دانلود پاورپوینت اشنایی با spss با فرمت ppt ودر 151 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت اشنایی با spss
تحليل آمارى (Statistical Analysis)
هر آناليز آمارى شامل مراحل زير است:
– توصيف دادهها: نمايش و خلاصه كردن داده ها
–آزمون فرضيات: نتيجه گيرى در مورد گروه بزرگتر (جامعه) از روى اطلاعات به دست آمده در يك نمونه
–ارزيابى روابط: مطالعه روابط بين متغيرها
واژه هاى كليدى در آمار
آماره (Statistic): صفتى است از نمونه مانند ميانگين (x) و واريانس نمونه (s).
پارامتر (Parameter): براى توصيف ويژگى هاى جامعه به كار مى رود مانند ميانگين جامعه ()
واريانس: پركاربردترين شاخص پراکندگى است. هرچه ارزش واريانس بيشتر باشد، مقادير بيشتر پراكنده هستند. اگر واريانس صفر باشد تمامى نمونهها داراى مقدار واحدى هستند.
انحراف معيار (std deviation) به پراكندگى مشاهدات در يك نمونه اشاره دارد، در حاليكه خطاى معيار (std error) به پراكندگى يك آماره مربوط مى باشد.
واژه هاى كليدى در آمار
نما (Mode): مقدارى از دادههاست كه بيشترين فراوانى را دارد.
ميانه (Median): مقدارى از متغير است كه نيمى از مقادير كوچكتر از آن و نيم ديگر بزرگتر از آن هستند.
صدك ها (Percentile): مقاديرى از متغير هستند كه در مورد درصد نمونهها را نشان مى دهند. براي مثال مى توانيد مقدارى را پيدا كنيد كه 25% نمونه ها در زير آن قرار گيرند.
چاركها (Quartiles): از آنجائى كه صدك هاى 25، 50، و 75 نمونه را تقريباً به چهار گروه برابر تقسيم مى كنند، مجموعاً به آنها چاركها گويند.
واژه هاى كليدى در آمار
شاخص هاى پراكندگى (Measures of Variability): سعى مى كنند ميزان گستردگى مشاهدات را اندازه گيرى نمايند.
دامنه تغييرات (Range): ساده ترين شاخص پراكندگى است كه اختلاف بين بزرگترين و كوچكترين مقدار داده ها را نشان مىدهد.
واريانس (Variance): پركاربرد ترين شاخص پراكندگى است. فرمول محاسبه واريانس در يك نموه (S2) به شكل زير است:
مجموع توان دوم فاصله هريك از مقادير از ميانگين
(1- تعداد نمونه ها)
پاورپوینت اشنایی با spss
= واريانس
اگر واريانس صفر باشد تمامى نمونه ها داراى مقدار واحدى هستند. هرچه واريانس بيشتر باشد، مقادير بيشترپراكنده هستند.
انحراف معيار (Standard Deviation):جذر واريانس را انحراف معيار گويند. اندازه انحراف معيار به واحد اندازه گيرى بستگى دارد. مثلاً انحراف معيار سن با واحد روز بزرگتر از انحراف معيار سن با واحد سال است.
نماد E در خروجى SPSS
FSPSS هنگام نمايش اعداد خيلى كوچك يا خيلى بزرگ از علائم علمى استفاده مى كند. عددى كه بعد از حرف E قرار مى گيرد نشان مى دهد كه محل اعشار چقدر بايد جابجا شود.
اگر عددى كه بعد از E مى آيد منفى باشد، علامت اعشار را به سمت چپ حركت دهيد. اگر مثبت باشد علامت اعشار را به سمت راست حركت دهيد. به عنوان مثال:
-1.1E-02 = -0.011
نمودارهاى مستطيلى (Boxplot)
يكى از ساده ترين روش هاى مقايسه زير گروه هاى يك متغير استفاده از نمودار مستطيلى است. أين نمودار به طور همزمان ميانه، دامنه بين چاركى و كوچكترين و بزرگترين مقادير را براى گروه ها را نشان مى دهد.
مرز پايينى مستطيل نماينده صدك 25 مى باشد و مرز بالايى نماينده صدك 75 مىباشد. طول عمودى مستطيل نشان دهنده دامنه بين چاركى است يعنى 50درصد نمونه ها مقدارى درون مستطيل دارند. خط سياه داخل مستطيل نشان دهنده ميانه است.
از روى نمودار مستطيلى مى توان استنباط هاى زير را داشت:
از روى ميانه مى توان ايده اى در مورد محل تجمع داده ها به دست آورد.
از روى طول مستطيل مى توان گفت كه چقدر داده ها از هم اختلاف دارند (پراكندگى)
اگر خط ميانه به سمت پايين مستطيل متمايل باشد، نشان دهنده چولگي مثبت و در صورتى كه به لبه بالايى مستطيل نزديك تر باشد نشانگر چولگى منفى (Negative Skewness) مى باشد.
پاورپوینت اشنایی با spss
طرز خواندن يك فايل excel در spss
از روى فايل دستور Open و سپس data را انتخاب كنيد.
در پنجره اى كه باز مى شود در قسمت File type فرمت excel را انتخاب كنيد
فايل مورد نظر را انتخاب و open را بزنيد.
در پنجره اى كه باز مى شود در قسمت Range آدرس متغيرها را تايپ كنيد مثلاً a4: av382 و Ok را بزنيد.
روايى محتوا (Validity)
روايى محتوا اطمينان مى دهد كه ابزار مورد نظر به تعداد كافى پرسش هاى مناسب براى اندازه گيرى مفهوم مورد سنجش در بردارد.
هرقدر عناصر مقياس گسترده تر و قلمرو مفهوم مورد سنجش را بيشتر در برگيرند، روايى محتوا بيشتر خواهد بود. به بيان ديگر، روايى محتوا نشان مى دهد كه ابعاد و عناصر يك مفهوم (كه بايد سنجيده شود مانند كارايى) تا چه حد تحت پوشش دقيق قرار گرفته است.
براى سنجش روايى زمانى كه چند مفهوم در يك پرسش نامه مورد سنجش قرار مى گيرند از تحليل عاملى استفاده مى شود.
طرز سنجش روايى پرسش نامه
براى سنجش روايى محتوايى پرسش نامه بايد ثابت كنيم كه شاخص هاى يك متغير روى يك فاكتور سوار مى شوند تا ثابت كنيم آنها تك بعدى هستند.
براى اين كار بايد شاخص هاى (سئوالات) متغيرهاى مختلف را يكجا از طريق تحليل عاملى مورد ارزيابى قرار دهيم.
اگر پرسش نامه از روايى لازم برخوردار باشد، بايد شاخص هاى هر متغير روى يك عامل مستقل سوار شوند.
در صورتى كه بعضى از شاخص هاى (نشانگرهاى) يك متغير روى يك عامل سوار نشوند، مى توان آنها را حذف كرد.
دیدگاه خود را ثبت کنید