دانلود پاورپوینت روش های آموزشی و مشاوره در ارتقای سلامت با فرمت pptودر 75 اسلاید قابل ویرایش
فهرست مطالب
هدف آموزش بهداشت
تعريف ارتقاء سلامت (Health Promotion)
دامنه فعاليت ها
نقش الگوها و نظریه ها
مزايای استفاده از نظريه ها و الگوها
نظریه و الگو
طبقه بندی الگوها و نظريه ها
الگوهای برنامه ريزی
الگوی پریسید - پروسید
مدل پرسيد (PRECEDE)
مدل پرسيد
الگوی پریسید - پروسید
ادامه برنامه ریزی پریسید - پروسید
الگوی برنامه ریزی پریسید - پروسید
ارزيابی اجتماعی و بررسی موقعيت
ارزيابی همه گير شناسی
ارزيابی رفتاری و محيطی
ارزيابی آموزشی و بوم شناختی (اكولوژيكی)
ارزيابی اداری و بررسی خط مشی ها
اجرا
و...
قسمتی از متن پاورپوینت روش های آموزشی و مشاوره در ارتقای سلامت
هدف آموزش بهداشت
ترغیب مردم( گروههای هدف) به این که:
•بخواهند سالم باشند.
•بدانند چگونه سالم بمانند.
•برای حفظ سلامت فردی و جمعی اقدام کنند.
و در مواقع لزوم طلب کمک نمایند.
تعريف ارتقاء سلامت (Health Promotion)
1- ارتقاء سلامت به مفهوم توانمند سازی مـــــــردم در شناخت عوامل تاثيرگذار بر سلامت فردی و اجتماعی و تصميم گيری صحيح در انتخاب رفتارهای بهداشتی و در نتيجه رعايت شيوه زندگی سالم می باشد.
2- ارتقاء سلامت به مفهوم فرآيند قادر سازی مــردم در جهت افزايش كنترل آنها بر تعيين كننده های سلامت و از آن طريق بهبود سلامت است.
دامنه فعاليت ها
}آموزش بهداشت در ابتدا آموزش پاكيزگی خوانده می شد و تأكيد آن بر آموزش بهداشت فردی، بيماری های واگير و مشروبات الكلی بود .
امروزه:
}آموزش مهارت های زندگی به نوجوانان
}آموزش مهارت های فرزندپروری به والدين
}تدوين بسته ها ی آموزشی در مورد ايدز
}اجرای كارگاه های ترك سيگار
}آموزش تغذيه
}كمك به گروه های در معرض خطر برای تشخيص به هنگام بيماری
}آموزش مديريت استرس
}برنامه ريزی، اجرا، و ارزشيابی برنامه های بهداشتی
}حمايت ازتغيير سياست ها برای ارتقای سلامت و حمايت از قوانين و مقرراتِ حامی سلامت
پاورپوینت روش های آموزشی و مشاوره در ارتقای سلامت
نقش الگوها و نظریه ها
}الگوها و نظريه ها راهنماهایی هستند برای فعاليت های آموزش بهداشت و ارتقای سلامت .
}نظريه ها می توانند به پرسش های برنامه ريزان در مورد اينكه چرا مردم رفتار مطلوبِ مورد نظر را ندارند، چگونه بايد رفتارها را تغيير داد، و چه عواملی را بايد در ارزشيابی برنامه ها در نظر گرفت، پاسخ دهند
}برنامه های آموزش بهداشت و ارتقای سلامت كه بر اساس نظريه ها و الگوهای مناسب تهيه شده باشند از احتمال موفقيت بيشتری برخوردارند
مزايای استفاده از نظريه ها و الگوها
}اثبات اثر بخشی برنامه و ارائه مستندات برای آن
}امکان درك بهتر و عميق تر رفتار با کمک آنها و ترسيم چارچوب مفهومي علمي براي مطالعه تغيير رفتار
}جلوگيري از بروز انحراف در طراحي و اجراي برنامه آموزشي
}تدوين و ترسيم اهداف پژوهشي/ آموزشي دقيق و كاربردي
}امکان انتشار دستاوردهاي مطالعه در مجلات و منابع معتبر
نظریه و الگو
}نظريه (Theory): مجموعه ای از مفاهيم، تعاريف و فرضيه ها که با مشخص کردن ارتباط بين متغيرها، نگاهی نظام مند به وقايع و موقعيت ها دارد تا وقايع را توضيح دهد و پيشگويی کند. درواقع نقش نظريه بازکردن کلاف پيچيده پديده ها و ساده کردن آنهاست تا درک پيچيدگی های طبيعت برای انسان ساده شود. نظريه ها، فرآيندها را با هدف يادگيری اصولی توضيح می دهند.
}الگو (Model):توصيف های کلی و فرضيه ای هستند که اغلب بر اساس يک شباهت در کنار هم قرار می گيرند و برای تحليل يا توضيح پديده ای به کار می روند. الگوها بيشتر به ارائه و معرفی فرآيندها می پردازند و معمولا به صورت گرافيکی نمايش داده می شوند.
}
}نظريه، توضيحی است كلی در مورد چرايی عملكردهای مرتبط با سلامت افراد . چرا فرد برای حفظ يا ارتقای سلامت خود، خانواده، سازمان يا جامعه اش اقدامی انجام می دهد يا نمی دهد؟
}الگوها با استفاده از چند نظریه به متخصصان کمک می کنند مشکل را در ساختار خاص درک کنند .
}یک الگو یا نظریه درست می تواند رفتارها را با صد در صد دقت پیش بینی کند.
طبقه بندی الگوها و نظريه ها
}
}دسته اول نظريه ها و الگوهايی كه برای برنامه ريزی، اجرا و ارزشيابی برنامه های آموزش بهداشت و ارتقای سلامت به كار می روند
}دسته دوم نظريه ها و الگوهايی كه برای تغيير رفتار از آن ها استفاده می شود
الگوهای برنامه ريزی
الگوی پریسید - پروسید
}در قسمت پريسيد، به پرسش هايی از قبيل چه چيزی، به چه دليل و چه كسی پاسخ داده می شود
}
}در بخش پروسيد به منابع، موانع، خط مشی ها، مقررات و عوامل سازمانی و همچنين طراحی، اجرا وارزشيابی برنامه پرداخته می شود
مدل پرسيد (PRECEDE)
}اين مدل توسط لارنس گرين و مارشال کروتر در سال 1980 ارائه شد. هر يک از حروف اين مدل معرف کلمهای هستند که مجموعا تشکيل دهنده نام اين مدل میباشند و به ترتيب عبارتند از:
1- مستعد کننده (P=predisposing)
2- تقويت کننده (R=reinforcing)
3- قادر سازنده (E=enabling)
4- علتها و موجبات ايجاد توانايی (C=causes)
5- آموزشی (E=educational)
6- تشخیصی (D=diagnosis)
7- ارزشیابی (E=evaluation)
دیدگاه خود را ثبت کنید