دانلود پاورپوینت طراحي ، توليد و کاربرد مواد آموزشي با فرمت pptودر 145 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت طراحي ، توليد و کاربرد مواد آموزشي
روش ارزشیابی از درس
üحضور مستمر و فعال در کلاس
ü
الف ) :طراحی ، انجام و ارائه پروژه کار عملی 12 نمره به شرح زیر :
1- معرفی یک رسانه آموزشی به صورت مقاله با ويرايش دقيق 3 نمره
2- انتخاب یک موضوع درسی متناسب با رشته ی تحصیلی ، ارائه آنبه صورت اسلاید Power Point در کلاس ، 4 نمره .
3- ارائه یک موضوع ( آموزشی یا تربیتی ، فرهنگی و هنری ) به صورتپوستر بصورت گروهی 5 نمره
ب ) :آزمون پایانی بر اساس سرفصل های ارائه شدهبه صورت کتبی 10 نمره .
سرفصل درس :
-تعریف تکنولوژی ، تکنولوژی آموزشی و درسی
-انواع تکنولوژی( نانوتکنولوژی ، بیوتکنولوژی و ... )
-تاریخچه تکنولوژی آموزشی در جهان و ایران
-تعریف ارتباط و معرفی انواع مدل های ارتباطی
-تعریف رسانه و انواع آن
-نظریه های یادگیری و کاربرد آن در تکنولوژی آموزشی
-طراحی آموزشی
-رسانه های نوشتاری ( مواد گرافیکی و ترسیمی ، چارت ها و نمودارها ، طرح خطی ، پوستر و کارتون )
-رسانه های دیداری شنیداری ( دیداری شنیداری ثابت و متحرک )
-تصاویر ثابت غیر انعکاسی
-تصاویر انعکاسی ( اسلاید ، اورهد ، اپک ، استریپ ، ویژوالایزر )
-انواع تابلوهای نمایشی ( تخته سیاه ، وایت برد ، تابلوالکتریکی ، مغناطیسی ، اعلانات ، جیب دار ، برد هوشمند
-رسانه های آنالوگ و دیجیتال
-محیط های یادگیری تعاملی ( شبیه سازی ، آزمایشگاه و کارگاه ، گردش علمی ، نمایش ، دعوت از افراد متخصص به کلاس
- مالتی میدیا و نرم افزارهای آموزشی
-کامپیوتر( سخت افزار ، نرم افزار ، میان افزار)
-اینترنت ( انواع شبکه ، امنیت شبکه، وب ، وبلاگ ، ایمیل ، اینترانت ، اکسترانت )
-آموزش مجازی
سوال :
آیا مدارس امروز ، دانش آموزان را برای دنیای متحول فردا آماده می سازند ؟
ماهیت دانستن و روش های یادگیری در دنیای معاصر( انفجار اطلاعات ) چگونه است ؟
جایگاه و نقش معلم در نظام تعلیم و تربیت کنونی چیست ؟
کدام رویکرد اطلاعات در فرآیند یاددهی و یادگیری در دانش آموزان موثر است ؟
الف-رویکرد کاربر اطلاعاتب-رویکرد تولید اطلاعات
پاورپوینت طراحي ، توليد و کاربرد مواد آموزشي
ماهیت دانستن در عرصه کنونی :
*دانش آموزان به جای این که اطلاعات را حفظ کنند ، باید یاد بگیرند که اطلاعات را چگونه به دست آورند ، از اطلاعات به دست آمده چگونه استفاده کنند و اطلاعات به دست آمده را چگونه با هم ترکیب کنند .
*دانش آموزان یاد می گیرند بیندیشند ، مشکلات را شناسایی کنند و آن را حل کنند ، کارکردن با دیگران را تجربه کنند و برای دست یافتن به راه حل های خلاق جست و جو کنند .
*دانش آموزان به جای این که اطلاعات را فقط از طریق معلمان و کتب درسی به دست آورند ، باید از طریق کاوش و اکتشاف ( تحقیق و بررسی ) ، کار مشترک گروهی و بررسی منتقدانه به آن دست یابند .
