توضیحات محصول
روش تحقیق بررسی کارآفرینی دانشجویان
قسمتی از متن روش تحقیق بررسی کارآفرینی دانشجویان
فصل اول
- مقدمه
- بیان مسئله
- اهمیت موضوع
- گزاره های تحقیق
- هدف
- فرضیه
- تعاریف عملیاتی متغیر های تحقیق
- سئوالات عملیّاتی
- قلمرو تحقیق
فصل دوم
- تاریخچه موضوع مورد بررسی
- پژوهش های انجام شده
- داخلی
- خارجی
- مدل مفهومی تحقیق
فصل سوم
- طرح تحقیق
- جامعه مورد مطالعه
- نمونه و روش نمونه گیری
- ابزار اندازه گیری
- گردآوری اطلاعات
فصل چهارم
- عرضه مشخصّات
- توصیف متغیر های تحقیق
- نمونه آماری
- عرضه داده ها بر حسب فرضیه ها
- عرضه سایر داده ها
فصل پنجم
فصل اول
1-1- مقدمه:
كشوري كه ميخواهد توسعه يابد، بايد به اندازه كافي كارآفرين داشته باشد . منظور از كارآفرين عناصري هستند كه علاوه بر داشتن علم در يك حوزه تخصّصي ، از قدرت ريسكپذيري بالايي برخوردارند، داراي خلاقيّت و نوآوري هستند، اهل كار وتلاش هستند و از نفسکار لذّت مي برند .
در شرايط موجود كشور، يكي از معضلات توسعه، تعداد محدود كارآفرينان است . پس به دليل نقش و جايگاه ويژه كارآفرينان در روند توسعه و رشد اقتصادي ، بسياري از دولت ها در كشورهاي توسعه يافته يا در حال توسعه تلاش مي كنند با حداكثر امكانات و بهره برداري از دستاوردهاي تحقيقاتي، شمار هر چه بيشتري از جامعه را كه داراي ويژگي كارآفريني هستند به آموزش در جهت كارآفريني و فعالیّت هاي كارآفرينانه تشويق و هدايت كنند .
كارآفرينان با مهارتي كه در تشخيص فرصتها ، موقعيّتها و ايجاد حركت در جهت توسعه اين موقعيّتها دارند ، پيشگامان حقيقي تغيير در اقتصاد و تحولاتاجتماعي محسوب ميشوند .
امروزه کارآفرینی به عنوان یکی از تازه ترین موضوعات دانشگاه های مهندسی مبدل شده است. تعداد دانشکده هایی که دروس مرتبط به کارآفرینی را تدریس می کنند از 24 دانشکده در سال 1970 به بیش از 500 دانشکده در سال 1993 افزایش یافته است و امروزه کمتر دانشکده ای را می توان یافت که دروس کارآفرنی را ارائه ننماید. (شاه حسینی، 1383، ص 124)
متأسّفانه در كشور ما و در چند برنامه اخير توجّه خاص به اين مهم نشده و حتي مي توان گفت كه اين مفهوم براي بسياري از دست اندركاران و افراد جامعه ناشناخته و غريب مي باشد . شايد به همين دليل است كه تا كنون برنامهريزي و بسترسازي مناسبي در حوزههای اقتصادي ، اجتماعي و نظام آموزشي كشور براي توسعه كارآفريني به ويژه در دانشگاه هاي كشور صورت نپذيرفته است .
در شرايط كنوني اقتصاد كشورمان كه با مسائل و نارسائيهاي مهمي نظير فرار مغزها ، بيكاري يا كم كاري (به ويژه فارغ التحصيلان دانشگاه ها و نيروي انساني متخصص) كاهش سرمايه گذاري دولت ، عدم تحرك و رشد اقتصادي كافي روبروست، پرورش و آموزش كارآفرينان و رشد هر چه بيشتر كارآفريني و برطرف كردن موانع كارآفريني در كشور به ويژه در ميان قشر تحصيل كرده و دانشجو از اهميّت مضاعفي برخوردار است .
سن از عواملی است که مورد مطالعه قرار گرفته است، در ارزیابی نتایج تحقیقات در این مورد مهم است که سن کارآفرینی (سنوات تجربی کارآفرین) و سن شناسنامه ای را از هم جدا کنیم. بر حسب سن شناسنامه ای اغلب کارآفرینان حرفه کارآفرینی خود را در سنین بین 22 تا 45 آغاز کرده اند. تحقیقات نشان می دهد در این مورد بین کارآفرینان زن و مرد تفاوت وجود دارد. عموماً کارآفرینان مرد این روند را از اوایل 30 تا 40 سالگی آغاز می کنند در حالی که کارآفرینان زن در اواسط 30 تا 40 سالگی به فعالیت کارآفرینانه دست می زنند. (هستریج، 1383، ص 97)
1-2- بیان مسئله
با عنايت به آنچه در مقدمه آمد اين پرسش مطرح است كه موانع كارآفريني فارغ التحصيلان رشته مديريت در سازمانهاي دولتي شهر تهران و كرج چيست؟ و راهكارهاي اساسي جهت توسعه كارآفريني در ميان آنها كدام است؟
اين تحقيق بر آن است تا اين مهم را در ميان فارغ التحصيلان دانشكده مديريت دانشگاه تهران كه در سازمان هاي دولتي مشغول به كار هستند و با تمركز بر روي موانع رفتاري ، ساختاري و محيطي مورد بررسي قرار دهد.
