هواوی با اینکه نسبت به دیگر بزرگان صنعت تلفن همراه سابقه کمتری در بازار دارد اما توانسته در مدت نسبتاً کوتاهی جدیترین رقیب سامسونگ و اپل باشد. اما موفقیت هواوی از کجا سرچشمه میگیرد و آیا این شرکت میتواند چالشهای دشوار پیش رو را از میان بردارد؟
صنعت گوشیهای هوشمند حالا به یکی از سودآورترین صنایع دنیا تبدیل شده و به همین دلیل تقریباً هر شرکت بزرگی حداقل اندیشه حضور در این بازار را از سر خود گذرانده است. داستان موفقیت هواوی داستان جالبی است که کماکان هم ادامه دارد و در این مطلب نگاهی به آن خواهیم انداخت.
در کنار بزرگانی مثل اپل، سامسونگ، الجی و سونی که سابقه زیادی در این بازار دارند حالا استارتآپها و کمپانیهای نوپایی مثل وانپلاس، شیائومی، ریزر و اسنشال نیز توانستهاند مخاطبین و مشتریانی برای خود دستوپا کنند. هواوی که سالهاست در زمینه فناوری مخابراتی فعالیت داشته نیز چند سال پیش وارد بازار گوشیهای هوشمند شده و حالا توانسته به یک جایگاه ارزشمند دست پیدا کند.
با اینکه بسیاری از شرکتهای حاضر در این بازار بخش بزرگی جهت تحقیق و توسعه (R&D) ندارند اما هواوی اهمیت ویژهای برای این بخش قائل است. این شرکت در ابتدا به عنوان یک آژانس فروش یک شرکت هنگکنگی فعالیت میکرد و در دهه ۱۹۸۰ صنعت تولید چین بسیار جوان بود. بسیاری از شرکتهای چینی سعی میکردند با همکاری کسبوکارهای خارجی از آنها یاد بگیرند اما رن در عوض تصمیم گرفت تا فناوریهای خارجی را مهندسی معکوس کرده تا بتواند به جای همکاری با خارجیها رقابت کند. این استراتژی جواب داد و هواوی توانست ظرف مدت کوتاهی بازار تلکام داخلی را در دست بگیرد. این شرکت سپس به تهیه زیرساختهای مخابراتی برای شبکههای موبایلی مشغول شد و توانست تا سال ۲۰۱۲ به بزرگترین سازنده تجهیزات مخابراتی دنیا تبدیل شود. داگ کلارک یک وکیل متخصص در زمینه مالکیت معنوی میگوید:
این موضوع در زمینه تجهیزات مخابراتی بسیار واضح است. اگر شرکتها پتنتهای خودشان را داشته باشند میتوانند هر مبلغ دلخواهی را از شرکتهایی که به آن فناوری نیاز دارند طلب کنند. اگر مورد شکایت قرار بگیرند میتوانند متقابلاً شکایت کنند.
بهطور مثال شرکت بزرگ شبکه سیسکو اخیراً پس از شکست در یک دادگاه مجبور شد قول بدهد طراحی محصولاتش را تغییر بدهد. اما هواوی درس خود را آموخته و میتواند با گنجینه پتنتهای خود نقش مهاجم را داشته باشد و نه مدافع. این شرکت تنها در سال ۲۰۱۸ بیش از ۵۴۰۰ پتنت ثبت کرده تا بزرگترین دارنده حق اختراع در دنیا باشد.
هواوی یک استراتژی مشخص را برای پر کردن و تصاحب پتنتها پیش گرفته است. این صنعت جاییست که در اختیار داشتن پتنتها بسیار مفید است و به همین دلیل شرکتها تا میتوانند پتنت جمع میکنند!
