لازمه حضوردر بازارهای جهانی شناخت محیط بازاریابی درکشورهای هدف و در داخل کشورمتبوع می باشد و مدیران شرکت ها باید با نگاه تیز بین به این امر بنگرند.،یکی از این شرکت ها سامسونگ می باشد.شرکتهایی مانند سامسونگ پیش از هر حرکتی، بازارهایی را که میخواهند بهطور کامل و عمیق وارد آن شوند، بررسی میکنند و از این منظر، این تجزیهوتحلیل انجام میپذیرد. مولفه دیگری که بایستی شرکت هابدان توجه ویژه ای داشته باشند،رقابت به وسعت جهان است.«این مورد مخصوصاً برای سامسونگ حائز اهمیت است زیرا با سایر شرکتهای چندملیتی محصولات سفید مانند الجی، نوکیا، موتورولا و اپل در رقابت شدیدی بهسر میبرند. در واقع سامسونگ نمیتواند موقعیت خود را در بازار بهطور مسلم بپذیرد زیرا تمامی دیگر بازیگران داخلی کالاهای سفید در بازاری فعالیت میکنند که در آن سودها حداقل و رقابت شدید است. بهغیر از این، سامسونگ در معرض «جنگهای کولا» (مبارزه افسانهای برای تسلط بین کوکاکولا و پپسی) در بازارهای نوظهور مانند کشور هند است که باید با بسیاری از بازیگران داخلی و جهانی رقابت کند. این موضوع، تأثیر این بُعد را بهویژه برای سامسونگ بسیار قوی ساخته است.» یکی دیگر از رموز موفقیت شرکت های بزرگ جهانی ،ورود به باز ار های نوظهور است.«در واقع اغلب، ورود به بازارهای نوظهور بسیار دشوار است زیرا باید عوامل متعددی مانند راهاندازی شبکه توزیع و زنجیره تأمین در نظر گرفته شود. با اینحال، کنگلومراهای جهانی (اختلاطهای جهانی) میتوانند بهراحتی از بازارهای نوظهور خارج شوند؛ چرا که این موضوع تنها با واگذارکردن و فروش تجارت خود به یک بازیگر داخلی یا خارجی در صورت کاهش فروش، رخ میدهد. این بدان معنی است که سامسونگ از طریق روش گامبهگام وارد بسیاری از بازارهای نوظهور شده است و همچنین از بازارهایی که سودآور نبودهاند، خارج شده است. به همین دلیل است که شرکتهای چندملیتی محصولات سفید مانند سامسونگ، اغلب قبل از وارد شدن به بازارهای نوظهور، اقدامات لازم را انجام میدهند.» مدیران شرکت ها با شناخت و مانیتورینگ بازارهای هدف به این نکته کلیدی پی برده اند که برای ورود به بازار بایستی به تحلیل رقبا بپردازند.«در بسیاری از بازارهایی که سامسونگ در آن فعالیت میکند، تأمینکنندگان زیادی وجود دارند که مایل به ارائه خدمات خود همراه با تخفیف هستند، زیرا برندهای فرعی بسیاری وجود دارند. با اینحال، این بدان معنا نیست که شرکتها میتوانند نیروی ناخواستهای را بر روی تأمینکنندگان تحمیل میکنند، زیرا هنگامیکه زنجیره عرضه ایجاد شود؛ خنثیکردن آن و ساخت زنجیره عرضه جدید زمان زیادی را میطلبد. به همین دلیل است که تولیدکنندگان محصولات سفید مانند سامسونگ، قبل از راهاندازی فروشگاه، بازارها را مطالعه میکنند و همچنین از مشاوره در تصمیمگیریهای خود استفاده میکنند.» نکته کلیدی دیگر،مدیریت قیمت گذاری درشکت سامسونگ برای جذب مشتریان می باشد.