در اين تحقيق در نظر است موانع كارآفريني از ابعاد سه گانه رفتاري ، ساختاري و محيطي مورد بررسي قرار گيرد و سپس با استفاده از متون علمي و مصاحبه با خبرگان، موانع شناسايي شده و سرانجام از طريق پرسشنامه نظر سنجي در يك نمونه آماري 50 تايي در ميان فارغ التحصيلان رشته مديريت موانع مزبور اندازه گيري گردد .
هدف اساسي اين پرسشنامه استخراج و تعيين عوامل رفتاري ، ساختاري و محيطي مي باشد كه در مسير توسعه كارآفريني سازماني ايجاد مانع ميكنند.
مدل مفهومیتحقيق ، مدل سه شاخگي است كه كليه موانع كارآفريني را در قالب سه شاخه: موانع رفتاري ، موانع ساختاري و موانع محيطي با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه مورد بررسي قرار داده كه داده هاي تحقيق با استفاده از آزمونهاي آماري در بخشهاي بعدي منعكس گرديده است. باشد تا با شناسايي و تبیین مشكلات و موانع كارآفريني در ميان اين قشر، گامي در جهت گسترش و رشد كارآفريني برداشته شود.
1-3- اهمیت موضوع :
نگاهی هرچند اجمالی به شرایط خطیر امروز کشورمان و با توجه به تاثیرات انکارناپذیر پارامتر های اقتصادی از قبیل نرخ بیکاری نیروی متخصص و همچنین ساده و اثر بی چون و چرای آن بر مشروعیت سیاسی ، اهمیت موضوعاتی از قبیل کار آفرینی را هر چه بیشتر آشکار می کند .
1-4- اهداف تحقيق:
اهداف تحقيق را مي توان به دو بخش هدف اصلي و فرعي تقسيم نمود :
1-4-1- هدف اصلي:
- تعيين و تبيين موانع كارآفرينی فارغ التحصيلان دانشكده مديريت دانشگاه تهران در سازمان هاي دولتي شهر تهران و كرج
1-4-2- اهداف فرعي:
- تعيين و تبيين موانع رفتاري كارآفريني در ميان فارغ التحصيلان دانشكده مديريت دانشگاه تهران در سازمان هاي دولتي شهر تهران و كرج
- تعيين و تبيين موانع ساختاري كارآفريني در میان فارغ التحصيلان دانشكده مديريت دانشگاه تهران در سازمان هاي دولتي شهر تهران و كرج
- تعيين و تبيين موانع محيطي كارآفريني در ميان فارغ التحصيلان دانشكده مديريت دانشگاه تهران در سازمان هاي دولتي شهر تهران و كرج
- ارائه راهكارهاي اساسي پيرامون رفع موانع رفتاري ، ساختاري و محيطي در جهت توسعه كارآفريني
1-5- سئوالات پژوهشی:
- چه موانع رفتاري در كارآفريني فارغ التحصيلان دانشكده مديريت دانشگاه تهران در سازمان هاي دولتي شهر تهران و كرج وجود دارد ؟
- چه موانع ساختاري در كارآفريني فارغ التحصيلان دانشكده مديريت دانشگاه تهران در سازمان هاي دولتي شهر تهران و كرج وجود دارد ؟
- چه موانع محيطي در كارآفريني فارغ التحصيلان دانشكده مديريت دانشگاه تهران در سازمان هاي دولتي شهر تهران و كرج وجود دارد ؟
1-6- فرضیات تحقیق:
- عوامل رفتاری در کارآفرینی فارغ التحصیلان ایجاد مانع میکنند.
- عوامل ساختاری در کارآفرینی فارغ التحصیلان ایجاد مانع میکنند.
- عوامل محیطی در کارآفرینی فارغ التحصیلان ایجاد مانع میکنند.
1-7- تعريف علمي و مفهومي كارآفريني سازماني:
كارآفريني سازماني، فرآيندي است كه توليدات و فرآيندها از طريق ايجاد فرهنگ كارآفريني در درون يك سازمان در حال فعاليّت توسعه داده مي شوند.
1-7-1- تعريف عملياتي كارآفريني سازماني:
فعالیّتهايي میباشند كه به طور صريح از حمايت قانوني و منابع سازماني در جهت تلاشهاي نوآورانه براي ارائه محصول جديد ، رشد ، بهبود محصول و فرآيندهاي جديد توليد، برخوردار ميگردند و سبب مي شوند شركت نوآورتر شده و نسبت به موقعيتهاي بازار سريعتر عكس العمل نشان دهد و از طريق ايجاد حسِّ مالكيت، كاركنان را بر ميانگيزاند و به اجراي يك انديشه نوآورانه منجر ميشود.
