دانلود پاورپوینت تئوری های مدیریت پیشرفته فصل هشتم (ساختارگرایان در مدیریت) با فرمت pptx ودر 56 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت تئوری های مدیریت پیشرفته فصل هشتم (ساختارگرایان در مدیریت)
حدیث
مدیریّت و زمان
پیامبر اکرم (ص) فرمود:
هنگامی که حاکم و مدیر جامعه، در اخلاق و رفتارش دگرگونی حاصل شود، زمان دگرگون می شود
وظایف مدیر
پیامبر اکرم (ص) فرمود:
فرمانروا و مدیر جامعه باید پنج خصلت داشته باشد:
ساختار چیست؟
ساختار چیست؟
درک بینش ساختارگرا پیچیده نیست. اگر به خانه خود نگاه کنیم متوجه اجزایی می شویم که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و این اجزا با در کنار هم قرار گرفتن، کلیتی معنا دار به نام خانه را ساخته اند
ساختار گرایان
ساختارگرایان
چهارمین مکتب از دوره نوین مدیریت ساختارگرایان نام دارد
ساختارگرایی، آیین فکری مهمی است که در نیمه دوم قرن بیستم در قلمرو فلسفه و علوم انسانی پدید آمد و سرچشمه تاثیرات فراوانی شد.
داد اتزینونی یکی از صاحب نظران مکتب ساختارگرایان:
این مکتب را به عنوان تلفیقی از مکاتب ابزارگرایان و انسان گرایان می داند
ساختارگرایان به روابط ساختار رسمی و غیر رسمی ،حیطه گروه های غیر رسمی و روابط حاکم مابین آنان در داخل و خارج از سازمان ،پاداش های مادی و اجتماعی و روابط متقابل ما بین آن ها و واکنش متقابل بین سازمان و محیط آن توجه یکسانی دارد
تعریف بوروکراسی
دیوانسالاری
تعریف بوروکراسی:
بوروکراسی (Bureaucracy) از دو بخش Bureau به معنی میز و دفتر کار و پسوند Cratie به معنی سالاری ایجاد شدهاست. برابر فارسی آن یعنی دیوانسالاری ترجمهای از همین واژهاست.
به طور کلی، دیوانسالاری یا بوروکراسی به معنی یک سیستم کارکرد عقلانی و قانونمند است.
بوروکراسی
تعاریف مختلف بوروکراسی
بوروکراسی گاهی بهمعنای تشریفات زائد بهکار میرود یعنی کاغذ بازی و مقررات اضافی، گاهی بهمعنای دستگاه اداری است، یعنی همهی ابزار و امکانات دولت مرکزی و محلی و گاهی نوعی خاصی از شکل سازمانی که دارای ویژگیهای مشخصی چون سلسه مراتب اختیار و نظام مقرارت است.
بوروکراسی در معنای متفاوت دیگری نیز بهکار میرود از جمله: سازمان معقول، ادرهی عمومی، سازمان و جامعهی نوین.
بوروکراسی
به معنی یک روش سازماندهی و مدیریت است که در آن رعایت قوانین و مقررات، ثبت کلیه مکاتبات و جریان امور، رعایت سلسله مراتب، تخصصگرایی و ساختار رسمی مورد توجه اکید قرار میگیرد
نخستین بار، بورو کراسی به عنوان یک پدیده اجتماعی و با توجه به کاربرد عملی آن، به وسیله ماکس وبر مورد استفاده قرار گرفت
پاورپوینت تئوری های مدیریت پیشرفته فصل هشتم (ساختارگرایان در مدیریت)
مفاهیم هفت گانه بوروکراسی
۱- بوروکراسی به معنای سازمان معقول
۲- بوروکراسی به معنای عدم کارایی سازمان
۳- بورکراسی به معنای حکومت به دست ماموران اداری
۴- بوروکراسی به معنای اداره عمومی
۵- بوروکراسی به معنای سازمان
۶- بوروکراسی به معنای جامعه نوین
7- نگرانی و اضطراب
1- بوروکراسی به معنای سازمان معقول
به نظر پیتر بلا ،وبر بوروکراسی را یک مکانیزم اجتماعی می پنداشت که کارایی را به حداکثر می رساند و همچنین آن را نوعی سازمان اجتماعی ،با مشخصات ویژهای در نظر مجسم می نمود .
به نظر فرانسیس و استون ،به حالتی از سازمان گفته می شود که نحو بارزی با حفظ ثبات و کارایی در سازمان های پیچیده و بزرگ تطبیق می کند.
دیدگاه خود را ثبت کنید