تغییر استراتژی هواوی به گسترش جهانی این برند کمک شایانی کرد و در کنار آن نوآوری را نیز در هواوی رشد داد. بودجه تحقیق و توسعه در هواوی در سال گذشته ۹٫۲ میلیارد دلار بوده که آن را در میان ۹ شرکت برتر دنیا قرار میدهد. حدود ۶۰ درصد از کارمندان هواوی مهندس هستند، درحالیکه این عدد در گوگل تنها ۴۰ درصد است. همچنین از ۱۹۴ هزار کارمند هواوی بیش از ۹۶ هزار نفر آنها در بخش تحقیق و توسعه فعال هستند. هواوی هرساله ۱۰ تا ۱۵ درصد از درآمد سالانه خود را در بخش تحقیق و توسعه سرمایهگذاری میکند. بودجه ده ساله هواوی در این بخش تاکنون به ۷۳ میلیارد دلار رسیده است. این شرکت ۱۴ مرکز تحقیقاتی و ۳۶ مرکز نوآوری در سراسر دنیا دارد.
با اینکه هواوی در دهههای اخیر تکنولوژی گوشیهای هوشمند بسیاری را تولید کرده و حتی گوشیهایی را با برند سایر شرکتها تولید کرده و فروخته است اما این شرکت تصمیم گرفت از سال ۲۰۱۱ به صورت جدی با برند خود وارد گود شود. هواوی که رشد صنعت موبایل و فرصت پیش رو را به خوبی دیده بود تصمیم گرفت خودش هم بخشی از تولیدکنندگان این صنعت پرسود باشد. شاید در ابتدا پرچمداران این شرکت نسبت به رقبا گزینههای جذابی نبودند و هواوی مجبور بود قیمت پایینتری را برای آنها در نظر بگیرد اما حالا پرچمدارانی مثل سری گوشیهای پی ۴۰ نشان دادهاند که این شرکت میتواند نوآور و پیشتاز هم باشد. قابلیتهایی مثل زوم پریسکوپی، استفاده از سنسورهای بزرگ، حالت شب پیشرفته، شارژ فوق سریع بیسیم و همچنین طراحیهای جذاب از ویژگیهای اصلی پرچمداران این شرکت هستند.
شکی نیست که نسل پنجم شبکه تلفن همراه دیر یا زود همهگیر خواهد شد. در این میان شرکتهایی که زودتر پا به این عرصه گذاشته باشند موفقتر خواهند بود. از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ هواوی بیش از ۴ میلیارد دلار در زمینه تحقیقات ۵G شامل تراشه، متریال، الگوریتم، آنتن، خنککنندگی و … سرمایهگذاری کرده است. نتیجه این سرمایهگذاری ۲۰ درصد از کل پنتنهای ضروری استاندارد ۵G با بیش از ۲۱ هزار مشارکت بوده است. تراشه Kirin 990 هواوی به اتصال ۵G مجهز بوده و گوشیهای میت ۳۰ و سری پی ۴۰ این شرکت از این فناوری بهرهمند هستند. این شرکت همچنین افتخاراتی از جمله اولین گوشی ۵G دوحالته (میت ۲۰ ایکس) را نیز در پرونده دارد.
هواوی
تاریخچه و معرفی شرکت هواوی
هواوی یک کمپانی چند ملیتی است که زمینه فعالیت اصلیاش شبکه، تجهیزات ارتباطی و ارایه خدمات است. هرچند که عموم ایرانیان هواوی را به عنوان شرکت چینی تولید کننده گوشی موبایل میشناسند و گوشی موبایل هواوی برای ایرانیان از دیگر زمینههای فعالیت مجموعه هواوی پر رنگ تر است. بنابر مطالب منتشر شده در ویکی پدیا (اکونومیست)، هواوی الان بزرگترین شرکت ارایه دهنده سرویسهای ارتباطی در جهان است. هواوی در سال ۱۹۸۷ توسط رن ژنگفی پایه گذاری شد و به عنوان تولید کننده تجهیزات مخابراتی کار خود را شروع کرد. مجموعه هواوی امروزه بالغ بر ۱۴۰ هزار نفر کارمند دارد. آمار جالب توجه اینجاست که حدود نیمی از این افراد در بخشهای مختلف تحقیق و توسعه شرکت مشغولاند. بخش تحقیق و توسعه هواوی در کشورهای چین، ایالات متحده، آلمان، سوئد، هند، روسیه و ترکیه فعال است. معنی کلمه هواوی در زبان چینی به عبارت “دستاورد چینی” قابل تعبیر است. کمپانی هواوی خود ترجیح میدهد برند هواوی با تلفظ “wah-way” – “وا وی” خوانده شود.
