رقابت منفي ومخرب مديران باعث خريداري انواع متفاوتي از اين سيستمها گرديد. دروهله اول همگي آنها به نحوي گامي در جهت ترقي وپيشرفت وضع مديريتي ،مالي ، اداري ودر نهايت درماني برداشته اما از يك اشكال عمده مبرا نبودند وآن اينكه اكثر سيستم ها بدون توجه به بعضي از استانداردها وبراساس نياز وخواسته مديران ومقتضيات موجود وبازار تقاضا بوجود آمده بودند مثلا اينكه اكثر برنامه ها برجنبه هاي مالي بيمارستان وگرفتن قبض وصدور صورتحساب بيماران وارائه آمارهاي مالي وبيمه اي به مديران بيمارستانها ودر سطوح بالاتر يعني دانشگاهها وادارات بيمه اي توجه داشته و باعث سهولت در رويه كارهاي اداري شده ولي بر جنبه مراقبتهاي درماني وپروسه سير پرونده هاي بيمارستاني طرح ريزي نگرديده بودند.
همه اين سيستمها در مراحل اوليه كار، بسيار جالب ومفيد بودند وشايد نظرات بسياري را هم جلب كردند اما به تدريج كمبود يك پرونده الكترونيكي كامل از بيماران وسير پيشرفت پروسه درماني در اين گونه برنامه ها احساس گرديد بطوريكه خوداين سيستمها هم بيشتر جنبه تك محوري گرفته وهر يك در گوشه اي از بيمارستان بخش خاصي مانند آزمايشگاه – راديولوژي-داروخانه –حسابداري و … را تحت پوشش قرار دادند .
اما اين پايان كار نبود بلكه شروعي مجدد وايجاد زمينه اي براي تقاضا ي سيستمهاي كامل وجامع بيمارستاني كه حاوي اطلاعات كامل بهداشتي ودرماني در قالب يك پرونده الكترونيكي وتا حدودي پيشرفته تر وبا كيفيت بالاتراز جهت محتوي وبرخورداري از تكنيكهاي جديد كامپيوتري در جهت ايجاد وتكميل يك پرونده الكترونیكي براي بيمار (EMR )گرديد.اكثر تحقيقات ،سخنان ،پايان نامه ها وكارشناسي هاي انجام گرفته در اين زمينه نيز حاكي ازاين مطلب بوده كه اين بار همه به دنبال يك نرم افزار وسيستم ايده ال كامپيوتري خود بوده وشايد هم دراين راه به نتايج معقول ومطلوبي هم رسيده اند.
سازماندهي در ارائه خدمات بهداشتي درماني مستلزم بكارگيري حجم انبوهي از اطلاعات پزشكي است. بدين منظور براي بهينه كردن عمليات درماني، نياز مبرمي به مديريت مكانيزه اطلاعات داريم چرا كه كارشناسان بر اين باورند كه آن دسته از مراكز بهداشتي-درماني كه سيستم هاي اطلاعاتي خود را مكانيزه نكرده باشند درعصر اطلاعات توان رقابت با ديگر مراكز را نخواهند داشت.
در چند سال اخير، مراكز بهداشتي- درماني كشورمان به ويژه بيمارستان ها در صدد مكانيزه كردن سيستم هاي مديريت اطلاعاتي خود برآمده اند. در ابتدا مقصود از چنين فعاليت هايي كاهش هزينه ها و پرت درآمد ناشي از كاغذبازي هاي موجود در سيستم هاي دستي بوده است، اما اكنون به مرحله اي رسيده ايم كه بهبود كيفيت ارائه خدمات درماني وتبادل اطلاعات بين كليه مراكز درماني در سطح ملي و بين المللي ازطريق يك شبكه سراسري كامپيوتري اهميتي خاص مي يابد
امروزه در بسياري از بيمارستان هاي كشورمان سيستم هاي كامپيوتري مختلفي براي اداره امور مربوط به پذيرش، ترخيص، آزمايشگاه، راديولوژي، داروخانه، حسابداري و غيره نصب و راه اندازي شده است كه هر يك از اين سيستم ها قالب اطلاعات مخصوص به خود را دارد، و به همين جهت در حال حاضر اطلاعات سيستم هاي بيمارستاني در ايران عملا" قابليت تبادل اطلاعات با همديگررا ندارند. اما امروزه نياز روزافزوني براي به اشتراك گذاشتن اطلاعات كلينيكي، پاراكلينيكي و اداري بيمارستانها احساس مي شود.
امروزه تكنولوژي پيشرفته كامپيوتري به عنوان ابزاري مطمئن و به صرفه براي يكپارچه سازي اطلاعات در محيط هاي بهداشتي-درماني شناخته شده است. متأسفانه اغلب نرم افزارهاي موجود در ايران به اقتضاي تقاضاي مشتري تهيه شده اند و نه بر اساس يك نگرش جامع نگر منطقي و سيستمي، بنابراين چون براي مشتريان متفاوت تهيه شده اند، سازگار با يكديگر نيستند و برقراري ارتباط بين آنها در محيط شبكه امري بس دشوار و پر هزينه است بنا براين وجود استانداردهاي بين المللي در اين زمينه ضروري مي باشد.
