توضیحات محصول
دانلود پاورپوینت پیستون
قسمتی ازمتن پاورپوینت
پیستون قطعه ای استوانه ای شکل است که در درون سیلندر بالا و پایین می رود در حرکت انبساط تا
تا 18000 نیوتون نیرو به طور ناگهانی به کف پیستون وارد می شود وقتی با سرعت زیاد رانندگی
می کنید این اتفاق در هر سیلندر 30 تا 40 بار در ثانیه رخ می دهد دمای کف پیستون به 2200 درجه
سانتیگراد یا بیشتر میرسد پیستون باید به اندازه ای محکم باشد که بتواند این تنشها را تحمل کند در
عین حال پیستون باید چنان سبک باشد که بار وارد بر یاتاقانها کاهش یابد وقتی پیستون در نقطه
مرگ بالایی یا پایینی متوقف می شود و سپس در جهت عکس به حرکت در میاید با وارد به یاتاقان را
تغییر می دهد پیستون را از الومینییوم می سازند زیرا فلزی سبک است در بیشتر موتورهای خودرو از
پیستونهای تمام لغزان استفاده می شود دامنه یا قسمت پایین پیستون را می تراشند تا هم وزن ان
کاهش یابد و هم جا برای وزنه های تعادل میل لنگ باز شود قطر پیستون موتور خودرو بین 76 تا 122
میلیمتر تغییر می کند وزن این پیستون ها در حدود 450 گرم است همه پیستون ها باید هموزن باشد
تا موتور دچار لرزش نشود
پیستونهای آلومینیمی
ازآلیاژهای آلومینیم،به خاطرسبکی وزن وانتقال بهترگرما درساختن پیستونها استفاده میشود.اما درگرمای مساوی با پیستون چدنی مشابه دوبرابرمنبسط میشوند.بنابراین پیش بینی هایی درساختمان پیستونهای آلومینیمی به عمل می آیدتاازانبساط بیش ازاندازه آن جلوگیری شود.
آلیاژآلومینیم سیلیسیم،انبساط کمتری داردودرپیستون سازی مصرف میشود.برای آلیلژهای دیگر،طرحهای ساختمانی مختلفی به کارمیبرند که فقط به دو روش آن اشاره میشود:
1-پیستون شکافدار T شکل بامقطع بیضی.
2-پیستون باتیغه محافظ اینوار(INVAR)
فلز اینوار،آلیاژفولاد نیکل داراست که از%36 نیکل،%63/8 آهن،%0/2 کربن تشکیل میشود.این آلیاژ درحرارتهای زیاددارای انبساط بسیارکمی است ولذاازانبساط پیستون آلومینیمی جلوگیری میکند.
*انواع دامنه پیستون:
دامنه پیستونها به سه حالت:کامل(بدون برش)،برش نیمه وبرش کامل ساخته میشود.درموتورهای شاتون کوتاه،دامنه پیستون برش کامل دارد.
شکاف افقی پیستونها
درزیر رینگها میباشد وبه عنوان سدحرارتی،ازهدایت گرمای قسمت رینگها به بدنه پیستون- که دارای حداقل بازی نسبت به سیلندراست- جلوگیری میکند.
پیستون شکافدار T شکل،دارای دوشیارافقی وعمودی هستند که شکاف افقی آنها نزدیک سرپیستون درزیررینگها وشکاف عمودی آنهادرقسمت راهنمای پیستون قراردارد.درطرف مقابل،فقط یک شکاف افقی ایجاد میشود.
شیار عمودی،ضمن ایجاد حالت ارتجاعی دربدنه پیستون درموقع انبساط ،قسمت راهنمای پیستون رامحافظتمیکند.شیاردرمقابل انبساط زیادعکس العمل نشان داده،منقبض میشود تا ازچسبیدن به سیلندر یاگژنپین جلوگیری شود.
بربدنه پیستون،درقسمتی که محورهای گژنپین قراردارد،بارزیادی وارد نمیشود.بیشترین نیروبه دامنه فعال پیستون که درسطوح عمودی برتکیه گاه گژنپین است وارد میشود.
اندازه شکاف عمودی پیستون،نشان دهنده مقدارارتجاعی بودن آن است.حالت ارتجاعی بیش ازاندازه پیستون،باعث لرزش وتکان زیادپیستون درسیلندر میشودونیزآن راازحالت اصلی خودخارج میکند.درچنین حالتی نشت گازازکناره های پیستون،افزایش یافته،روغن سوزی موتور زیادترمیشود.اگرشیارروی پیستون کاملاعمود باشد،درسیلندرخط ایجادمیشودودردیواره،برآمدگی به وجود می آید.لذاشیارراکمی مایل می سازند.
پوشش پیستون:
پوشش پیستون برای محافظت آن ازسایش زیادبه کارمیرود.بعضی ازمواد پوششی متخلخل هستند وضمن استحکام بخشیدن به پیستون،روغن رادرخودجذب نموده،عمل روغن کاری رابهتر انجام میدهند.پوشش پیستون ممکن است قشرنازکی ازفلز قلع یاکادمیوم باشد که به علت نرم بودن آسیبی به سیلندرنمی رساند.