«شرکتهایی مانند سامسونگ باید در تصمیمگیری در مورد استراتژی بازاریابی مناسب مراقب باشند. از اینرو بسیاری از شرکتهای چندملیتی مانند سامسونگ، اغلب قیمتگذاریهای متفاوتی را جهت جذب مشتریان در سراسر هرم درآمد اتخاذ میکنند تا آنها را از جایگزینهای ارزانتر بر حذر دارند. علاوه بر این، بسیاری از مصرفکنندگان بازار نوظهور هنوز نسبت به محصولات سفید وابستگی کمتری دارند و بهجای آن، ترجیح میدهند که از روشهای معمول کار در خانه استفاده کنند و کمتر به وسایل و این لوازم تکیه میکنند. با اینحال، این موضوع با ورود بیشتر زنان به محیط کار، بهسرعت در حال تغییر است و آنها با توجه به وقت کم خود، بیشتر از این وسایل در منزل استفاده میکنند.» آنچه که برای شرکت چند ملیتی مانند سامسونگ مهم است استفاده استراتژِک از فرصت هاست.«در اوایل دهه 90، مصرف کنندگان به فناوری دیجیتال علاقه و توجه نشان دادند و در این زمینه، محصولاتی مانند دوربین، دستگاه های آدیو و سایر کالا های الکترونیک به آنها معرفی شد. کمپانی های ژاپنی برای استفاده از فناوری های جدید در محصولات خود استقبال نکردند. از این رو، سامسونگ فرصت را غنیمت شمرد و تصمیم گرفت با نو آوری و خلاقیت، بازار دیجیتال را به دست آورد. سرمایه گذاری در حوزه محصولات دیجیتال، تصمیمی پر خطر به نظر می رسید و در عین حال، این کمپانی را از رقبا جدا می کرد.» سخن پایانی و نکته کلیدی استراتژیک دیگر؛انعطاف پذیری شرکت سامسونگ برای حضوردر بازارهای جهانی است.«یکی از نقاط قوت این کمپانی، انعطاف پذیر بودن آن است. سامسونگ به عنوان یک شرکت بین المللی این امکان را دارد که بهترین منابع مواد خام را شناسایی کرده و بهترین نقاط دنیا را برای سوار کردن و تولید محصولاتش انتخاب کند. سامسونگ 26 کارخانه در سر تا سر دنیا در اختیار دارد، در نتیجه ذاتا برندی شناخته شده در سراسر دنیا به شمار می رود.» در این نوشتار سعی برآن شده است که با مطالعه همه جانبه رازهای موفقیت شرکت سامسونگ ،مدیران محترم کشورمان و دانشجویان عزیزو کلیه افرادی که به دنبال موفقیت درکسب و کار و یا به دنبال ایجاد کسب وکار هستند ، نکات کلیدی موفقیت را دریابند.
کسب و کار سامسونگ در سال ۱۹۳۸ آغاز به فعالیت کرد، سامسونگ به طور آهسته و پیوسته تلاش کرد تا فعالیتش را در حوزه هایی مثل خدمات بیمه، خرده فروشی، مخابرات، ساخت و ساز، مبادلات اوراق بهادار و … توسعه دهد. دیری نپایید که این شرکت وارد عرصه الکترونیک شد و به کسب وکار تلویزیون های دیجیتال و تلفن های هوشمند روی آورد. اکنون این شرکت به عنوان هفتمین برند معتبر جهان و رقیب اصلی شرکت اپل شناخته شده است. اغلب سامسونگ را به عنوان یکی از بهترین برندهای جهانی تلفن همراه می شناسند. برندی که همچنان برای تداوم حیاتش تلاش می کند و به دنبال سهم بازار بیشتری در بازار گوشی های تلفن هوشمند است. چیزی که سامسونگ را به رهبر صنعت تبدیل کرده است، استراتژی بازاریابی موفق این شرکت است. اما استراتژی های بازاریابی سامسونگ چگونه است؟ آمیخته بازاریابی این شرکت چگونه تدوین شده است؟ و چگونه توانسته موثر باشد؟
سبد محصولات سامسونگ بسیار متنوع و غنی است. سامسونگ این محصولات را برای ارایه به طیف متنوعی از مشتریان که مورد هدف قرار داده است، تولید می کند.
