توضیحات محصول
پاورپوینت کایزن
قسمتی ازمتن پاورپوینت
کایزن چیست ؟
كايزن يك مفهوم ژاپنی است که از تركيب دو واژه KAI به معنی تغییر و ZEN به معنی خوب تشکیل شدهاست و تعريف آن تغيير به سمت بهتر شدن يا بهبود مستمر و تدريجی است. در واقع كايزن بر اين فلسفه استوار است كه برای ايجاد بهبود در سازمان ها لازم نيست به دنبال تغييرات انفجاری يا ناگهانی باشيم، بلكه هر نوع بهبود يا اصلاح به شرط آنكه پيوسته و مداوم باشد، ارتقای بهره وری را در سازمان ها به ارمغان خواهد آورد.
کایزن نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم در چندین کسب و کار ژاپنی به کار گرفته شد و بخشی از آن از کسب و کار و مدیریت کیفیت آموزشدهندگان آمریکایی که از ژاپن بازدید میکردند تأثیر پذیرفت و از آن زمان به بعد در کل جهان گسترش یافت ، و هماکنون در بسیاری از زمینهها به غیر از اقتصاد و تولید به کار گرفته میشود.
مثالی ساده برای درک بهتر معنی کایزن یا بهبود مستمر
آیا تابحال یک گاو را بتنهایی خورده اید؟
ذره ذره اما مستمر
کایزن، روح کیفیت ژاپنی
معنی اصلی واژه کایزن ساده و گویاست: کایزن یعنی بهبود مستمر، بهبود مستمری که تمامی افراد یعنی مدیران، کارکنان و کارگران را در بر می گیرد: فلسفه کایزن براین اصل استوار است که شیوه زندگی انسان شامل زندگی شغلی، زندگی اجتماعی و زندگی خانوادگی باید پیوسته و مداوم بهبود یابد.
فرهنگ کایزن و تعامل آن در بین لایه ها و سازمانهای مختلف اجتماعی در ژاپن باعث شده است تا کارخانه به دانشگاه تبدیل شود و دانشگاه به کارخانه، کارگر از مدیر بیاموزد و مدیر از ایده های کارگر بهره مند گردد. پژوهشگر لباس کار بپوشد و به جای نشستن در برج عاج به صحنه تولید بیاید و فعالان صحنه های تولید به فکر و تدبیر در باب بهبود کار خویش بپردازند و به پژوهش روی آورند.
تاریخچه کایزن در ایران
در سال 1379 ، با هماهنگي سازمان ملي بهره وري ايران ( NIPO ) و سازمان بهره وري آسيا ( APO ) ، دوره اي با عنوان كارگاه آموزشي كايزن عملي به مدت پنج روز براي جمعي از واحدهاي صنعتي استان يزد برگزار نمود .
آن روز كسي تصور نمي كرد كه اين كارگاه سرآغازي براي معرفي الگويي براي بهبود بره وري در كشور خواهد بود . مدرس و مشاور اين كارگاه آقاي شوئيچي يوشيدا مشاور كايزن و معاون اسبق شركت نيسان موتورز بود . اين كارگاه پنج روزه كه طي آن بخشي از فرآيندهاي كاري واحدهاي صنعتي شركت كننده به عنوان نمونه انتخاب و مورد بازمهندسي قرار شد . در تغيير نگرش كاركنان نسبت به مسائل محيطي بسيار مؤثر افتاد به طوري كه سازمان ملي بهره وري ايران بلافاصله اجراي پروژه هاي بعدي در ساير استانهاي كشور را در دستور كار خود قرار داد . نخستين كساني كه يوشيدا را در كارگاه اموزشي پنج روزه در استان آذربايجان شرقي همراهي كردند ، كارشناسان اين سازمان بودند كه بعدها خود پايه گذار اجراي كايزن و ادامه حركتهاي بهبود در بخشهاي صنعت و خدمات شدند . در سال 1381 ، سازمان ملي بهره وري ايران حركت بهبود كايزني را با اجراي طرح چرخه مديريت بهره وري در 5 دستگاه دولتي استان كرمان آغاز و براي نخستين بار در كشور ، كايزن را به حوزه خدمات و خصوصاً سازمانهاي دولتي كشاند .
...
بیشتر
دیدگاه خود را ثبت کنید