توضیحات محصول
آموزش تعمیرات کلاچ و گیربکس پراید PDF
فهرست مطالب :
پیشگفتار
ابزار مخصوص کار
سیستم کلاچ
نمای کلی سیستم کلاچ
مشخصات فنی
جدول راهنمای عیب یابی سیستم کلاچ
بازدید پدال کلاچ
بازو بست پدال کلاچ
ترتیب باز و بست پدال کلاچ فلایویل
روش باز و بست دیسک و صفحه کلاچ
گیربکس و دیفرانسیل
نمای کلی گیربکس
نمای داخلی گیربکس
مشخصات فنی
جدول راهنمای عیب یابی گیربکس
انجام سرویس های لازم روی گیربکس
تعویض کاسه نمد سوپاپ
ترتیب پیاده کردن گیربکس و اجزای آن
ترتیب باز کردن قطعات گیربکس مرحله اول
نمای برش خورده شفت ورودی و خروجی
باز کردن گیربکس مرحله اول
ترتیب باز کردن قطعات گیربکس - مرحله دوم
ترتیب باز کردن دنده های گیربکس - مرحله سوم
ترتیب باز کردن دنده های دیفرانسیل - مرحله چهارم
ترتیب سوار کردن دیفرانسیل - مرحله اول
ترتیب سوار کردن دنده های گیربکس - مرحله دوم
ترتیب جمع کردن گیربکس- مرحله سوم
ترتیب سوار کردن قطعات گیربکس - مرحله چهارم
ترتیب نصب گیربکس
ترتیب باز و بستن دسته دنده و میل های رابط دنده
کتاب تعمیر پراید pdf | آموزش تعمیر پراید | آموزش تصویری تعمیر پراید | تعمیرات گیربکس
فرمت فایل : PDF
حجم فایل : ۵٫۸۸ مگابایت
تعداد صفحات : ۱۱۴ صفحه
آشنایی با سیستم و اجزا کلاچ پراید
خودروی پراید دارای کلاچ اطحکاکی خشک میباشد.
به طور کلی این نوع کلاچ مورد استفاده در خودرو های با گیربکس دستی است .
کاربرد کلاچ چند صفحه ای بیشتر برای وسایل نقلیه سنگین است ،
البته در بعضی گیربکس های اتوماتیک نیز کاربرد دارد که خارج از بحث ما است . حال توضیحاتی راجع به سیستم کلاچ پراید که از نوع اصطحکاکی خشک است میدهیم .
دانستیت که وظیفه کلاچ قطع و وصل دور و گشتاور از موتور به یربکس میباشد . این سیستم باید بتواند در تمامی سرعت ها دور موتور ها این کار را انجام دهد .
این نوع کلاچ در سیستم انتقال قدرت پراید و کلا سیستم انتقال قدرت تمامی خودرو های با گیربکس دستی استفاده میشود .
این سیستم به این صورت که قطعه ای به نام صفحه کلاچ ، که دوطرف آن لنت اصطکاکی پرچ شده است ،
بین دیسک کلاچ و فلایویل ، تحت فشار قرار دارد .
از این رو نیروی اصطکاک ایجاد شده بین سطوح لنت صفحه کلاچ ، دیسک و فلایویل ، باعث انتقال توان موتور به شفت ورودی جعبه دنده میشود.
البته در هر زمان و در هر دور موتوری میتوان با فشار دادن پدال کلاچ این انتقال توان را قطع کرد.
1- صفحه کلاچ
2- مجموعه دیسک و کلاچ
3- دوشاخه (اهرم کلاچ) کلاچ و بلبرینگ کلاچ
4- فلایویل که دارای سطح اصطکاک است و توسط پیچ دیسک و صفحه کلاچ به آن متصل میشود.
5- پوسته کلاچ که پیچ تکیه گاه دوشاخه کلاچ روی آن متصل میشود
نحوه ی عملکرد سیستم کلاچ پراید
حال میخواهیم درباره نحوه عملکردسیستم کلاچ توضیحاتی دهیم ،
ینی درباره چگونگی قطع و وصل شدن انتقال قدرت بین گیربکس و موتور توسط کلاچ .
۱- نحوه قطع شدن انتقال نیرو توسط کلاچ
برای این منظور بلبلرینگ کلاچ به وسیله زائدهای که آنرا به پدال کلاچ مربوط میکند،
به طرف چپ رانده میشود .
حرکت کاسه ساچمه (بلبرینگ) آزاد کننده باعث میشود که اهرم آزاد کننده مانع از فشار دادن صفحه فشار شده
و فنرها را تحت فشار قرار دهد.
رویههای اصطکاکی کلاچ (لنتهای صفحه کلاچ) دیگر بین چرخ طیار و صفحه فشار دهنده تحت فشار قرار نمیگیرد .