۱٫مجموعه تلفن های هوشمند:
۲٫تلویزیون و LED ۳٫یخچال ۴٫تهویه هوا ۵٫فرگاز ۶٫ماشین لباس شویی ۷٫کامپیوتر ۸٫لپ تاپ ۹٫دیسک ۱۰٫دوربین
با توجه به وجود طیف گسترده ای از محصولات برای ارایه به مشتریان، قیمت گذاری نقش مهمی در آمیخته بازاریابی سامسونگ ایفا می کند. سامسونگ استراتژی های قیمت گذاری متنوعی را استفاده می کند تا با توجه به محصولات مختلفی که ارایه می دهد بتواند بخش های مشتریان متفاوتی را هدف قرار دهد. استراتژی بازاریابی سامسونگ حول قیمت گذاری و مدل های مختلفش تعریف می شود:
در استراتژی قیمت گذاری کاهشی، محصولات ابتدا با قیمت بالاتری، قیمت گذاری می شوند. مزیت اصلی استراتژی قیمت گذاری کاهشی این است که کمک می کند، شرکت در ابتدای امر پول بیشتری به دست آورد. این رویکرد مبتنی بر شناسایی فرصت ها و مواردی است که مشتریان مایل و قادر به پرداخت بیشتر هستند و بتوان مشتریان را با مبالغ بالاتری شارژ کرد. استراتژی قیمت گذاری کاهشی غالبا برای دریافت کنندگان اولیه محصول تعریف می شود. سامسونگ از این استراتژی برای محصولات پرچم داری که نزدیکی و وابستگی بیشتری با خواست مشتریانش دارد، استفاده می کند. تلفن های هوشمند سامسونگ در رده بهترین ها قرار دارند و به شدت با رقبایی مثل آیفون به لحاظ سهم بازار و ویژگی ها رقابت می کنند. سامسونگ تلاش می کند، در آغاز با استراتژی قیمت گذاری کاهشی ارزش زیادی به دست آورد و بعد از آن زمانی که رقبا تلاش می کنند وارد بازار شوند، قیمت ها را پایین بیاورد.
به غیر از محصولات پرچم دار سامسونگ، گوشی های هوشمند و محصولات دیگری هم وجود دارند که سامسونگ اکنون و بعدها در بازار از آنها رونمایی خواهد کرد. سامسونگ، جایی که این محصولات باید براساس ارزش برند، ویژگی ها و قیمت با برندهای مطرحی چون LG ، Voltas، Hitachi و … رقابت کنند، از قیمت گذاری رقابتی استفاده می کند. سامسونگ از قیمت گذاری رقابتی برای آن دسته از محصولاتی که قرار است بر مبنای قیمت در بازار رقابت کنند، استفاده می کند.
«سامسونگ به عنوان رقیب اصلی شرکت اپل شناخته شده است. چیزی که سامسونگ را به رهبر صنعت تبدیل کرده است، استراتژی بازاریابی موفق این شرکت است.» |
توزیع نقش بسیار مهمی در آمیخته بازاریابی سامسونگ ایفا می کند. درست مثل دیگر برندهای گوشی های تلفن هوشمند، استراتژی بازاریابی سامسونگ همچنان بازاریابی کانالی را به عنوان رسانه توزیع محصولاتش دنبال می کند. سامسونگ ارتباط قوی با غول های خرده فروشی از جمله Chroma, Vijay Sales, Reliance digital و… دارد که کار فروش سامسونگ را انجام می دهند. به جز این خرده فروشان، شرکت سامسونگ توزیع کنندگان منحصربه فرد خودش را دارد که تنها محصولات سامسونگ را به فروش می رسانند. همچنین کانال های تجارت الکترونیک از جمله فیس بوک و آمازون برای فروش محصولات سامسونگ بهینه شده اند. سامسونگ مشارکت انحصاری با این نام های تجاری دارد که به آنها اجازه می دهد با کمترین هزینه به دامنه وسیعی از مشتریان دست یابند.
