دانلود پاورپوینت دوره آموزشيEFQMبا فرمت pptx ودر196 اسلاید قابل ویرایش
فهرست مطالب
×تاريخچه
× معرفي بنياد EFQM
× ضرورت مدل مفاهيم اصول تعالي
× مدل EFQM
× ارتباط بين اصول تعالي و مدل EFQM
× ابزارهاي ارزيابي (RADAR LOGIC)
× خودارزيابي (SELF-ASSESSMENT)
سمتی از متن پاورپوینت
تاريخچه
درسال 1946سازمان غير انتفايي اتحاديه مهندسان و دانشمندان ژاپن تاسيس شد و در سال 1950 اين سازمان با هدف ارتقاء سطح كـيفيت و بهبود صادرات ،از دكــتر دمينـگ براي ارايه سمينارو سخنراني دعوت بعمل آورد (يادآوري : تا آن زمان قيد ‹ ساخت ژاپن› معنـاي ‹ ارزان و بنجل› را تداعي مي كرد).
در سال 1951 دكتر فيگنبام كتابي تحت عنوان «كنترل كيفيت فراگيـر» منتشر كرد .
در سال 1954 ژاپني ها اقدام به دعوت از دكتر جوران براي سخنراني در سمينار «مديريت كنترل كيفيت» نمودند .
در سال 1980 و در پي ورشكستگي بزرگ در سراسر اروپا و آمريكـا همگان متوجه پيشـي گرفتن ژاپني ها در تسخير بـازار هاي جهاني گشتند و بعد از تحقيقات فراوان به اين نتيجه رسيدند كه عامل ايـن موفقيت بي شك افكار ثمربخش يك آمريكايي بوده است، و او كسي ناآشنا براي آمريكاييان نبود .
در سال 1987 و در مقــابل جايــزه دمينگ در ژاپن ، جايــزه مالكوم بالدريج در آمريكا طراحي شد .
در سال 1988 مديران 14 كمپاني بزرگ اروپايي مدل اروپايي نظام مديريت كيفيت جامع را بنيان نهادند .
موسسه اروپايي مديريت كيفيت
موسسه اروپايي مديريت كيفيت يك مجموعه غير انتفايي از اعضايي است كه در سال 1988 بوسيله 14 شركت بزرگ اروپايي با رسالت پيش برنده برتري پايدار در اروپا در جهاني كه موسسات اروپايي كار مي كنند تاسيس گرديد.
تا ژانويه 2000 تعداد اعضا به 800 عضو از سراسر اروپا و كسب و كارهاي مختلف رسيده است. علاوه بر اين براي كسب جايزه و مديريت فرايند جايزه كيفيت اين موسسه يك سري خدمات براي اعضا تدارك ديده است .
ضرورت مدل
افزايش آگاهي عمومي نسبت به اهميت كيفيت و ضرورت توجه بيش از پيش به آن در سطح جامعه با در اختيار داشتن يك متدولوژي اجرايي علمي .
امكان ارزيابي سازمانها بر اساس معيارهاي علمي ارزيابي عملكرد.
امكان خودارزيابي سيستماتيك توسط سازمانها و شناخت نقاط قوت و ضعف خويش و همچنين مقايسه با ساير سازمانها.
امكان شناسايي دستاوردهاي موفق سازمانها در زمينه بهبود كيفيت و معرفي آنها به ساير سازمانها به منظور الگو برداري .
ايجاد انگيزه رقابت در سازمانها براي بهبود دائمي كيفيت فرايندها ، محصولات و خدمات توليدي .
شناسايي و معرفي سازمانهاي برتر و سرآمد و ارج نهادن به تلاش آنها .
افزايش توان رقابت پذيري سازمانها در سطح بين المللي و همچنين افزايش سازگاري آنها با ابزارهاي منطقهاي و بين المللي .
افزايش سطح بهره وري و دستيابي به موفقيتهاي پايدار اقتصادي .
اصول برتري
اين مدل چهار چوبي غير تجويزي است كه وجود راه هاي زيادي را براي دسترسي به برتري پايدار تاييد مي كند. در حمايت از اين رويكرد غير تجويزي يك دسته مفاهيم اصولي وجود دارد كه ذيلا توضيح داده مي شود .ترتيب ذكر شده اين اصول معني خاصي ندارد و فهرست كردن آنها به معني جامعيت آنها نيست و با ميزان برتري و توسعه و بهبود سازمان تغيير خواهند كرد.
The EFQM Model is a non-prescriptive frame work that recognizes there are many approaches to achieving sustainable excellence.Within this non-prescriptive approach there are some Fundamental Concepts which underpin the EFQM Model.these are expressed below.
There is no significance intended in the order of the concepts. The list is not meant to be exhaustive and they will change as excellent organisations develop and improve.
مفاهيم اصول برتري
1- نتيجه گرايي
سرآمدي به ايجاد توازن و جلب رضايت تمامي ذينفعان سازمان بستگي دارد . اين ذينفعان در حالت عمومي عبارتند از : كاركنان ، مشتريان ، تامين كنندگان ، جامعه ، سهامداران و ساير كساني كه در سازمان منافع مالي دارند .
Results Orientation
Excellence is dependent upon balancing and satisfying the needs of all relevant stakeholders (this includes the people employed, customers, suppliers and society in general as well as those with financial interests in the organisation).
2- تمركز بر مشتري
داوري نهايي در مورد كيفيت محصولات و خدمات با مشتري است . ايجاد وفاداري درمشتري و حفظ ان وبدست آوردن سهم بازار ، در بهترين شكل ممكن از طريق توجه جدي به نيازهاي مشتريان فعلي وبالقوه امكانپذير است.
Customer Focus
The customer is the final arbiter of product and service quality and customer loyalty, retention and market share gain are best optimized through a clear focus on the needs of current and potential customers.
3- رهبري و ثبات در مقاصد
رفتار رهبران سازمان ايجاد كننده شفافيت و ثبات در مقاصد سازمان است و محيطي را فراهم ميسازد كه در آن سازمان و كاركنان ميتوانند به سرآمدي دست يابند .
Leadership & Constancy of Purpose
The behavior of an organisation’s leaders creates a clarity and unity of purpose within the organisation and an environment in which the organisation and its people can excel.
4- مديريت بر اساس فرايندها و واقعيتها
يك سازمان هنگامي موثرتر عمل خواهد كرد كه تمامي فعاليتهاي مرتبط با هم در آن درك شده وبطور نظاممند مديريت شوند وتصميمات مرتبطبا عمليات جاري سازمان و بهبودهاي طرحريزي شده بر اساس اطلاعات قابل اعتمادي كه در برگيرنده برداشتهاي ذينفعان است ، اتخاذ شود .
Management by Processes & Facts
organisations perform moreeffectively when all inter-related activities understood and systematically managed and decisions concerning current operations and planned improvements are made using reliable information that includes stakeholder perceptions .
دیدگاه خود را ثبت کنید