توضیحات محصول
دانلود مقاله انواع یاتاقان و بیرینگ و مزایا و معایب انواع یاتاقان
قسمتی ازمتن مقاله
تاریخچه پیدایش یاتاقان ها (بیرینگ ها)
مصریها در عهد باستان سنگهای عظیم را با حركت بر روی الوار چوبی جابجا می كردنند و برای سهولت در حركت آنها را به آب یا روغن آغشته می نمودنند. سپس استفاده از محور، چرخ و یاتاقان چوبی در درشكه های قدیمی و استفاده از چربی حیوانات برای روانكاری آن متداول شد. كشف آلیاژ بابیت درسال 1839 توسط ایساك بابیت آمریكایی و استفاده از آن در ساخت یاتاقانهای فلزی موتورهای بخار و سپس ساخت یاتاقانهایی (برینگ) از جنس برنز از تحولات دیگر در سیر پیشرفت یاتاقانها بودند. ساخت یاتاقانهای لغزشی در صنایع حمل ونقل ریلی در سال ( 1949) و بیرینگهای غلتكی در اوائل دهه (60) و در نهایت یاتاقانهای مگنتی در دهه 80 را از دیگر تحولات در پیدایش یاتاقانها بوده اند.
یاتاقان ها (بیرینگها) دارای دو نقش اساسی در ماشین آلات دوار هستند
:
1 - نگهدارنده محور بطوریكه از تزلزل و لقی آن در داخل بدنه جلوگیری نماید.
2- جلوگیری از حركت جانبی محور و برخورد قسمتهای متحرك و ثابت
یاتاقانها (بیرینگ ها) را از نظر باری كه به آنها وارد می شود به سه گروه تقسیم می كنند:
1- شعاعی (Radial)
2- محوری (Axial)
3- شعاعی- محوری (Radial-Axial)
یاتاقانها از نظر ساختمان داخلی نیز به سه گروه تقسیم می شوند:
1- یاتاقان لغزشی (Sliding Contact Bearing)
2- یاتاقان غلتشی (Rolling Bearings)
3- یاتاقان مگنتی (Magnetic)
در ادامه تعدادی از انواع مختلف یاتاقان (بیرینگ) را مورد بررسی قرار می دهیم :
یاتاقانهای شعاعی (Radial Bearings)
یاتاقانهای (بیرینگ های) شعاعی اجزایی از ماشین آلات هستند كه مجموعه محور را در زمان تغییر دور و بار در مركز قرار داده و بارهای شعاعی را تحمّل می کنند. این نوع یاتاقانها نباید در برابر چرخش مقاومتی نشان دهند، در غیر این صورت كاهش راندمان سیستم را باعث خواهند شد. انواع مختلفی از این نوع یاتاقان (برینگ) در ماشین آلات مورد استفاده قرار می گیرند كه عبارتند از :
1- یاتاقان (برینگهای) شعاعی غلتكی مانند بیرینگ شیار عمیق و خود تنظیم كن بصورت بال و رول در ماشین آلات سبك.
2- یاتاقان ها (برینگهای) شعاعی لغزشی در ماشین آلات با فشار بالا، مانند ژورنال بیرینگهای بابیتی.
یاتاقان (برینگ) های محوری
اگر به شفت بار محوری وارد شود ,یاتاقان شعاعی نمی تواند مانع از حركت شفت گردد و لذا باید از بیرینگ (یاتاقان) محوری استفاده كرد. یاتاقان محوری, یاتاقانی است كه هنگام كار , بار محوری را تحمّل می نماید. این نوع یاتاقان را برینگ كف گرد نیز می گویند.
زمانی كه نیروی محوری كمی وجود داشته باشد از یاتاقان مخروطی رول می توان استفاده نمود و در ماشین آلات سنگین یاتاقان تراست كفشكی بهترین انتخاب خواهد بود.
یاتاقان (بیرینگ) های شعاعی محوری
این یاتاقان علاوه بر بار شعاعی, بار محوری را نیز تحمل می نماید مانند یاتاقانهای تماس زاویه ای یك ردیفه، دو ردیفه و یا رولر بیرینگهای مخروطی.
در بعضی از موارد از یاتاقانهای تماس زاویه ای یك ردیفه بصورت دوتایی بحالت روبه رو، پشت به پشت و یا پشت سر هم استفاده می شود.
...
بیشتر
دیدگاه خود را ثبت کنید