تعداد صفحه: 31
چكيده
شبکه های اجتماعی، نسل جدیدی از وبسایتها هستند که این روزها در کانون توجه کاربران شبکه جهانی اینترنت قرار گرفتهاند. این گونه سایتها بر مبنای تشکیل اجتماعات آنلاین فعالیت میکنند و هر کدام دستهای از کاربران اینترنتی با ویژگی خاصی را گرد هم میآورند. شبکه های اجتماعی را گونهای از رسانههای اجتماعی میدانند که امکان دستیابی به نحوه جدیدی از برقراری ارتباط و به اشتراکگذاری محتوا در اینترنت را فراهم آوردهاند. صدها میلیون نفر از کاربران اینترنت عضو صدها شبکه اجتماعی مختلف هستند و بخشی از فعالیت آنلاین روزانهشان در این سایتها میگذرد .
“شبکه اجتماعی“، مفهومی است که پیش از طرح در عرصه فضای مجازی، در فضای واقعی جوامع نیز دارای مفهوم است. اما مسئلهای که باعث مطرح شدن چنین مفهومی در فضای جامعه ایران در ماه های اخیر شده است، نقش ویژهای است که شبکه های اجتماعی اینترنتی در تحولات سیاسی یک سال اخیر و یا به عبارت دقیقتر چند سال اخیر ایران، ایفا کردهاند.تقریباً میتوان گفت که بیشتر شبکه های اجتماعی مطرح در دنیا، از سوی مؤسسات مطرح و وابسته به ایالات متحده تأسیس و حمایت شدهاند و سهم دیگر کشورها در ایجاد و توسعه جهانی شبکههای اینترنتی بسیار کم بوده است. به طوری که کاربران در اقصی نقاط دنیا رغبتی برای عضویت و فعالیت شبکه های اجتماعی داخلی نداشتهاند.
واژگان کلیدی: شبکههای اجتماعی مجازی، فیسبوک، هویت، هویت فرهنگی.
فهرست
1- كليات.. 4
1 – 1 مقدمه. 4
1 – 2 موضوع تحقیق.. 4
1 – 3 اهمیت و ضرورت بررسی مطلب.. 5
1 – 4 فرضیه. 6
1 – 5 متغیرها 6
1 – 6 قلمرو زمانی.. 6
1 – 7 قلمرو مکانی.. 6
1 – 8 روش تحقیق.. 6
1 – 9 جامعه آماری.. 7
2- پیشینه تحقیق.. 7
دسته بندي كاربران. 9
تاثیر شبکه های اجتماعی بر روابط خانوادگی.. 12
تاثیر فضای مجازی در نارضایتی های خانوادگی.. 14
اعتیاد به اینترنت.. 15
بحران هویت و اختلال در شکل گیری شخصیت.. 16
تعارض ارزشها 17
گسترش ارتباطات نامتعارف میان جوانان. 17
شکاف نسلها 18
سوء استفاده جنسی.. 19
انزوای اجتماعی.. 19
آمار جهانی.. 20
شبکه های اجتماعی و سواد رسانه ای.. 21
شبکه های اجتماعی در ایران. 23
آمار داخل کشور 24
3- جمع آوری اطلاعات.. 26
3 – 1 روش تحقیق.. 26
3 – 2 جامعه آماری.. 26
3 – 3 روش جمع آوری اطلاعات.. 26
4- تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 26
5- نتیجه گیری و پیشنهادات.. 27
5 – 1 نتیجه گیری.. 27
نتیجه گیری کلی.. 29
5 – 2 پیشنهادات.. 31
5 – 3 پیشنهادات به محققین بعدی.. 32
منابع و ماخذ. 33
در دنیای امروز، شبکههای اجتماعی نقش بسیار مهمی در روابط مردم سرتاسر جهان ایفا میکنند . به طوری که به جزیی جداییناپذیر از زندگی بیشتر مردم تبدیل شدهاند . این در حالی است که اساس پیدایش این شبکه ها تسهیل و کوتاه نمودن مسیر ارتباطی میان افراد جامعه تلقی می گردد . در ایران نیز این پدیده نه چندان نوظهور روز به روز بر خیل مشتاقان خود می افزاید . شاید در گذشته نه چندان دور افراد شناخت کمی نسبت به ماهیت و چگونگی استفاده از این شبکه ها داشتند ، اما این روزها در زندگی روزمره شاهد آن هستیم که طیف متفاوت مردم راجع به این شبکه ها با هم صحبت و تبادل اطلاعات مینمایند .
