توضیحات محصول
پاورپوینت قانون مجازات اسلامي در رابطه با حرفه پزشكي
قسمتی از متن پاورپوینت
ميزان شكايات:
گفته ميشود در برابر هر شكايت كتبي، 4 شكايت شفاهي وجود دارد و طبيعي است كه در برابر هر شكايت شفاهي نيز تعداد بسيار زيادي نارضايتي وجود خواهد داشت.
در تهران بطور متوسط روزانه3 شكايت از قصور پزشكي به محاكم دادگستري و 4 شكايت نيز به نظام پزشكي (هيئت بدوي انتظامي سازمان نظام پزشكي) واصل ميگردد كه در نهايت در حدود نيمي از موارد پزشكان و كادر درماني مقصر و مسئول شناخته ميشوند.
معناي قصور
لغت نامه دهخدا:
فروماندن, عاجز گرديدن, كوتاه آمدن, فرو نشستن
فرهنگ فارسي عميد:
از كاري باز ايستادن, واگذاشتن كاري از روي عجز و درماندگي
شرايط عدم قصور در امور پزشكي:
اقدامات پزشك قانوني باشد
قصد درمان داشته باشد (عدم سو نيت)
اقدامات اخلاقي و مشروع باشد
موازين علمي پزشكي در انجام اقدامات رعايت شده باشد.
برائت نامه گرفته باشد
بطور خلاصه:
اقدامات پزشكي بايد مبتني بر موازين علمي, قانوني و اخلاقي باشند. در غير اينصورت ولو از بيمار رضايت يا برائت نامه هم گرفته شده باشد باز هم پزشك و كادر پزشكي مسئول خواهند بود.
"عوامل موثر در طرح شكايت بيماران از پزشكان":
بررسي آماري نشان از افزايش تعداد شكايات دارد و در بررسيهاي تحليلي مشاهده ميشود غالب اين شكايات مربوط به مسائل قابل اجتناب است و همكاران پزشك ميتوانند با دقت در انجام وظايف خود و حفظ خونسردي و توجه به وضع روحي بيمار و اطرافيان او و شرايط اقتصادي آنها و امكانات درماني خود و در نظر گرفتن اوضاع و احوال كلي از بروز بسياري از اين شكايات پيشگيري نمايند.
1) عوامل رفتاري
رابطه رفتاري پزشك با بيمار يكي از عوامل مهم است. وقتيكه بيمار به دنبال يك اقدام درماني دچار عارضه ناگواري ميشود چه اين عارضه مربوط به ذات بيماري باشد و چه در اثر سهل انگاري و كوتاهي پزشك ايجاد شده باشد از آنجا كه انتظارات بيمار و اطرافيان او برآورده نشده, ناخواسته حالت روحي و خلقي غيرعادي خواهند داشت لذا بروز عكس العمل غير منطقي و نسنجيده كادر درماني منجر به آزرده دلي بيمار و بدتر شدن اوضاع و بروز شكايت خواهد شد.
رفتار مهربانانه, منطقي و سنجيده پزشك در اين موارد معمولا از بروز نارضايتي بيشتر و ابراز شكايت رسمي پيشگيري خواهد نمود. (مهمترين عامل)
فرست مطالب
ميزان شكايات:
معناي قصور
شرايط عدم قصور در امور پزشكي:
بطور خلاصه:
"عوامل موثر در طرح شكايت بيماران از پزشكان":
1) عوامل رفتاري
2) آگاهي ندادن به بيمار و اطرافيان درباره عوارض احتمالي و خطرات غيرقابل پيش بيني
(يا دادن اميدواري بيش از حد و خارج از انتظارات علمي و پزشكي به بيمار):
3) مسئله مالي و موضوع هزينه درمان
4) عامل رشته تخصصي
5) دخالت ساير همكاران
6) نگرفتن شرح حال و عدم تكميل پرونده پيش از عمل
7) مراقبتهاي بعد از عمل
8) انتخاب بيمار
9) عدم مطالعه كافي و نداشتن اطلاعات جديد پزشكي
آيين نامه انتظامي رسيدگي به تخلفات صنفي و حرفه اي شاغلان حرفه هاي پزشكي و وابسته
...
بیشتر
دیدگاه خود را ثبت کنید