فهرست مطالب
مقدمه
تاریخچه کانبان
سوپر ماركت
وظايف كانبان
اشكال كانبان
انواع كارتهاي كانبان
انواع سيستم كانبان
ملزومات سيستم كانبان
اصول کانبان
مزاياي پياده سازي سيستم كانبان
محدودیت های کانبان
گام های لازم برای به اجرا درآوردن کانبان
مزاياي طرح كانبان براي ايران خودرو
خلاصه نحوه گردش کانبان
بخشی از متن
مقدمه
معمولاً در هر کارخانه يك سيستم گردش اطلاعات وجود دارد كه در قالب فرم هايي حاوی برخي اطلاعات مي باشد كه به عنوان مجوز تحویل و ارسال كالا بين انبار يا کارگاه هاي مختلف توليد مورد استفاده قرار مي گيرند. مانند استفاده از فرم هاي درخواست کالا، برنامه توليد و درخواست خريد يا سفارش و...
به طور مثال اگر واحد مونتاژ به قطعاتی نياز داشته باشد لازم است فرم درخواست کالا از انبار تكميل و توسط مقام هاي مجاز امضاء شود و معمولاً اين فرم ها در چند نسخه تهيه و بعد از تكميل شدن امضا هاي مجاز و دریافت کالا از انبار توسط قسمتی كه عهده دار اين امر است به بخشهاي مختلف کارخانه مانند انبار، توليد(مونتاژ)، حسابداری و... ارسال مي گردد.
اين امر مستلزم مقدار زيادي كار دفتری مي باشد كه در کارخانه ها امری معمولی شده و جزيي از سيستم و كار روزمره آنها را تشكيل مي دهد.
در شرکت هاي مدرن و پیشرفته مانند تویوتاي ژاپن گردش اطلاعات و روش ارسال و تحویل مواد و كالا بوسیله كانبان صورت مي گيرد.
كانبان کلمه اي ژاپنی و به معني كارت مي باشد و عبارت از برگه اي كاغذي و يا كارتي پلاستيكي كه درون يك پاکت پلاستيكي شفاف قرار دارد. روي اين برگه يا كارت اطلاعاتی در مورد مواد و قطعه و فرایند قبلي است كه هنگام تحویل كار توسط فزایندهای بعدي مورد استفاده قرار مي گيرد و سودمند خواهد بود و همچنين ممکن است كانبان حاوی اطلاعاتی در مورد سفارش كار يا حمل و نقل باشد. اين کارت ها در واقع جایگزین فرم های فوق شدند.
تاریخچه کانبان :
در سال 1930هنگامی که گروه Toyotaعملیات تولید خودرو را شروع کرد *kiichiro دست به اقدام جدیدی زد .kiichiro برای مطالعه سیستم هنری فورد به امریکا سفر کرد و با یافته های جدیدی به کشورش باز گشت .سیستم ارائه شده از سوی او ‚تولید و حمل به طور همزمان در تمام مراحل تولید بود .بنابراین kiichiro مقدمات تولید بهنگام را فراهم نمود .
Taiichi Ohno* معاون اجرایی سیستم تولید تویوتا (TPS)* با سفری که در سال 1956 به آمریکا داشت دیدگاه کاملا جدیدی نسبت به تولید بهنگام پیدا کرد. او در این سفر با سیستم تولید و عرضه به روش سوپر مارکت آشنا شد. او از اینکه می دید مشتریان دقیقا نوع و مقدار جنس مورد نیاز خود را انتخاب می کنند مبهوت شده بود و این روش را تحسین می کرد. سال ها بعد Ohno سیستم تولید خود را به سوپر مارکت آمریکایی تشبیه کرد. هر خط، مشتری قبلی خود سوپر مار کتی برای خط بعدی خود شد.خط بعدی فقط و فقط قطعاتی را که لازم داشت انتخاب می کرد و خط قبلی فقط قطعاتی را که خط بعدی انتخاب کرده بود ‚تولید و جایگزین می کرد.این وضعیت سیستم کششی نام گرفت. Ohnoتعدادی ابزار برای به کار انداختن طرح تولیدی خود ایجاد نمود. معروف ترین این ابزار Kanban است که امکان انتقال اطلاعات را در بین و درون فرایند ایجاد می نماید.
سوپر ماركت :
اين ايده باديدن تصاويري از سوپرماركت امريكايي بدست آمده كه در آن كالاها در مكان هاي مشخصي چيده شده تا مشتريان براحتي بتوانند آنها را بردارند.
سوپرماركت به مثابه فروشگاهي است كه نگهداري قطعات توليدي (زير مونتاژها)را انجام مي دهد كه معمولا در نزديكي فرايند تامين كننده قرار مي گيرند تا بعد از برداشتن پالت قطعات ،سوپر ماركت براي فرايند تامين كننده‚ كانبان يا جعبه خالي ارسال ميكند تا او را از موجودي خود مطلع سازد.معمولا در سوپرماركتها خطي را بعنوان حداقل موجودي براي هر محصول معين كرده كه در صورت رسيدن موجودي به اين خط ‚كانبانها شروع به توليد نموده و جايگزين پالتهاي خالي در سوپر ماركتها شده .
مسئوليت تحويل قطعات از سوپر ماركت وتحويل آنها به خط مونتاژ نهايي شخصي به نام FEEDER (تغذيه كننده خط مونتاژ)انجام مي دهد.
از دیگر وظایف FEEDER :
دیدگاه خود را ثبت کنید