طراحی مراکز خرید و چند منظوره بر خلاف اغلب انواع ساختمان ها بیشتر تحت تاثیر مصرف کننده است تا رابطه ی میان معمار و کارفرما، پروسه ی طراحی مراکز تجاری ، اغلب زمانی شروع می شود که هموز نوع فروشگاه ها و مالکین اصلی مغازه ها مشخص نشده و وقتی که ساکنین و کاربریها مشخص شدند، نیازها و تجهیزات خاص مورد نیازشان روند طراحی و یا حتی پلان اصلی را تحت تاثیر قرار می دهد. چهار مرحله ی اساسی در پروسه ی برنامه ریزی طرح به شرح زیر است :
تعریف بازار
شکست برنامه ریزی یا برنامه ریزی شکست ؟
این حقیقت در جامعه ی توسعه یافته ی امروز به وضوح قابل مشاهده است که فضاهای تجاری موجود ، مراکز خرید ضعیف و نابسامانی را شامل می شوند که مانع پیشرفت و توسعه ی این فضاها شده و اقتصاد آنها را در ضعیف ترین حد نگه داشته اند. صنعت خرید و فروش روندی به غایت رقابتی ، سیالل و وابسته به فروشندگان و مغازه دارانی ست که در جستجوی بهترین محیط فروش و ارائه ی اجناس خود هستند. تفاوت اساسی میان یک مرکز خرید موفق و یک مرکز خرید ضعیف در برنامه ریزی اولیه ی طرح آن و نحوه ی شناخت روابط موجود در بازار است. این روند بررسی وتعریف بازار در پاسخ گویی به مسائل کلیدی از قبیل استراتژی ساخت و اجرا (اندازه و تعداد طبقات، ترکیب واحدهای مجموعه ی فروشگاهی) ، بازاریابی، اجاره ی واحدها و پلان اجرایی طرح بسیار موثر است. پس از بررسی و انجام مطالعاتی که قبلا شرح دادیم گروه طراحی و کارفرما به نتایجی مشترک در مورد کلیت طرح و مسائل اجرایی می رسند و مراحل زیر را طی می کنند :
بعد از اینکه ظرفیت و پتانسیل فروش سایت طبق مطالعات اولیه تعیین شد، برنامه ی توسعه ی فیزیکی پروژه می تواند آغاز شود. شاخصهای بهره وری (فروش هر مترمربع) ، براساس سطح فروش پروژه (میزان برگشت سرمایه) در هردسته از واحدهای تجاری محاسبه می شود. پروژه های بزرگی که از واحدهای تجاری متنوع و فروشگاه های مختلف تشکیل شده اند. ترکیبی از فروشگاه های اصلی یا مقصد با تعدادی واحد تجاری فرعی است که متکی هستند بر خرید اتفاقی. فروشگاه های مقصد یا اصلی آن دسته از مغازه هایی هستند که مشتری برای خرید از آنها، و با برنامه ی قبلی وارد مجموعه می شود : مثل سینماها یا فروشگاه های مواد غذایی و غیره ، و فروشگاه های فرعی آنهایی هستند که وقتی انبوه مشتریان از کنار آنها عبور می کنند تا به فروشگاه های اصلی برسند تصمیم به خرید اتفافی یا تکمیلی می گیرند; مثل فروشگاه های لباس، زیور آلات ، آثارهنری و اجناس نوین وغیره. اگرچه این شیوه ی برنامه ریزی بسیار مهم است، اما پروژه را به جمعیت و تقاضا و پتانسیل های موجود محدود می کند و با این روش نمیتوان به کانسپتها و پروژه های خاصی فکرکرد که می توانند آنقدر موفق باشند که بازار خود را ایجادکنند ، نه اینکه به صورت وابسته به شرایط موجود ایجاد شوند. براساس ترکیب اولیه ی فروشگاه ها و مغازه ها وارد طراحی نمودارهای پلان اصلی و جامع می شویم. بر اساس استراتژیهای طرح، پلان جامع، پاسخگوی فاکتورهای زیر خواهد بود :
جانمایی کاربردی فروشگاه، رستوران ها، بلوکها، فضاهای تفریحی و رفاهی و مولفه های آنها
سیر کولاسیون و مسیرهای حرکتی بهینه
یکپارچگی با سایر کاربریهای همجوار
تعیین فعالیتها، ایده ها و استراتژیهای مهیج و ترغیب کننده جهت موفقیت پروژه
دوام اقتصادی پروژه
برای بررسی چگونگی دوام اقتصادی پروژه باید به مسائلی از قبیل عوامل موثر بر فروش توجه داشت. طراحی یک مجموعه ی فروشگاهی موفق علاوه بر مطالعات آماری و جمعیتی نیازمند شناخت سلایق و تقاضاها و عادات خرید مشتریان است. موقعیتی که برای یک فروشگاه مناسب است ممکن است برای دیگری نامناسب باشد ; مثلا یک مغازه ی تعمیرات لوازم خانگی در یک آزادراه که از یک واحد در همسایگی به آنجا انتقال یافته است، می توانند تعداد زیادی از مشتریان را جذب کند که برای رسیدن به آن مسیری طولانی را طی می کنند : اما همان موقعیت برای یک فروشگاه بزرگ مواد غذایی، میزان جذب مشتری بسیار پایین تری دارد و باید در نزدیکی خریداران قرار گرفته باشد. در زیر به چهار اصل اساسی برای بالا بردن قدرت جذب فروشندگان و ارتقاء توان فروش اشاره شده است
لینک بازاریابی این فایل که مخصوص نام کاربری شما ایجاد شده است را کپی و در شبکه های
اجتماعی یا سایت و وبلاگ خود منتشر کنید و از 10 تا 15 درصد پورسانت بازاریابی فروش این
فایل بهره مند شوید.
دیدگاه خود را ثبت کنید