دانلود پاورپوینت روش تحقیق با فرمت pptx ودر 175 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت روش تحقیق
پارادایم(Paradigm)
از پارادیم تعاریف زیادی شده است. در لغت نامه وبستر آن را معادل الگو ومدل می داند.اما به طور خلاصه ”مجموعه ای از باورها و پیش فرض های بنیادی را می گویند.که دارای سه رکن اصلی هستی شناسی-شناخت شناسی وروش شناسی را در بر می گیرد.به عبارتی به سه سئوال اصلی که:ماهیت پدیده ها چیست؟چطوری آن را می شناسیم؟وبا چه روشی آن را بررسی می کنیم؟
طبقه بندی پارادایم
با این نگاه پارادایم در علوم انسانی به طور اعم ودرمدیریت به طور اخص طبقه بندیهای مختلفی وجود دارد.اما طبقه بندی اثبات گرایی(positivist) تفسیری(interpretive) –نظریه انتقادی(critical theort)-نگاه فمینیست(feminist)-پست مدرنیسم(postmodernism)ونظریه آشوب (chaos theory)
اثبات گرایی
اثبات گرایی (مذهب تحصلی یا فلسفه تحققی)گرایشی است که برمبنای آن از شیوه های اثبات تجربی وعلمی برای شناخت پدیده ها استفاده می کند.بخش اعظم پژوهش ها در حوزه مدیریت وبسیاری از نظریه های مدیریت براساس این پارادایم انجام شده است.در ایران بیشتر رساله های دوره های دکتری وارشد به خصوص در رشته مدیریت دراین پارادایم انجام می شود.
پارادایم تفسیری
برخی از صاحب نظران در تقسیم بندی پارادایمها به طور کلی آنها را به پارادایم اثبات گرایی وتفسیری تقسیم کرده اند.در پارادایم تفسیری 1-برای تبیین یک پدیده به جای رابطه علی باید در پی تبیینها یا واقعیات چند گانه بود.2-به جای روش شناسی کمی از روش شناسی کیفی استفاده نمود.3- فرایند پژوهش باید ذهنی باشد به جای اینکه عینی باشد.4-گرد آوری نگاهی درونی ونه بیرونی به پدیده ها داشته باشد.5-گرد آوری دادها در جهان واقعی یا محیط طبیعی انجام گیرد ونه تحت شرایط تجربی
پاورپوینت روش تحقیق
رویکرد قیاس
رویکرد قیاس صبغه کمی داشته واستراتژی های زیر را شامل می شود:
1-استراتژی همبستگی
2-استراتژی پیمایشی
3-استراتژی تجربی
رویکرد استقراء
رویکرد استقراء صبغه کیفی داشته ودارای استراتژی های زیر است:
1-نظریه داده بنیاد(grounded theory)
2-قوم نگاری
3-روایتی (تحلیل محتوی)
4-تاریخی
5-ساخت گرایی اجتماعی
6-پدیدار شناسی
رویکرد تلفیقی
رویکرد تلفیقی استقراء وقیاس صبغه کمی وکیفی داشته و دارای استراتژی های زیر است:
1-شیوه های تر کیبی
2- اقدام پژوهی
3-مطالعه موردی
پاورپوینت روش تحقیق
تحقیق مدیریتی
تحقیق مدیریتی را میتوان تلاشی منظم و سازمانیافته برای بررسی مسئلهای خاص که در محیط کار پدید آمده و به یک راه حل نیاز دارد توصیف کرد. این تحقیق شامل گامهایی است که با هدف یافتن پاسخهایی برای مسئله مورد علاقه مدیر در محیط کاری طراحی و اجرا میشود. بدان معنا که نخستین گام در تحقیق عبارت است از آگاهی بر زمینههای مشکلآفرین در سازمان و شناسایی روشن و مشخص مشکلی که به بررسی و اصلاح نیاز دارد. هنگامی که مشکل یا مشکلات مهم مشخص شد میتوان گامهای بعدی را برای گردآوری اطلاعات، تحلیل دادهها و تعیین عواملی که با این مشکل پیوند دارند پیمود. آن گاه با اقدامات اصلاحی مشکل حل خواهد شد
مجموعۀ فرایندی را که سعی میکنیم توسط آن مشکلات را حل کنیم تحقیق مینامند. از این رو تحقیق مستلزم یک رشته فعالیتهایی است که به درستی اندیشیده شدهاند و به دقت به اجرا در میآیند و در نهایت این امکان را برای مدیر فراهم میآورند که بداند مشکلات سازمانی را چگونه باید حل کرد یا دست کم به حداقل رسانید. از این رو، تحقیق دربردارندۀ فرایندهای جست وجو، بررسی، آزمودن و آزمایش است. این فرایندها را باید به طور منظم، با دقت منتقدانه، عینی و منطقی به اجرا در آورد. نتیجه نهایی شامل کشف واقعیات جدیدی است که به مدیر کمک میکند تا با مشکل موجود برخورد کند.
دیدگاه خود را ثبت کنید