دانلود پاورپوینت افزايش بهره وري و تفکر ناب با تاکيد بر بخش خدمات با فرمت ppt ودر30 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت افزايش بهره وري و تفکر ناب با تاکيد بر بخش خدمات
تفكر سبكبار يا ناب ( Lean Thinking)
راه چاره براي حذف موداها
اين تفكر به اين دليل Lean ناميده مي شود كه مي تواند شيوه اي را فراهم آورد كه از طريق آن بتوان با كمتر و كمتر ( يعني با نيروي انساني كمتر ، تجهيزات كمتر ، زمان كمتر و فضاي كمتر) بيشتر و بيشتر را به انجام رساند و در عين حال ، با تامين درست نياز مصرف كنندگان به آنها نزديك و نزديكتر شد.
مودا
مودا واژهاي ژاپني و به معني اتلاف است. در حالت جامع، به آن دسته از فعاليتهايي اطلاق ميشود كه جاذب و مصرف كننده منابع و ذخاير هستند، ولي با اين حال هيچ ارزشي نميآفرينند.
موداها انواع بسياري دارند كه هر سازمان با توجه به فعاليتها و شناخت منابع خود بايد آنها را شناسايي كرده و سعي در از بين بردن و حذف آنها داشته باشد.
مودا (Muda) : هر فعاليتي كه منابع را مصرف مي كند ولي هيچ ارزشي ايجاد نمي كند.
مودا هاي هفتگانه : انواع مودا كه تا ايچي اوهنو شناسائي كرده است.
توليد اضافي - پيش از وقوع تقاضا
انتظار ـ براي قدم بعدي از مسير فرايند
جابجايي - غير ضروري مواد
فرايند ها اضافي ـ بخاطر طراحي ضعيف ابزار يا قطعه
موجودي ها - بيش از حداقل مورد نياز
تردد - غير ضروري كاركنان در حين كار ( به قصد يافتن ابزار ،
پرينت و كمك و غيره
قطعات و محصولات معيوب
اصول تفكر ناب
• (Value) تعيين ارزش هر محصول معين .
• (Value Stream) شناسائي جريان ارزش آن محصول.
• (Flow) ايجاد حركت بدون وقفه در اين ارزش .
• (Pull) امكان دادن به مشتري تا بتواند اين ارزش را از توليد كننده بيرون بكشد.
• (Perfection) تعقيب كمال .
تعيين ارزش
نقطه شروع اساس تفكر سبكبار يا ناب ، ارزش است . تنها مصرف كننده نهايي مي تواند ارزش را تعريف كند. آنچه از نظر توليد كننده ارزش محسوب مي شود ممكن است از نظر مشتري نباشد.
تعريف ارزش توسط موارد ذيل تحريف مي شود :
قدرت ناشي از سازماندهيهاي از پيش موجود، تكنولوژي ها و دارائيهاي همچنان با ارزش، كه با تفكرات منسوخ درباره صرفه جوييهاي ناشي از مقياس همراه است. (مثال :خطوط هوايي، تكنولوژي آلمان و .. )
پاورپوینت افزايش بهره وري و تفکر ناب با تاکيد بر بخش خدمات
ارزش از نگاه مشتري :
رفتن از جايي كه هست به جايي كه مي خواهد باشد . در عين سلامت ، با حداقل دردسر ، و با هزينه هاي معقول.
ارزش از نگاه خطوط هوايي :
حداكثر كردن كارايي دارايي هاي موجود خود. تالارهاي تشريفاتي در مركز هوايي ، سيستم سرگرمي ، پذيرايي و ...
شركتهايي كه حاضرند شجاعانه تعريف ارزش از ديد مشتري را بپذيرند بسيار اندك هستند. زيرا تفكر صاحبان آنان بر دارايي هاي بسيار پر هزينه مبتني است و اينكه اين دارايي ها بايد ” بازدهي” داشته باشند.
دیدگاه خود را ثبت کنید