در نتیجه صفحه کلاچ آزاد خواهد بود که مستقل از اجزای متحرک یعنی چرخ طیار و صفحه فشار بچرخد .
2- نحوه وصل شدن انتقال نیرو توسط کلاچ
برای این منظور، نیروی وارده به پدال کلاچ حذف میشود .
فنرهای صفحه فشار در این موقع سبب فشردن صفحه فشار به رویههای صفحه کلاچ میشوند ؛
بنابراین عضو به حرکت درآمده بین دو عضو متحرک تحت فشار قرار میگیرد
و گشتاور حاصل از موتور بهطور مساوی بین چرخ طیار و صفحه فشار تقسیم میشود
و بر اثر نیروی اصطکاکی مماسی بین اعضای متحرک و عضو به حرکت درآیند به دستگاه انتقال نیرو منتقل میشود .
پمپ کلاچ پراید بر دو نوع تقسیم میشود . پمپ بالا و پمپ پایین :
به غیر از دو وظیفه ای که در بالا ذکر شد ، سیستم کلاچ وظیفه دیگری نیز دارد و آن ؛ حذف ارتعاشات میللنگ است .
بهعلت فاصله زمانی موجود بین ضربات قدرت منطقه میللنگ ، گاهی در میل لنگ ارتعاشهای پیچشی شدید بهوجود میآید .
اگر این ارتعاشها به بدنهِ منتقلکننده نیرو منتقل شود صدای شدیدی تولید شده و دنده نیز به زودی سائیده میشود .
برای جلوگیری از این وضع ، بعضی از انواع طرحهای حذف کننده ارتعاش لازم است .
کلاچ بهترین جای تعبیه این طرحهاست .
این طرح معمولا شامل فنرهای لولهای و واشرهای اصطکاکی تعبیه شده در صفحه کلاچ میباشد
بنابراین در هنگامیکه میللنگ بهطور پیچشی ارتعاش دارد ،
حرکت نسبی بین رویههای اصطکاکی و تیغه محوری بهوسیله فنرهای لولهای امکانپذیر است
و نیروی ارتعاشی بهوسیله واشر اصطکاکی حذف میشود .
عیوب و نقص های سیستم کلاچ پراید
1- فرسایش بلبرینگ کلاچ که در اثر رانندگی با حالت نیم کلاچ به مدت طولانی
و استفاده بی مورد از کلاچ به وجود می آید که در این حالت بلبرینگ به صدا می افتد.
2- فرسایش و تمام شدن صفحه کلاچ . این اشکال ممکن است به واسطه یک یا چند عامل مختلف
مثل رگلاژ نبودن سیم کلاچ یا فرسودگی فنر خورشیدی باشد.
از علائم این اشکال جا نرفتن یا مشکل جا رفتن دنده ها است هنگامی که خودرو ایستاده و موتور روشن است
و همچنین هنگامی که دنده جا می رود همراه با صدا و تکان خودرو است.
3- ایجاد ارتعاش در خودرو هنگام رها کردن کلاچ .
بهعلت خسته شدن و از فنریت افتادن توپی صفحه کلاچ ، نیروی وارد به صفحه کلاچ خنثی شده و در نتیجه هنگام حرکت ،
اتومبیل دچار لرزش میشود . معیوب بودن فنرهای صفحه فشار دهنده دیسک هم همین عیب را دارد.
برای رفع این عیب باید صفحه کلاچ بهطور کامل تعویض شود.
4- بکسواد کلاچ . بهعلت تمام شدن لنت صفحه کلاچ یا چرب شدن لنت ،
کلاچ بکسواد کرده و در نتیجه نیروی موتور به سیسیتم انتقال قدرت بهطور کامل منتقل نمیشود.
برای رفع این عیب باید اقدام به تعویض لنت و رفع چربی روی لنت کرد .
قطعات و لوازم یدکی سیستم کلاچ پراید
فنر دیافراگمی(فنر خورشیدی) ، فلایویل ، دیسک کلاچ ، بلبرینگ کلاچ ، صفحه کلاچ ، دوشاخه کلاچ ،
پیچ تکیه گاه دوشاخه ، تویی هزار خار ، فنر برگی صفحه کلاچ ، فنر مخروطی ، واشر اصطحکاکی صفحه کلاچ ،
فنر های ضربه گیر مارپیچ صفحه کلاچ ، فنر تیغه ای ، فنر برگرداننده دیسک ، سیم کلاچ ، پیچ سیم کلاچ ،
کاسه نمد جلوی گیربکس ، پیچ دیسک و صفحه کلاچ ، پیچ دنده فرایویل ، بوش اهرم پدال کلاچ ،
خار سیم کلاچ ، لاستیک دوشاخه سیم کلاچ .
...
بیشتر
دیدگاه خود را ثبت کنید