تبلیغات و ترفیع نقش عمده ای در آگاهی رسانی درباره محصولات جدید سامسونگ ایفا می کند. این شرکت ترکیبی از کانال های تبلیغاتی آنلاین و آفلاین را برای ارتقای محصولاتش استفاده می کند. سامسونگ برای آگاهی رسانی محصولاتش میان مشتریان از آگهی تبلیغاتی، کانال های اجتماعی و تبلیغات پولی در فضای مجازی بهره می گیرد. همچنین این شرکت پیشنهادها و برنامه های مختلفی را با شرکای تجاریش به کار می گیرد تا بتواند محصولاتش را از طریق کانال آفلاین به بازار عرضه کند. برای هر شرکتی ضروری است، استراتژی بازاریابی را اتخاذ کند که بهترین کارکرد را برایش داشته باشد. استراتژیی بازاریابی سامسونگ چیزی است که کمک کرده است تغییرات مثبتی حول کسب وکارش ایجاد شود و به یکی از رهبران بازار در رده گوشی های هوشمند تبدیل شود.
مقدمه سامسونگ یک شرکت مختلط جهانی است که در بازار کالاهای سفید و بازار لوازم مصرفی و ابزارهای خانگی فعالیت میکند. این شرکت متعلق به یک خانواده در کرهجنوبی با آرزوهای جهانی است و همانطور که گسترش اخیر به بازارهای جدید نشان داده است، سامسونگ از فعالیت در برخی از بازارهای جهانی راضی نیست اما در عوض، میخواهد بسیاری از کشورها را تحت پوشش خود قرار دهد. بنابراین، تمرکز این مقاله بر محرکهای محیطی خارجی استراتژی سامسونگ است. سیاسی در اکثر بازارهایی که سامسونگ در آنها فعال است، محیط سیاسی برای عملکرد این شرکت مفید است و اگرچه برخی از عوامل خارجی در بازارهایی مانند هندوستان وجود دارند، اما بهطور کلی سامسونگ میتواند در بازارهایی که عوامل سیاسی خوشخیم هستند، فعالیت داشته باشد. با اینحال در ماههای اخیر، با توجه به تنشهای میان کشورهای کرهجنوبی با کرهشمالی در سرزمین اصلی، کرهجنوبی با بحرانهای سیاسی قابل توجهی مواجه شده است. این در حالی است که این شرکت مجبور است نه تنها بیثباتی سیاسی بلکه تهدید جنگ را در شبه جزیره کره در نظر بگیرد. بهغیر از این، سامسونگ در بسیاری از کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین که دارای محیط سیاسی ناپایدار و مستعد تغییرات مکرر در ساختارهای حاکم هستند، با فشار سیاسی مواجه است. البته، این امر هنوز دلیلی عمده برای نگرانی نیست، زیرا شرکت تا اندازهای بیثباتی سیاسی را در محاسبات استراتژیک خود در نظر میگیرد. اقتصادی این بعد بهویژه برای سامسونگ حیاتی است؛ زیرا باز شدن بسیاری از بازارها در کشورهای در حال توسعه به این معناست که این شرکت میتواند رد پای جهانی خود را گسترش دهد. با اینحال، این بعد نیز نگرانکننده است، زیرا بحران اقتصادی جهان در حال حاضر، بهشدت از قدرت خرید مصرفکنندگان در بسیاری از بازارهای توسعه یافته کاسته است و سامسونگ مجبور شده است سرمایهگذاریهای سودآور را در بازارهای نوظهور دنبال کند. نکته کلیدی در اینجا این است که محیط اقتصاد کلان که در آن سامسونگ در سطح جهانی فعالیت میکند، با عدم اطمینان و نوسان مواجه است که این شرکت را مجبور به تغییر استراتژیهای خود بر آن اساس کرده است. فواید صرفهجویی این شرکت این است که آن را با گسترش در بازارهای نوظهور و در حال توسعه، به سمت کاهش درآمدهای مصرفی مصرفکننده در دنیای توسعه یافته تنظیم کرده است. در واقع، این امر دلیلی است که سامسونگ فشارهای تهاجمی را در بازارهای نوظهور به امید کسب درآمد از دنیای توسعهیافته برای تجارت از دست رفته، آغاز کرده است. فرهنگی اجتماعی سامسونگ در درجه اول یک Chaebol کرهجنوبی یا یک چندملیتی متعلق به این خانواده است. این بدان معنی است که با وجود ردپای جهانی، هنوز بهعنوان یک شرکت کرهای عمل میکند. بنابراین چندین جنبه در عملیات جهانی آن وجود دارد که برخی از آنها شامل تطبیق خود با شرایط محلی است. بهعبارت دیگر، شرکت جهانی سامسونگ مجبور به فعالیت بهصورت محلی بوده است و به این معنی است که باید استراتژی جهانی را در بسیاری از بازارهای نوظهور بهکار گرفته باشد. بهغیر از این، سامسونگ مجبور به طراحی محصولات خود با توجه به ترجیحات متغیر مصرفکنندگان در بازارهای مختلفی که در آن فعالیت میکنند، بوده است. نکته کلیدی در اینجا این است که سامسونگ در یک بازار خاص فعالیت میکند که بهشدت تحت تأثیر ترجیحات شیوه زندگی مصرفکنندگان قرار گرفته و با توجه به اینکه عوامل اجتماعی-فرهنگی در هر کشور متفاوت است؛ این شرکت مجبور به تغییر مسیر خود در هر بازار بر این اساس بوده است. فناورانه سامسونگ میتواند در این زمینه بهعنوان یکی از شرکتهای پیشگام در جهان در نظر گرفته شود. این بدان معنی است که این شرکت تا آنجا که به بهرهبرداری از قدرت فناوری و نوآوری برای دستیابی به مزیت پایدار تجارت مربوط است، در اولویت قرار دارد. این موضوع بهعنوان مأموریت اصلی این شرکت در نظر گرفته شده است تا در منحنی فناورانه و نوآوری و چشمانداز برای تسلط بر رقبای خود، اولین شرکتی باشد که با آخرین محصولات خود در بازار دست و پنجه نرم میکند. با اینحال، همانطور که بعدها بحث خواهیم کرد، این امر باعث تقلید از طراحی محصولات شرکت بزرگ اپل شده است و همچنین بررسی دقیق قانونی و نظارتی بر روی این شرکت را به ارمغان آورده است. نکته مهم برای شرکتهای فناوری دیگر در یادگیری از تجارب سامسونگ در اینجا، این است که بدون توجه به سرعت جهت رسیدن به خواسته مصرفکننده، رعایت قوانین پایه هنوز کلید موفقیت است. قانونی همانطور که در بخش قبلی ذکر شد، سامسونگ مجازاتهای سنگینی بهعلت تقلید ادعا شده از سوی اپل و آیفون اپل را متحمل شد که تا آنجا که به درک عمومی و تأیید مصرفکنندگان از استراتژیهای آن مربوط است، باعث ضربه به این شرکت شد. باید دید چگونه این شرکت از پیچ و خم قانونی، بهعلت شکایتهای مختلف در بازارهای توسعه یافته، خارج میشود. محیطی با افزایش مصرفکنندگان با اخلاق که خواستار تأمین و تولید محصولات به شیوهای اجتماعی و سازگار با محیط هستند، سامسونگ باید از این مورد جهت تولید محصولات خود برای مصرفکنندگان با اخلاق آگاهی داشته باشد. این بدان معنی است که باید از اینکه با شرایط کاری یا حقوق و دستمزد پرداختی به کارمندانی که در ساخت محصول نهایی مشغول هستند، مصالحه نمیکند، اطمینان حاصل کند. نتیجه تجزیهوتحلیل پیشین بهوضوح نشان میدهد که سامسونگ، در حالیکه در مسیر پر از خطر بازار مصرف جهانی حرکت میکند، وظیفه خود را حل کرده است. در حقیقت، همانطور که شرکت آماده میشود تا ردپای جهانی خود را گسترش دهد، با مخاطرات بسیار زیاد موجود در دوره رکود اقتصادی و چشمانداز بازار فناورانه رقابتی نیز مواجه است.