بررسی تاثیرات شبکه های اجتماعی بر سلامت روحی و روانی افراد جامعه
شبکههای اجتماعی فضایی آنلاین هستند که بر ساخت و بازتاب روابط اجتماعی میان افراد تمرکز میکنند ؛ افرادی که در این فضا به تبادل علایق و فعالیتهایشان میپردازند . شبکههای اجتماعی علاوه بر شکلدهی جدید به عرصه و فضای تعاملات رودرروی اجتماعی و کنشهای میان فردی ، نقش مهمی هم در نحوه انجام تعاملات شغلی و تجاری ایفا میکنند . در بحث از آسیبشناسی شبکههای اجتماعی ، نکتهی حائز اهمیت ، ریسک بسیار بالای این گونه شبکهها از لحاظ آسیبهای اجتماعی و فرهنگی میباشد . شبکههای مختلف اجتماعی با صدها میلیون کاربر در سالهای اخیر توجه مهاجمان سایبری را نیز بیش از هر هدف دیگری به خود جلب کردهاند . کاربران ساعتهای
استفاده از شبکه های اجتماعی بر سلامت روحی و روانی افراد تاثیر مستقیم دارد.
آسيبهاي شبكه هاي اجتماعي فضاي مجازي بر سلامت روحي افراد ارتباط مستقيم دارد.
- متغیر مستقل : شبکه های اجتماعی اینترنتی
- متغیر وابسته : سلامت روحی افراد جامعه
- متغیر مزاحم : آموزش ، آگاهی ، جنسیت ، سن ، تحصیلات و ....
- متغیر کنترل گر : شهر تهران – تمامی افراد جامعه
پائیز 1394
شهر گرگان
در این تحقیق از روش توصیفی و میدانی (موردی) توامان استفاده شده است .
محدوده آماری این تحقیق یک جامعه 100 نفره متشکل از مردان و زنان و طیف سنی نا همگون (بالای 17 سال) و به دور از هر گونه محدودیت و شرطی به لحاظ ویژگی های فردی و گروهی از قبیل سطح تحصیلات ، وضعیت اقتصادی ، غنای فرهنگی و .... می باشد .
ويژگيهاي و علاقهمنديهاي متفاوتي در كاربران شبكههاي اجتماعي ديده مي شود كه نشاندهنده شكلگيري اجتماعات آنلاين متفاوتي در اين سايتهاست. تفاوتهايي كه وبسايتهاي شبكه اجتماعي در اهداف اوليهشان تعريف كردهاند و امكانات متفاوتي كه در اختيار كاربران قرار ميدهند، باعث شده افرادي با ويژگيهاي متفاوت به عضويت آنها درآيند.
کاربران ماهر
فعال ترین و حرفه ای ترین گروه کاربران شبکه های اجتماعی «کاربران ماهر» هستند. تعداد این دسته کاربران حدود ۲۴ میلیون نفر و میانگین سنی آنها ۲۷ سال است. «کاربران ماهر» کلیدی ترین گروه اعضای شبکه های اجتماعی هستند و میانگین درآمد آنها نیز بیشتر از سایر کاربران است. آنها پس از ورود به شبکه های اجتماعی به سرعت با محیط انطباق پیدا می کنند و تمایل دارند با اشخاص جدید در این سایت ها ارتباط برقرار کنند.
کاربران تجاری
«کاربران تجاری» گروه دیگری از کاربران شبکه های اجتماعی هستند که این سایت ها را هدفمندتر به کار می گیرند. میانگین سنی این افراد ۳۳ سال و تعداد آنها حدود ۳۵ میلیون نفر تخمین زده می شود. آنها نسبت به استفاده از این شبکه ها برخوردی حسابگرانه و منطقی دارند. آنها از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند چون ارزش شبکه سازی مجازی را دریافته اند
کاربران پر مشغله
گروهی از کاربران اینترنتی که عموماً از شبکه های اجتماعی استفاده نمی کنند «کاربران پرمشغله» هستند. میانگین سنی این گروه از کاربران ۴۵ سال است و تخمین زده می شود ۳۲ میلیون نفر در این دسته قرار می گیرند. این کاربران دیدگاه منفی نسبت به رسانه های اجتماعی ندارند و تنها به دلیل محدودیت زمان است که کاربر جدی این سایت ها به شمار نمی آیند. از این رو این گروه همواره در معرض پیوستن به شبکه های اجتماعی قرار دارند و برخی از آنها از تعدادی از رسانه های اجتماعی در سطح محدودی استفاده کرده اند یا می کنند.
تاثیر شبکه های اجتماعی بر روابط خانوادگی
هشت سال قبل اگر کسی می خواست در شبکه اجتماعی فیس بوک صفحه شخصی داشته باشد باید آدرس دانشگاهی داشت تا از این طریق بتواند با استادان و همکلاسی ها ارتباط برقرار کند.
اگرچه این مثال ها در ظاهر چندان هم بد به نظر نمی رسد، اما واقعیت این است که تک تک اتفاقات مذکور می تواند روابط میان اعضای خانواده را تخریب کند و در نهایت سردی میان آنها را موجب شود. اینترنت در بسیاری از مواقع موجب شده تصوری کنیم که ارتباطات بیشتر و گسترده تری با اطرافیان خود داریم.
