دانلود پاورپوینت اصول شبیه سازی (مفاهیم پایه شبیه سازی) با فرمت pptx ودر 84 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی ازمتن پاورپوینت اصول شبیه سازی (مفاهیم پایه شبیه سازی)
تعريف شبيه سازي
تقليد عملياتهاي يک فرآيند/سيستم واقعي در طول زمان را شبيه سازي گويند.
معمولا توسط کامپيوتر و از طريق نرم افزار مناسب انجام مي گيرد.
به عنوان روشي براي تجزيه و تحليل و پاسخگويي به سوالات what if است.
به عنوان ابزاري براي ترکيب(synthesis)
اين فرآيند براي سيستمهاي پيچيده اي که از طريق تحليلي غيرقابل حل اند مورد استفاده قرار مي گيرد.
در اين درس نوع خاصي از مدلهاي شبيه سازي بنام ”مدلهاي شبيه سازي وقايع گسسته“ بحث مي شود.
تعريف سيستم
مجموعه اي از موجوديتها (Entities) که در تعامل با يکديگر براي انجام هدف/اهداف خاصي تلاش مي کنند.
تعريف سيستم وابسته به هدف خاص مطالعه صورت مي گيرد.
ممکن است آنچه که در يک مطالعه سيستم گفته مي شود، براي مطالعه اي ديگر زيرسيستم يا ابرسيستم محسوب شود.
مثالهايي از سيستم:
يک کارخانه سازنده (با ماشين آلات، کانوايرها، مواد اوليه و....)
يک بانک(با باجه هاي سرويس دهي مختلف، مشتريان و ....)
يک شبکه کامپيوتري(با کامپيوترهاي سرويس دهنده، کامپيوترهاي سرويس گيرنده و....)
يک مرکز درماني(با تجهيزات پزشکي، پزشک، پرستار، بيمار، تخت و ....)
پاورپوینت اصول شبیه سازی (مفاهیم پایه شبیه سازی)
منظور ازمطالعه يک سيستم
اندازه گيري/ تخمين عملکردها
بهبود عملياتهاي سيستم
آماده شدن براي مقابله با شکستها
مدل چيست ؟
یک مدل
نمایشی از یک شیء، یک سیستم و یا یک ایده است
(Shannon)
مطالعه یک شعبه بانک
مشتریان از وضعیت تاخیرهای طولانی در صف های بانک ناراضی هستند.
چگونه میتوانید وضعیت این سیستم را بررسی کنید ؟
چه گزینه هایی برای بهبود وضعیت سیستم در دسترسی است ؟
روش های پیشنهادی در مطالعه شعبه بانک
Use rule of thumb to decide on capacity required for service
Use a simple mathematical equation to represent the relationship between the capacity and delay
Use queuing theory to study the problem
Build a simulation model of the system
برای يک زنجيرة تامين ميبايست جريان های ذيل محاسبه گردد:
جريان مواد: زمان Lead Time، ذخيره سازی و ...
توليد: زمانبندی، فرايندهای دسته ايي و پيوسته،زمان تغيير شيفت،
مديريت انبار و موجودی: ارسال کالا، سفارش مواد، سياست های نگهداری موجودی
بازار: سطح سرويس مشتريان و انتظارات آنان، ذخيره محصول نهايي، ارسال به موقع کالا
حمل ونقل: ساده است يا ترکيبی؟، زمان های حمل ونقل، تغييرات، سايز سفارشات کوچک است يا بزرگ؟
شرکت های ثالث: شرکت های ثالث مواد و قطعات را تأمين مينمايند؟
جريان اطلاعات:
پيش بينی ها: تقاضای مشتريان، پيش بينی زنجيره تأمين
سفارشات واقعی: سايز سفارشات و تناوب سفارشدهی، اثر تغييرات فصلی و ...
پردازش: به صورت اتومايک است يا دستی؟ آيا ERP وجود دارد؟ تشريک اطلاعات ، سفارشات فوری و ...
جريان هاي مالي:
دیدگاه خود را ثبت کنید