بیانیه چشم انداز سامسونگ: «برای الهام بخشیدن به جهان با فناوریها، محصولات و طراحیهای نوآورانه زندگی مردم را غنی کرده و با ایجاد آیندهای جدید به شکوفایی اجتماعی کمک میکند.» بیانیه مأموریت سامسونگ: «منابع انسانی و فناوری خود را وقف ایجاد محصولات و خدمات برتر خواهیم کرد، در نتیجه به جامعه جهانی بهتر کمک خواهیم کرد.»
در این اظهارات چشم انداز به موقعیت رهبری و نحوه هدایت بازار و ارتقا زندگی با محصولات و خدمات سامسونگ تأکید شده است. استفاده از مؤلفه «الهامبخش» نشان میدهد که سامسونگ فقط قصد تولید محصولات را ندارد بلکه این کار را با دقت و الهام از جهان انجام میدهد. این کار را با آگاهی از تنوعی که در سراسر کرده زمین وجود دارد، انجام میدهد. به این ترتیب میتواند تمام محصولات خود را متناسب با نیازهای همه افراد بدون در نظر گرفتن مکان آنها طراحی کند. مؤلفه دیگر این بیانیه متمرکز بر «نوآوری» است. نوآوری برای طراحی محصولات سامسونگ بالاترین اهمیت را دارد. سامسونگ با به نمایش گذاشتن محصولات بسیار نوآورانه با جدیدترین فناوریها مانند وسایل الکترونیک خود چون تلفنهای هوشمند و رایانههای شخصی شناخته شده است. مؤلفه دیگر این بیانیه «شکوفایی اجتماعی» است. سامسونگ حضور خود در بازارهای الکترونیک و سایر محصولات را فرصتی مهم برای تغییر نحوه زندگی و روابط بهتر مردم میداند. مراقبت و نیازهای شخصی که این شرکت در هنگام طراحی محصولات خود در نظر میگیرد، بیانگر این موضوع است که سامسونگ سهولت استفاده را تشخیص میدهد زیرا محصولات را در هر زمینهای که توسعه میدهد باید تمامی عوامل را همزمان در نظر داشته باشد.
تمام تأکید این بیانیه بر برتری مرتبط با محصولاتی است که برای مشتریان خود به ارمغان میآورد. در حقیقت، این اعتماد به پتانسیل آنها برای تغییر جامعه کلی اشاره دارد. بهبود جوامع سامسونگ نشان میدهد که تمرکز بر روی مشتریهای خاص و ثروتمند نیست که از خرید محصولات سود میبرند. اولین راهی که سامسونگ از طریق آن وضعیت جامعه را لمس میکند، ارائه محصولات و خدماتی است که نیازهای افراد را برآورده میکند. البته اقدامات سامسونگ به اینها ختم نمیشود و اقدامات بیشتری انجام میدهد. بهعنوان مثال، این شرکت با داشتن یک مجتمع مسئول بهویژه در مراقبت از محیط زیست تلاش میکند. سامسونگ سعی میکند محصولات خود را بهگونهای بسازد که پایدار باشند و کمترین آسیب را به محیط زیست برسانند. همچنین از بازیافت زبالههای الکترونیکی پشتیبانی میکند. مؤلفههای موجود در بیانیه مأموریت سامسونگ نشان میدهد که کیفیت و خدمات برتر یکی از نشانههای اصلی سامسونگ است که کمتر شرکتی توانسته است با او رقابت کند. این شرکت نگرش تسلیم ناپذیری در خطوط تولید و خدمات خود در مورد کیفیت ایجاد کرده است. به این ترتیب محصولات سامسونگ با برتری به دور از ناهنجاری و برای همه افراد همراه شده است.
