دانلود پاورپوینت ارزیابی رفتار حرکتی با فرمت pptودر 44 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت ارزیابی رفتار حرکتی
مقدمه
داده ها حاکی از این است که بسیاری از معلمین تربیت بدنی در سنجش مناسب رفتار حرکتی دانش آموزان خود ناموفق هستند.
دلایل معلمین : آزمون ها مشکل،زمان بر و گران هستند.
علت اصلی : عدم تربیت معلم.
بسیاری از معلمین به طور کامل نقش سنجش را نمی فهمند و نمی دانند چگونه آزمونها را انتخاب و اجرا کنند.(پاین و ایساکس،2002)
مقدمه
اندازه گیری یکی از اهداف مهم در حیطه رشد حرکتی است.
ارزیابی جنبه های مختلف رفتار حرکتی فرد،متخصص حرکتی را قادر به بررسی تغییرات رشدی،تأخیرات رشدی و کسب آگاهی در مورد راهبردهای آموزشی می نماید.
آزمون های زیادی در این رابطه به صورت رسمی و غیر رسمی وجود دارند .
مهمترین چالش پیش روی یک ارزیاب ،تشخیص مناسبترین شیوه و ابزار اندازه گیری برای فرد یا گروه مورد اندازه گیری می باشد.
عناوین بحث
دستورالعمل هایی برای سنجش
هدف از اندازه گیری
متغیرهایی که باید سنجش شوند
آماده سازی افراد برای سنجش
آمادگی معلم و جمع آوری داده ها
ویژگی های ابزارهای اندازه گیری
ابزارهای اندازه گیری رسمی
نوزادی – اوایل کودکی
اوایل کودکی – نوجوانی
بزرگسالی
روش های طبیعت گرا برای اندازه گیری
تجزیه و تحلیل تکلیف به صورت بوم شناختی
اندازه گیری بین رشته ای مبتنی بر بازی
هدف از اندازه گیری (پاین و ایساکس2002)
غربال کردن
برنامه ریزی محتوای برنامه
پیشرفت تدریجی دانش آموزان
ارزشیابی برنامه
گروه بندی کردن دانش آموزان
چه متغیرهایی باید سنجش شوند؟
مشخص کردن متغیرهای مورد سنجش بلافاصله پس از تعیین دلایل سنجش .
شناسایی متغیرهای مورد سنجش از طریق واحدهای آموزشی مرتبط با اهداف دوره آموزشی .
متغیر هایی باید مورد سنجش قرار گیرند که بخشی از اهداف دوره تحصیلی ما باشند.
آماده سازی افراد برای سنجش (پاین و ایساکس2002)
الزام افراد به اجرای تکالیف حرکتی ناآشنا،در محیط های ناآشنا و مقابل افراد ناآشنا موجب ایجاد اضطراب آزمون می گردد.
محیط آزمون : مناسب بودن محل آزمون از نظر دما و روشنایی و بی خطر بودن آن.
برآورده کردن نیازهای جسمانی : فراهم آوری تغذیه و زمان استراحت مناسب.
برآورده کردن نیازهای روانشناختی : دادن آرامش،آماده کردن از نظر روانی،کاهش ترس و اضطراب از ابزار آزمون.
آمادگی معلم برای جمع آوری داده ها (پاین و ایساکس2002)
تفکر درباره آزمون و آزمودنی ها و اجرای مطالعه مقدماتی و آزمایشی.
اطمینان از روایی مهارت های مشاهده ای معلم برای آزمون های درجه بندی عملکرد رشدی حرکت.
ویژگی های ابزارهای اندازه گیری
•مهمترین ویژگی های ابزار اندازه گیری عبارتند از :
•اعتبار،یعنی چیزی را که ادعای آنرا دارد اندازه گیری می کند.
•اعتبار آزمون توسط متخصصین(اعتبار محتوی)،مقایسه با آزمون هایی که ویژگی های مشابهی را اندازه گیری می کنند(اعتبار ملاک) یا روش های آماری چندگانه(اعتبار سازه) تعیین می شود.
•پایایی ،یعنی امتیازات یکسانی را در دو مرتبه اجرا بدست خواهد آورد.
•عینیت ،یعنی هنگامی که توسط آزمونگرهای متفاوتی برای یک گروه اجرا می شود،نتایج یکسانی را در پی خواهد داشت.
شیوه های طبقه بندی ابزارهای اندازه گیری
•آزمون های هنجار - مرجع
•آزمون های ملاک - مرجع
•آزمون های محصول گرا
•آزمون های فرآیند گرا
دیدگاه خود را ثبت کنید