1-7-2- تعريف عملياتي كارآفرين سازماني:
كارآفرين سازماني، فردي است كه مجري و اهل عمل است . افرادي هستند كه در محيطهاي انگيزشي و حمايتي فعاليّت مي كنند و كليد اصلي بازاريابي و توسعه محصول در يك شركت ميباشند .
در زير چتر يك شركت محصولات ، فعالیّت ها و فناوري جديد را كشف و به بهره برداري مي رساند و حيثيت شغلي خود را بر روي نتايج حاصل از نوآوري مي گذارند و اين فرد محاسبه مي كند كه چگونه يك فكر را به يك واقعيت سودآور تبديل نمايد .
1-8- قلمرو تحقیق :
این تحقیق در بازه زمانی سال 1385 و در محدوده مکانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران انجام یافته و قابل تعمیم به زمان و یا مکان دیگری ندارد .
فصل دوم
2-1- مقدمه :
در فصل گذشته ضمن اشاره به اهمیت موضوع کارآفرینی دانستیم که کار آفرینان تا چه حد می توانند در بهبود وضعیت اقتصادی کشور و رفع بسیاری از مشکلات مبتلا به جامعه از قبیل فرار مغزها ، بیکاری یا کم کاری (به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهها و نیروی انسانی متخصص) کاهش سرمایه گذاری دولت در امور تولیدی و صنایع اشتغالزا ، عدم پویایی و رشد اقتصادی کافی سهیم ودخیل باشند .
در این فصل بر آنیم تا با ارائه پیشینه ای جامع و مانع از تلاشهای پژوهشی که پیش از این در این زمینه انجام شده آگاهی یافته ، در پی آن با مدل سه شاخگی دکتر میرزایی که به عنوان مدل مفهومی این تحقیق از آن سود برده ایم آشنا شویم .
2-2- پيشینه تحقيق:
گرچه از اوايل دهه 1980 برخي محقّقین به تشريح كارآفريني در درون سازمان ها پرداختند، امّا تا اوايل دهه 1980 اين موضوع به طور جدّي مورد توجّه محقّقین قرار نگرفت. انديشمندان مديريت ضمن انتخاب رويكرد فرآيندي به تشريح مديريت كارآفريني و ايجادِ جوِّ كارآفرينانه در سازمان هاي موجود پرداختند .
كارآفريني را مي توان در دامنه وسيعي از وظايف مشاهده نمود . اين وظايف مي تواند شامل نوآوري محض تا كارهاي معمولي باشد و كارآفريني را نه تنها به طور مستقل و فردي بلكه در تمام سازمان هايي كه در آنها تصميمگيريهاي متهوّرانه اتّخاذ ميگردد و بر تركيب و تخصيص منابع در شرايط بي ثبات تأثير ميگذارد، مي توان يافت.
معتقد است كه كارآفريني يك فرآيند است و به تنهايي نمي تواند در شخص متجلّي شود، بلكه تجلي آن بايد با فرصتها و تقاضا نيز همراه باشد .
به بيان ديگر كارآفرين كسي است كه يك فرصت را درمي يابد و براي پيگيري آن فرصت ، يك سازمان را راه اندازي ميكند و فرآيند كارآفريني تمام وظايف، فعالیّت ها و عملياتي را كه با درك فرصت و ايجاد يك سازمان به منظور پيگيري آن فرصتها ارتباط مي يابد، در بر ميگيرد .
علاوه بر مطالعه در مورد پیششرطهای كارآفريني ، در مورد موانع آن نيز تحقيقاتي را انجام داده است . «وسپر» عمده ترين علّت شكست كارآفرينان را فقدان يك مفهوم ماندني و با دوام مي داند .
همچنين، فقدان آگاهيهاي لازم در مورد بازار، مشكل جذب افراد متخصص كه در حال حاضر داراي مشاغل مناسب و جذابي هستند ، فقدان مهارتهاي فني و مشكل دستيابي به 25 تا 100 هزار دلار به هنگام آغاز فعاليّت از ديگر دلايل شكست كارآفرينان محسوب ميشود .
امّا تعدادي از كارآفرينان به دليل نداشتن دانش عمومي مربوط به فعالیّت، مدّتي پس از شروع فعالیّت شكست را پذيرا شده اند. علاوه بر موارد فوق فقدان مقبوليت اجتماعي در مورد برخي مشاغل همانند رفتگري و كنترلهاي انحصاري در حرفهاي خاص مانند حرفه پزشكي و وكالت ، رقابت جدي از سوي شركتهاي بزرگي كه در حال حاضر در آن صنعت در حال فعالیّت هستند نيز مي تواند براي شركتهاي تازه تأسيس مشكل آفرين باشد .
...
بیشتر
دیدگاه خود را ثبت کنید