استاندارد HL7 بعنوان استاندارد تكامل يافته اي است كه فورمت و پروتكل آن به مراكز بهداشتي-درماني امكان مي دهد تا داده هاي مهمي را كه از نرم افزارهاي باليني و اداري مختلف به دست مي آيد مبادله كنند
استانداردHL7Health Care Level Seven ) )
در سال 1987 كميته اي متشكل از توليد كنندگان نرم افزار ، نمايندگان بيمارستانها ودا نشگاههاي معتبر علوم پزشكي تشكيل شد تا برقراري ارتباط بين نرم افزارهاي توليد كنندگان مختلف را تسهيل كند. اين كميته هر چند ماه يك بار در نقاط مختلف امريكا تشكيل جلسه مي دهد و نمايندگان كشورهاي ديگر از جمله استراليا ، آلمان ، ژاپن ، هلند، زلاند نو و كانادا نيز در آن شركت دارند . استاندارد HL7 در سال 1992 از سوي اداره مركزي استانداردهاي بازار مشترك اروپا ودر سال 1994 از طرف ANSI به عنوان يك ارگان استاندارد سازي معتبر به رسميت شناخته شد . اين گروه در حال حاضر بيش از 1500عضو حقيقي و حقوقي دارد و صدها بيمارستان در سراسر دنيا داراي سيستمهاي اطلاعات بيمارستاني مبتني بر اين استاندارد هستند.
HL7 ( Health level of osI ) يك سيستم عظيم و پروتكل استاندارد ذخيره و تبادل اطلاعات پزشكي است كه طي پروژه اي به مدت 18 سال تدوين و ارائه گرديد.6 لايه از 7 لايه اين پروتكل بر osI منطبق بوده و تنها لايه هفتم اين استاندارد است كه نقش شفاف كردن اطلاعات تبادلي را بر عهده دارد. اين استاندارد با توانمنديهاي منحصر به فرد خود كه در بخشهاي بعدي خواهد آمد مرجع بسيار مناسبي براي سيستم هاي كامپيوتري تمام مراكز بهداشتي درماني خواهد بود .
هدف از اين پروتكل ، استاندارد سازي شكل ، زمان بندي وپيغامهاي خطاي احتمالي در جريان تبادل اطلاعات بهداشتي - درماني مربو ط به پذيرش ، ترخيص و انتقال بيماران ، دستورات پزشك ، نتايح بررسيهاي پارا كلينيكي وهزينه هاي بيماران است . از مفاهيم مهم در HL7 رويدادهاي آغازگر (trigger events ) است ، يعني فرض بر اين است كه هر رويدادي در جهان خارج ( پذيرش بيمار، ثبت دستور پزشك) نياز به جريان داده را در ميان سيستمها برقرار ميكند.
در استاندارد HL7 ، ساختار كلي رابطهاي زير تعريف شده است :
از نكات قابل توجه در اين استاندارد اينكه :
اولين سيستم جامع اطلاعات بيمارستاني ( HIS : Hospital Information System ) كه به صورت واحدها يي اطلاعات تمام بخشها ، اتاقهاي عمل ، آزمايشگاه ، بخش تصوير برداري پزشكي ، داروخانه ، ترخيص ، مدارك پزشكي ، اطلاعات حسابداري ، امور اداري و بيمه ها و … را دريافت و بين تمامي واحدها مبادله مي نمود در بيمارستان ليل فرانسه در سال 1983 داير گرديد . اين بيمارستان 4 هزار تخت خوابي كه درون خود دو ايستگاه مترو دارد يكي از بزرگترين بيمارستان هاي اروپا است
به موازات آن در سرا سر اروپا ، سيستمهاي جامع اطلاعات بيمارستا ني متعددي برمبناي استانداردها مختلف طراحي و اجرا گرديد . كه از جمله مي تواند استانداردهاي ASTMDICOM,ACR/NEMA, و … را نام برد .
ايدة استفاده از سيستم اطلاعات بيمارستاني برای اولین بار در بیمارستان امام حسین شاهرود در ارديبهشت ماه سال 1378 بوجود آمد.بیمارستان دارای 313 تخت، 17 بخش ویک کلینیک تخصصی است.در شروع کاربا چندين دانشگاه علوم پزشكي در كشور كه گفته ميشد از كامپيوتر در بيمارستانهاي تابعه استفاده مينمايند تماس برقرار شد و كارشناسان دانشكده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود به چندين شهر كشور سفر نمودند و از اين بيمارستانها بازديد كردند و تجارب لازم بدست آمد. منابع اطلاعاتي خارجي مورد بررسي قرار گرفت و مسلم گرديد كه HIS در بسياري از كشورهاي پيشرفته و حتي در حال توسعه با موفقيت اجرا شده و دست آوردهاي مطلوبي به همراه داشته است و در مجموع تصميم بر اجراي اين پروژه گرفته شد و در نيمه اول سال 1379 بستر سخت افزاري ( شامل : كابل كشي ، تعيين موقعيت ايستگاه هاي كاري ، نصب هاب و سوئيچها، Server و تأمين كامپيوترهاي مورد نياز) اجرا شد و ضمناً پيشنهاد پايلوت شدن اين مركز به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ارائه شد كه مورد تصويب قرارگرفت. پس از برگزاري چند جلسة مقدماتي بين كارشناسان اين دانشكده با گروه اريش نرمافزار قرارداد اجراي سيستم با اين شركت منعقد و نصب نرمافزاري از 28/6/1379 آغاز شد و مراحل مختلف آن به ترتيب و بر اساس برنامه زمانبندي شده به اجرا درآمد .
دیدگاه خود را ثبت کنید