فهرست
معرفی برندهواوی
تمرکز بر بازاریابی محلی
همکاری با سلبریتیها
شناخت ویژگی فرهنگی بازار هدف
مدیریت ذائقه چهره های محبوب جهانی
برپایی نمایشگاههای بزرگ
تاثیر برپایی نمایشگاههای بزرگ بر شناساندن هواوی
همگام با قافله سریع دیجیتال
تصرف زمین با بیلبوردهای فراوان
قیمتگذاری متناسب با ذائقه مخاطبان
هواوی صاحب بزرگ ترین بیلبورد تبلیغاتی جهان
الهام بخش بودن بیلبورد تبلیغاتی هواوی
برند هواوی
سرمایه گذاری و مشارکت
گسترش بین المللی
محصولات و خدمات
سیر تحول هواوی: تبدیل شدن کسب و کار کوچک چینی به یک برند جهانی
تاریخچه
فعالیت هواوی در قالب 3 گروه تجاری مجزا
استراتژی راهبردی هوآوی
کسبوکار هندستهای شخصی هواوی
فلسفه برند هواوی
انقلاب 5جی
چالشهای پیش روی هواوی در آینده
تصویر برند در ایالاتمتحده
افزایش داراییها:
بازنگری در تیم مدیریتی
نبرد غولهای اندرویدی سامسونگ و هواوی
هواوی در لیست با ارزشترین برندهای فوربس
داستان شکلگیری برند هواوی
مدل کسبوکار شرکت هواوی
حقایق جالبی در مورد برند هواوی
وضعیت کنونی برند هواوی
یک محیط کاری ایدهآل در هوآوی چین
داستان موفقیت هواوی؛ چالشها و راهکارهای پیش رو
تقسیم سهام درهواوی
شیوه مدیریت در هواوی
تحقیق و توسعه؛ شرط اول پیشرفت
کسب تغییراستراتژی درهواوی
حرکت به سوی تلفن همراه
ورود به بازار آمریکا
چالشی دشوار
اکوسیستمی اختصاصی
مسئولیت اجتماعی شرکتی
HUAWEI Mate X حاصل سرمایهگذاری وسیع هوآوی در تحقیق و توسعه
سرمایهگذاری در بخش تحقیق و توسعه راز پیشرفتهای اخیر هواوی است
سرمایهگذاری ۲۰ میلیارد دلاری هواوی در بخش تحقیق و توسعه
80000نفردربخش تحقیق وتوسعه هواوی مشغول هستند
توسعه سیستم عامل هواوی با کمک محققان روس
میزان سرمایه گذاری هواوی در بخش تحقیق و توسعه بالاتر از اپل است
تحولات ایجاد شده توسط هواوی
آمادگی هواوی برای نوآوری آینده
آغاز همکاری مشترک NetEase و Huawei بر روی توسعه فناوری «Cloud + AI + ۵G + Terminal»
ششمین مرکز تحقیق و توسعه هواوی در فرانسه
ساخت مرکز تحقیق و توسعه هوآوی در انگلستان
هواوی تحقیقات شبکه جی 6را در مرکز تحقیق و توسعه کانادا آغاز کرد
تحقیقات هواوی برروی نسل ششم شبکه
درس هایی ازموفقیت هواوی
استراتژی ارتقای برند هواوی
استراتژی قیمت هواوی
مکان و استراتژی توزیع Huawei
استراتژی محصول هواوی
آمیخته بازاریابی هواوی
مأموریت هواوی
استراتژی بازاریابی هواوی /تجزیه وتحلیل وضعیت /بازارپاکستان
رقبای هواوی در بازار بین المللی
تجزیه و تحلیل بازاریابی(پاکستان)
بازار هدف(لاهور)
آماری در مورد بازار هدف (طبق آخرین سرشماری)
تحلیل SWOT هواوی(درپاکستان)
اجرای STP در هواوی
تحلیل موردی استراتژی تلفن های هوشمند هواوی
تهدید محصولات یا خدمات جایگزین
رقابت در بین شرکت های موجود
قدرت چانه زنی تامین کنندگان
تهدیدهای ورود جدید
دیدگاه خود را ثبت کنید