بسیاری از مردم فکر می کنند که بازاریابی فقط فروش و تبلیغات است ولی در اصل بازاریابی به معنای تامین رضایت مشتری می باشد. (کاتلر و آرمسترانگ، 1393، ص 9)
به قول پیتر دراکر هدف بازاریابی حذف فروشندگی است. در واقع فروشندگی و تبلیغات فقط بخشی از « مجموعه ی گسترده عناصر بازاریابی است. بازاریابی در مفهومی کلی تر فرآیندی مدیریتی و اجتماعی است که به واسطه آن افراد و سازمان ها از طریق ایجاد و مبادله فایده با یکدیگر، نیازها و خواسته های خود را تامین می کنند. (کاتلر و آرمسترانگ، 1393)
مدیریت بازاریابی، مهار تقاضا است.
تصور عموم از بازاريابي تلاش بـراي يـافتن مشـتري بيشـتر اسـت. هـر سـازمان مشـتريان
مشخصي براي كالاهاي توليدي خود دارد. يك شركت ممكن اسـت در يـك برهـه زمـاني
خاص با كمبود تقاضـا، تقاضـاي ناكـافي يـا تقاضـاي بـيش از حـد بـراي محصـولات خـود
روبهرو گردد. وظيفه مديريت بازاريابي اين است كه راهكارهاي مناسـبي بـراي برخـورد بـا
اين شرايط پيشنهاد نمايد. مديريت بازاريابي نه تنها جستجو براي تقاضاي بيشتر بلكه تغييـر و
حتي درمواردي كاهش تقاضا را نيز شامل ميشود. مـديريت بازاريـابي مـيكوشـد، ميـزان،
زمان و ماهيت تقاضا را با توجه به مقتضـيات محيطـي تغييـر دهـد. بـه بيـان ديگـر، مـديريت
بازاريابي، مهار تقاضاست . (خورشیدی و مقدمی،1382)
5 فرآیند اصلی کسب و کار
برای مدیریت بهتر ارائه خدمات با کیفیت به مشتری شرکت ها باید این 5 فرایند اصلی کسب و کار را مدیریت نمایند:
فرایند شناخت بازار: به تمامی فعالیت هایی اطلاق می شود که برای جمع آوری اطلاعات ویژه از بازار انتشار این اطلاعات درون شرکت و عمل کردن بر اساس آن انجام می پذیرد.
فرایند تحقق بسته محصول جدید . به تمامی فعالیت هایی که برای تحقیق، توسعه و معرفی بسته محصول های با کیفیت در محدوده بودجه معین انجام می پذیرد گفته می شود. (کاتلر و کلر، 1394، ص 31)
فرایند جذب مشتری. به فعالیت هایی که برای تعریف بازارهای هدف و جست و جوی مشتریان جدید انجام می پذیرد گرفته می شود.
فرایند مدیریت ارتباطات مشتری به کلیه فعالیت هایی گفته می شود که برای شناخت عمیق تر تک تک مشتریان، برقراری روابط با آنها بسته های محصول عرضه شده به آنها صورت می پذیرد.
فرایند مدیریت اجرا . به کلیه فعالیت هایی دریافت و تایید سفارشات، حمل به موقع کالاها و جمع آوری پول گفته می شود. (کاتلر و کلر، 1394، ص 31)
خواسته چیست: قالبی است که نیازهای انسانی متاثر از فرهنگ و شخصیت فردی در آن ریخته می شود.
نیازها و خواسته های مصرف کنندگان با آن چه در بارز عرضه می شود تامین می گردد.
مبادله: عمل کسب چیزی از فردی دیگر در قبال عرضه ی ما به ازای آن است. (کاتلر و آرمسترانگ، 1393)
مبادله
مبادله ، هسته مرکزی بازاریابی ، یعنی فرآیند کسب محصولی با ارزش از کسی با ارائه ما به ازایی به او برای محقق شدن مبادله پنج شرط وجود داشته باشد:
1- حداقل دو طرف وجود داشته باشد
2- هر طرف چیزی داشته باشد که برای طرف دیگر ارزشمند باشد
3- هر طرف توانایی ارائه و تحویل را داشته باشد.
هر طرف در قبول یا رد پیشنهاد مبادله آزاد باشد
هر طرف معتقد باشد که مبادله یا طرف دیگر برایش خوب یا مطلوب است. (کاتلر و کلر، 1394، ص 4)
نیاز
نیاز چیزی است که یک ارگانیسم برای زندگی سالم لازم دارد. نیاز میتواند عینی و فیزیکی باشد مانند: نیاز به غذا یا روانی و ذهنی باشد مانند: نیاز به اعتماد به نفس. نیازها از خواسته های مشخصی می آیند که در صورت نیاز، کمبود باعث نتیجه آن اختلال عملکرد یا مرگ است. (ویکیپدیا، 2020)
پنج گرایش فکری وجود دارد که سازمان ها تحت تاثیر آن قرار دارند:
گرایش تولید
گرایش کالا
گرایش فروش
گرایش بازاریابی
گرایش بازاریابی اجتماعی
فرایند جذب مشتری. به فعالیت هایی که برای تعریف بازارهای هدف و جست و جوی مشتریان جدید انجام می پذیرد گرفته می شود.
فرایند مدیریت ارتباطات مشتری به کلیه فعالیت هایی گفته می شود که برای شناخت عمیق تر تک تک مشتریان، برقراری روابط با آنها بسته های محصول عرضه شده به آنها صورت می پذیرد.
فرایند مدیریت اجرا . به کلیه فعالیت هایی دریافت و تایید سفارشات، حمل به موقع کالاها و جمع آوری پول گفته می شود. (کاتلر و کلر، 1394، ص 31)
لینک بازاریابی این فایل که مخصوص نام کاربری شما ایجاد شده است را کپی و در شبکه های
اجتماعی یا سایت و وبلاگ خود منتشر کنید و از 10 تا 15 درصد پورسانت بازاریابی فروش این
فایل بهره مند شوید.
دیدگاه خود را ثبت کنید