تلاش کنید ندیده ها را ببینید
دیدن آنچه که همه می بینند ، هنر نیست
تعریف تکنولوژی ( Technology )
تعریف تکنولوژی ( Technology )
در فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ایران به تکنولوژی ، فناوری می گویند . از نظر لغوی به معنی فن شناسی یا شناخت تکنیک ها است ، اما از نظر فرهنگ " وبستر " کاربرد دانش برای مقاصد عملی می توان گفت : برخورد سیستماتیک با هر موضوع یا پدیده می باشد .
فناوري زمينه اي عقلاني است که جهت کسب اطمينان از مهار کردن طبيعت فيزيکي توسط انسان از طريق کاربرد قوانين علمي شناخته شده طراحي شده است .
انواع تکنولوژی
با توجه به تخصصی شدن علوم ، رشته های مختلفی ایجاد شده است که هر کدام یک از آنها دارای مبانی نظری ، اهداف و ابزار خاصی برای رسیدن به اهداف می باشند.
تکنولوژی هوا فضا
تکنولوژی هسته ای
تکنولوژی پزشکی
تکنولوژی ژنتیک ( گیاهی ، جانوری ، انسانی )
تکنولوژی خاک
تکنولوژی آب
تکنولوژی لیزر
نانوتکنولوژی
بیوتکنولوژی
تکنولوژی آموزشی و تدریس
فناوري آموزشی ( Educational Technology )
به عنوان بخش جدایی ناپذیر از نظام تعلیم و تربیت محسوب می شود و هدف آن کمک به فراگیران در جهت درک صحیح و عمیقاطلاعات و راه های کسب آن می باشد . فناوری آموزشی با ایجاد خدمات مشترک بین معلم و دانش آموز پیوندی منطقی برقرار می سازد ، آموزش را آسان نموده و روش های یادگیری را تسهیل می دهد ، همچنین محدودیت های زمانی و مکانی را به نحو چشمگیری کاهش یا تعدیل می دهد.
پاورپوینت طراحي ، توليد و کاربرد مواد آموزشي
فناوري آموزشي به تمامي روش ها و فنوني گفته مي شود که در کاربرد اصول آموزشي به کار گرفته مي شوند .
فناوري تدريس ( Instraction Technology )
لفظي که غالبا مترادف با فناوري آموزشي است که با دقت و ظرافت بيشتري عمل مي کند .
فناوري تدريسرسانه هايي هستند که در نتيجه ي انقلاب ارتباطات به وجود آمده اند و بر اساس اهداف آموزشي ، در کنار معلم ، کتاب درسيدر کلاس به کار مي روند .
تعریف تکنولوژی آموزشی از نظر " جیمز براون "
طراحی ، اجرا و ارزشیابی سیستماتیک تمامی فرآیند یادگیری و آموزش بر اساس هدفهای مشخص و نتایج تحقیقات در زمینه های یادگیری انسانی و ارتباط و همچنین بکار گرفتن مجموعه ای از منابع انسانی و غیر انسانی به منظور آموزش موثرتر می داند .
تاریخچه تکنولوژی آموزشی در جهان
دوره ابزارو وسايل : براي نخستين بار در جهان در سال 1900 م برخي از مهندسين برق و الکترونيک اقدام به ساخت فراتابهايي جهت پخش فيلم نمودند.از آن جا که هدف از ساخت این دستگاهها توسط کارخانه های سازنده بیشتر تجارت و سود آوری بود به دلیل عدم نیازسنجی دانش آموزان موفقیت چندانی حاصل نگردید.
دوره مواد آموزشي : به منظور از دست ندادن بازار تجارتی که در مرحله قبل ایجاد شده بود ، هنرمندان ، فيلم سازان و عکاسان اقدام به تهيه مواد آموزشي ( فيلم ، عکس ، اسلايد ، نقشه و ... انجام دادند . هر دو دوره تا سال 1950م طول کشید.
دیدگاه خود را ثبت کنید