فهرست
سامسونگ الكترونیك در یك نگاه
برنامه استراتژیک شرکت سامسونگ
تاریخچه
حوزه های فعالیت
چشم انداز
ارزشها و فرهنگ سازمانی
تحقیق و توسعه
منابع انسانی
تجزیهوتحلیل نیروهای پنجگانه پورتر برای سامسونگ
رقابت صنعتی
موانع ورود و خروج
قدرت خریدار
قدرت تأمینکنندگان
تهدید از سوی جایگزینها
حضورسامسونگ دربین شرکت های غربی
نام تجاری و لوگوی سامسونگ
مفهوم رنگ لوگوی سامسونگ
تصورآینده درشرکت سامسونگ
خلاقیت ونوآوری درشرکت سامسونگ
تغییر تصویرذهنی مصرف کنندگان سامسونگ
فعالیت اسپانسری سامسونگ
طراحی محصول درشرکت سامسونگ
خط تولید متناسب باز نیاز مشتریان درسامسونگ
تبلیغات 9زبانه شرکت سامسونگ
سامسونگ ورهبری بازارجهانی
تمام مردم دنیا مشتریان بالقوه ی محصولات سامسونگ هستند
رقبای شرکت سامسونگ
سونی ،رقیب سامسونگ
میتسوبیشی رقیب سامسونگ
پاناسونیک ،رقیب سامسونگ
تجزیه و تحلیل سوات در شرکت سامسونگ
موفقیت سامسونگ با تحول در تولید
تبلیغی خلاقانه علیه رقیب
موفقیت حاصل قبول ریسک ورود به کسب و کار تلفن همراه
فصل سقوط فرا رسیده است
چگونه سامسونگ اینقدر سریع بزرگ شد و چگونه باقی راه را اینقدر اشتباه رفت؟
تولد گلکسی" "
مسابقه دو اسب
طرحی برای براندازی اپل
درخشش سامسونگ دلیل افت سهام اپل
موفقیت در فروش موبایل اعتبار برند را بالا برده است
قابلیت هایی فراتر از یک گوشی اما عجیب و غریب
عوامل لغزش سامسونگ در سال 2014
استراتژیهای جدید برای جبران شکستهای متوالی
یک منطقه کلیدی سامسونگ
بررسی شیوه کسب و کار کمپانی سامسونگ / الهام بخش دنیا باشید، آینده را بسازید
تغییر رویکرد در کسب و کار
خلاقیت و نو آوری در محصولات دیجیتال
ترویج و پیشبرد محصول
استراتژی بازاریابی
مدیریت دانش در سامسونگ
انجمن خبرگی در سامسونگ
نوآوری فرایندها
ابزارها و تکنیکهای مدیریت دانش در سامسونگ
مدیریت دانش مشتری
مزایای پیاده سازی مدیریت دانش در سامسونگ
حباب بزرگ سامسونگ، نبرد استراتژیها و نگرشها در بازار محصولات هوشمند
خصوصیات شرکت سامسونگ
چرا سامسونگ به غول دنیای هوشمند تبدیل شد؟
شکست دادن رهبر بازار
رقابت شرکت لنووباسامسونگ
تغییرات اکوسیستم کسب کار
نمونه موفق در استراتژی بازاریابی هدفمند
استراتژی های قیمت گذاری سامسونگ برای بازاریابی
تاثیر خرده فروشان در بازاریابی زنجیره ای سامسونگ
150000نمایندگی جهانی سامسونگ
دیدگاه خود را ثبت کنید