فهرست مطالب
مقدمه
تغییرات عمده شناختی در دوره بزرگسالی (۲۰ تا ۴۰ سالگی)
نظریه شناخت معرفتی پری
نظریه لابووی ویف
کاردانی و خلاقیت
میان سالی(۴۰ تا ۶۰ سالگی)
پردازش اطلاعات
حافظه
مساله گشایی و کاردانی
خلاقیت
نظریه شای
تغییرات در توانایی های عقلانی
رشد شناختی در پیری
پردازش زبان
عوامل مربوط به تغییر شناختی
مداخله های شناختی
پروژه رشد و غنی سازی بزرگسالان
بخشی از متن
مقدمه
ژان پیاژه در نهم اگوست سال ۱۸۹۶ در نیوشاتل سوئیس به دنیا آمد و در ۱۹۸۰ درگذشت. او دکتری خود را در سن ۲۱ سالگی در زیست شناسی و سپس در رواشناسی دریافت کرد و سه سال به تحصیل روانشناسی و فلسفه در زوریخ و سوربن پرداخت. وی در فلسفه و شناخت شناسی و رشد شناختی بررسی های ژرف و ارزنده ای انجام داد و تا ۳۰ سالگی بیش از ۲۰ مقاله درباره نرم تنان و … نوشت.
پیاژه روانشناس سویسی کودکان را مورد مطالعه قرار داد تا از طریق جمع آوری اطلاعات درباره رفتارها و اندیشه های آنان به شناسایی اعمال و افکار کودکان و بزرگسالان برسد.
در واقع هدف اصلی پژوهش های پیاژه معرفت شناسی یا دانش شناسی بوده است، که بدین منظور روانشناسی ژنتیک را به عنوان وسیله انتخاب کرده تا منشاء و تکامل دانش را در نوع بشر بررسی کند. فرض پیاژه آن است که اگر بفهمد که چگونه دانش در نزد کودکان ساخته می شود، آن گاه خواهد فهمید که دانش چیست. زیرا ساختمان دانش ماهیت دانش را نشان می دهد.
بنابراین شناخت شناسی پیاژه شناخت شناسی تحولی یا تکوینی یا ژنتیک است و هدف روانشناسی ژنتیک پیاژه مطالعه نحوه ایجاد و تکامل فعالیت های شناختی انسان از روزهای نخست کودکی تا بزرگسالی است.
تغییرات عمده شناختی در دوره بزرگسالی (۲۰ تا ۴۰ سالگی)
مساله یابی
توانایی مساله یابی عبارت است از به کارگیری دانش و اطلاعات برای طرح مسائل جدید. این توانایی با افزایش سن، افزایش پیدا می کند.
نسبی گرایی
افراد در سنین بزرگسالی توانایی نسبی گرایی را پیدا می کنند، یعنی نگاه آنها به اطلاعات به گونه ای نسبی است.
تفکر دیالکتیکی
تفکر دیالکتیکی، عبارت است از درک و شناسایی اندیشه های متضاد. پیاژه معتقد است که فرد با رسیدن به عملیات صوری به نوعی تعادل شناختی می رسد. اما منظور از تفکر دیالکتیکی این است که فرد به تعادل شناختی کامل نمی رسد
و همواره با تناقضاتی مواجه است.
تفکر درباره ماهیت نظام ها و سیستم ها
در سنین بزرگسالی توانایی درک کلی نظام های فکری بهبود می یابد(مثل در نظر گرفتن وجود تفاوت و تشابه نظام ها و نظریه ها).
و ...
دیدگاه خود را ثبت کنید