تغییرات تکنولوژیکی ارزشها و هنجارهای اجتماعی را تحت تأثیر خود قرار داده است. یکی از چالش های فرا روی فرهنگ ها برخورد با این پدیده است. چون اساساً ورود اینترنت همراه با ارزش های غربی، چالش های جدیدی را در کشورهای دیگر به وجود آورده است. از آنجایی که برخی از عناصر موجود در این پدیده مغایر با فرهنگ خودی (ارزش های اسلامی- ایرانی) است، پس می توان گفت اینترنت می تواند آسیب های زیادی را به همراه داشته باشد.
اینترنت شکاف میان نسل ها را بیشتر کرده است و اکنون شکاف میان نسل دوم و سوم علاقمند به اینترنت نیز آشکار شده، به گونه ای که هیچ یک زبان دیگری را نمی فهمند. امروزه با ورود وسايل و تکنولوژيهاي جديد به عرصه خانوادهها شاهد اين هستيم که والدين و فرزندان ساعتهاي متمادي در کنار يکديگر مينشينند، بدون آنکه حرفي براي گفتن داشته باشند. ما ديگر کمتر نشانههايي از آن نوع خانوادههايي را داريم که والدين و فرزندان دور هم نشسته و درباره موضوعات مختلف خانوادگي و کاري با هم گفتگو کرده و نظرات همديگر را راجع به موضوعات مختلف جويا شوند.
در سال 1999 گردهمایی جهانی تحت عنوان "کارشناسی برای حمایت کودکان در برابر سوء استفاده جنسی از طریق اینترنت" برگزار گردید که منجر به صدور قطعنامه ای شد که در آن آمده است "هرچه اینترنت بیشتر توسعه پیدا کند، کودکان بیشتر در معرض محتویات خطرناک آن قرار خواهند گرفت. فعالیت های محرمانه مربوط به فحشای کودکان و پورنوگرافی که از طریق اینترنت مورد استفاده واقع می شود، اکنون از مسائل حاد به شمار می رود" (اکبری،163:1390).
امروزه اینترنت در زندگی اجتماعی، جای دوستان و نزدیکان را گرفته و در حقیقت جایگزین روابط دوستانه و فامیلی شده است. افرادی که ساعت ها وقت خود را در سایت های اینترنتی می گذرانند بسیاری از ارزش های اجتماعی را زیر پا می نهند. چرا که فرد دیگر فعالیت های اجتماعی خود را کنار گذاشته و به فعالیت های فردی روی می آورد.
تحقیقاتی که تاکنون در این زمینه انجام شده است نشان می دهد که به خصوص فیسبوک یکی از دلایل دعواهای زناشویی و متارکه است، اما اکنون برپایه تحقیقی که سایت طلاق آنلاین در انگلیس انجام داده است به نظر می رسد که این شبکه اجتماعی حداقل در این کشور به یکی از دلایل اصلی طلاق تبدیل شده است . این سایت که به زوجینی که قصد طلاق دارند ، سرویسهایی را ارائه می کند در این بررسیها دریافته است که یک سوم موارد طلاق به دلیل فیسبوک است . مولفان این تحقیق که بر روی ۵ هزار درخواست طلاق مطالعه کرده اند در این خصوص توضیح دادند : فیسبوک به یک ابزار اولیه ارتباطات تبدیل شده است .
در سیاست گذاری های رسانه ای و اجتماعی در دنیا سال هاست که مسئله ای باعنوان “سواد رسانه ای” مطرح شده است. سواد رسانه ای به زبان ساده عبارت است از مجموعه مهارت هایی که شهروندان برای مواجهه با رسانه های جدید لازم است بیاموزند.
کاربران اینترنتی ایرانی در استفاده از شبکه های اجتماعی همپای کاربران سراسر جهان حرکت کردهاند. همانطور که زمانی ایرانیها در زمینهی وبلاگنویسی از جمله کشورهای پیشرو در دنیا محسوب میشدند، در استفاده از برخی شبکه های اجتماعی بینالمللی نیز ایرانیها زمانی در ردههای بالا قرار داشتند. نخستین موج جدی فراگیر شدن شبکه های اجتماعی در ایران به استقبال از وبسایت اورکات (Orkut) بر میگردد. اورکات شبکهی اجتماعی تحت مالکیت شرکت گوگل است که در سال ۲۰۰۴ بهوسیله یکی از کارمندان این شرکت راهاندازی شد.
در این تحقیق از روش توصیفی و میدانی (موردی) توامان استفاده شده است .
محدوده آماری این تحقیق یک جامعه 100 نفره متشکل از مردان و زنان و طیف سنی نا همگون (بالای 17 سال) و به دور از هر گونه محدودیت و شرطی به لحاظ ویژگی های فردی و گروهی از قبیل سطح تحصیلات ، وضعیت اقتصادی ، غنای فرهنگی و .... می باشد .
روش لایه ای تصادفی غیر نسبی مبنای گزینش نمونه های آماری بوده است .
جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه های بسته شامل 20 سوال 5 گزینه صورت گرفته است که بین اقشار مختلف جامعه با درصد پراکندگی یکنواخت در سطح شهر تهران توزیع گردیده است .
دیدگاه خود را ثبت کنید