روکش کردن پیستون،به طریقه شیمیایی صورت میگیرد که ضمن محکم بودن لایه پوششی قسمت اندود شده متخلخل ونرم بوده،دارای مزایای زیر میشود:
1:درشروع کار،وقتی که هنوز روغن به دیواره سیلندر پاشیده نشده ازسایش زیاد سیلندروپیستون جلوگیری می کند.
2-درموتورنو پوشش به عنوان حایل،ازچسبیدن پیستون به سیلندر جلوگیری کرده،عمل آب بندی را تسریع میکند.
3-درحرارتهای خیلی زیاد که ناشی از:سرعت زیادموتور،خنک کاری ضعیف،روغنکاری ناقص،هوای خیلی گرم،بار زیادیاعدم تنظیم سوخت وبرق میباشدازگیرپاژموتورجلوگیری میکند.
رینگهای پیستون:
رینگهای چدنی پیستون،فنرهای دایره ای شکلی هستندکه دریک محل بریدگی داشته ،درشیارپیستون حالتفنریت مناسبی رابوجود می آورند.قطردایره رینگ کمی بیشترازقطرسیلندراست وبه هنگام قرارگرفتن درشیارپیستون تماس فشاری به طرف سیلندربرقرارمیکندوموجب آب بندی محفظه احتراق نسبت به محفظه کارتل میگردد.دهانه رینگ،وقتی که درداخل سیلندرقرارداردحدود0/007 اینچ یا0/18 میلیمتر است.علت وجود فاصله دردهانه رینگها برای آنست که محلی برای انبساط رینگ درهنگام ازدیادگرماوجودداشته باشد،درغیراین صورت لبه های رینگ به هم رسیده،رینگ خم میشود.
دراین موقع به علت حرکت پیستون،رینگ درشیارمیشکند.درسرعتهای کم،رینگها عمل آب بندی رابخوبی انجام میدهندولی سرعتهای زیادبه علت برش رینگ،عمل آب بندی سیلندرکمتراست درنتیجه روغن سوزی موتورافزایش یافته،فرارگازبه کارتل بیشترمیشود.
پیستونها معمولادارای سه یاچهاررینگ هستند.دریک پیستون که دارای سه رینگ است دورینگ کمپرسی ویک رینگ روغنی می باشد.وظیفه رینگهای کمپرسی،آب بندی محفظه احتراق وجلوگیری ازنشتی گازبه محفظه کارتل ووظیفه رینگهای روغنی،جلوگیری ازنفوذروغن به اطاق احتراق است.اگردرپیستون چهاررینگ به کارروددورینگ بالاکمپرسی ودوتاپایینی روغنی است.گاهی سه رینگ کمپرسی وآخری روغن می باشد.
رینگهای روغنی،شکافدارساخته میشوندتابهترروغنهای روی سیلندررادرکورس مکش وقدرت جمع کرده،ازسوراخهای موجوددرکف شیاررینگ به کارتل بازگردانند.بنابراین اگررینگهای روغنی رسوب کربنی داشته باشندویاسوراخهای کف شیارمسدودگردد،مصرف روغن موتوربالا میرود.
مواد ساختمانی
موادی که برای ساختن پیستونها بکار میروند عبارتند از چدن خاکستری ، فولاد ریخته گری ، و آلیاژ آلومینیوم. از چدن یا فولاد معمولا در ساختار پیستونهای موتورهای سنگین که به سرعت زیاد و شتاب آنی نیاز ندارند استفاده میشود. در اغلب موتورهای اتومبیلها از پیستونهایی استفاده میشود که با آلیاژ آلومینیوم ساخته شدهاند. دلیل این تفاوت اینست که مواد بکار رفته در پیستونهای اتومبیلها با وزن سبکتر خود اجازه کار در سرعتهای بیشتر و انعطاف پذیری در سرعتهای مختلف را به پیستونها میدهند.
از طرف دیگر در بعضی از موتورهای سنگین از پیستونهای آلیاژ آلومینیومی به لحاظ داشتن خواص رسانش گرمایی مناسب این ماده استفاده میشود بدین ترتیب که استفاده از آن ، کنترل بهتر حرارت محفظه احتراق را فراهم آورده و بنابراین باعث کنترل بهتر احتراق میگردد. پیستونهای چدنی در مقابل فرسودگی مقاومت بیشتری داشته شی کمتری در داخل سیلندر نسبت به پیستونهای آلومینیومی نیاز دارند (اصطلاح لقی پیستون به فاصله میان پیستون و جداره سیلندر گفته می شود). پیستونها چدنی گاهی اوقات با قلع یا یک فلز مخصوص روکش داده میشوند تا جلای صافتر و مقاومت بهتری در مقابل فرسودگی بوجود آورند
...
بیشتر
دیدگاه خود را ثبت کنید